کد خبر: ۱۶۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 18 June 2019
رئیس ‎کل سازمان امور مالیاتی کشور از امکان بهره مندی صاحبان مشاغل گروه سوم از دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1397، براساس مالیات تشخیصی سال 1396 خبر داد.
رئیس ‎کل سازمان امور مالیاتی کشور از امکان بهره مندی صاحبان مشاغل گروه سوم از دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1397، براساس مالیات تشخیصی سال 1396 خبر داد.

به گزارش فارس، این روزهای بسیاری از مودیان و صاحبان مشاغل و غیره مشغول تهیه و تکمیل اظهارنامه عملکرد سال 97 برای ارائه به سازمان مالیاتی هستند.

باتوجه به روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه صاحبان مشاغل ادارات مالیاتی با شلوغی و حجم کار بسیاری روبرو بوده  که بخشی از آن متوجه مودیان و انجام تکالیف قانونی و بخشی نیز به نحوه و نظام حاکم بر مالیات ستانی باز می‌گردد.

براین اساس خبرنگار فارس با بررسی‌های میدانی به برخی از مشکلات و موانع پیش روی مودیان برخورد کرد. مواردی از جمله:

1-شلوغی و ازدیان مودیان در ادارات مالیاتی با جود آنکه بخشی از فرآیندها الکترونیکی شده تعجب برانگیز بود و حضور فیزیکی با ادعای مسئولان مبنی بر انجام امور به صورت سیستمی مغایرت دارد.

2- موضوع مهم مربوط به قطعی نشدن مالیات عملکرد سال 96 برخی مودیان مشمول تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم بود که برای ارائه اظهارنامه عملکرد سال 97 با مشکل روبرو بوده و مسئولان حاضر در ادارات نیز پاسخ شفافی برای آن نداشتند.

برخی حضار در ادارات مالیاتی باتوجه به اینکه در ایام سال برای دریافت نام کاربری و کلمه عبور و ثبت نقشه گوگل مپ که در جهت اخذ کد اقتصادی کاربرد دارد کاهلی کرده و در روزهای پایانی حجم تقاضا را بالا برده و منجر به شلوغی ادارات شدند. در صورتی که مودیان نسبت به انجام تکالیف قانونی در روزهای عادی سال اقدام کنند شاهد چنین نارسایی‌هایی نخواهند شد البته نمی توان منکر برخی مشکلات سیستمی بود.

در رابطه با سوال دوم برخی معتقدند به دلیل آنکه پرونده این مودیان در سامانه سنیم یا همان ایریس سابق رسیدگی می‌شود برای مودیانی که برگ تشخیص صفر دارند یا برگ تشخیص ابلاغ شده برگ قطعی صادر نمی‌شود که باعث سردرگمی مودیان شده است.

طبق گزارش، بخشی از اظهارنامه‌ها رسیدگی نشده و گفته شد باید اظهارنامه عادی بدهند.

در همین راستا امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن تایید قطعی نشدن مالیات مقطوع برخی از مودیان، با اشاره به مشکلاتی که متوجه مودیان مشمول مالیات مقطوع عملکرد سال 97 است، توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با اشاره به دستورالعمل شماره 200/98/505 مورخ 98/3/8 و نامه 230/12570/د مورخ 1398/3/12 موضوع مالیات مقطوع عملکرد سال 1397 برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده (100) اصلاحی مصوب 1394/4/31 قانون مالیات های مستقیم و با توجه به محدودیت زمانی باقیمانده و جهت مشارکت و استفاده حداکثری مودیان مالیاتی از تسهیلات موضوع دستورالعمل فوق الذکر عنوان کرد: آن دسته از صاحبان مشاغل گروه سوم موضوع ماده (2) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (95) قانون مذکور که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال 1397 ، حداکثر مبلغ 828 میلیون تومان است و مالیات تشخیصی عملکرد سال 1396 آنان به قطعیت نرسیده است، می‎توانند با تکمیل و ارسال فرم مربوط و با اعمال درصدهای تعیین شده مطابق بند (ب) دستورالعمل موصوف به نسبت مالیات تشخیصی عملکرد سال 1396 از مزایا و تسهیلات آن بهره مند گردند.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است چنانچه مالیات عملکرد سال 1396 این دسته از مودیان در فرایند رسیدگی و دادرسی مالیاتی منجر به کاهش مالیات گردد، این امر تاثیری در میزان مالیات مقطوع پذیرفته شده عملکرد سال 1397 آنها نخواهد داشت. 

به گزارش فارس، با این دستورالعمل در روزهای باقی مانده مشمولان مالیات مقطوع و صاحبان مشاغل نسبت به انجام تکالیف قانونی اقدام خواهند کرد.

همچنین نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی اعلام کرده با توجه به ازدحام در روزها و ساعات پایانی خردادماه و ترافیک خطوط اینترنتی، لازم است مودیان هر چه سریعتر نسبت به ارایه اظهارنامه الکترونیکی اقدام کنند چرا که عدم ارایه اظهارنامه در موعد مقرر قانونی، منجر به اعمال جریمه غیر‎قابل بخشش موضوع ماده (192 ) قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: