کد خبر: ۱۶۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 15 June 2019
بانکداری ایرانی ـ یکی از موضوعاتی که برای بانک های بورسی مطرح است مساله تسعیر ارز است. این بانک ها در صدد هستند تا با نرخ تسعیر ارز برخی از مشکلات خود را مرتفع سازند، اما این امر مستلزم محاسبه ارز با نرخ نیمایی است.
 بانکداری ایرانی  ـ  یکی از موضوعاتی که برای بانک های  بورسی مطرح است مساله تسعیر ارز است. این بانک ها در صدد هستند تا با نرخ تسعیر ارز برخی از مشکلات خود را مرتفع سازند، اما این امر مستلزم محاسبه ارز با نرخ نیمایی است. 

به گزارش بانکداری ایرانی  ، تسعیر ارز می تواند در دو حوزه مهم به مدد بانک ها بیاید یکی کاهش زیان موجود برخی از بانک‌ها و دیگری افزایش سرمایه آنهاست . 

در خصوص افزایش سرمایه میزان موجوی ارز برای بانکها حایز اهمیت است . اگر موجودی ارزی بانک بالا باشد قطعا می تواند این مساله به خروج از مشکلات بانک کمک کند اما در هر صورت مساله افزایش سرمایه برای بانک مرکزی بسیار جدی است. 

بر همین اساس ، رییس کل بانک مرکزی در آذر  97 اعلام کرده بود: « همه بانک ها ملزم به افزایش سرمایه از محل تسعیر ارزی که قابل توزیع نبوده و باید صرف افزایش سرمایه شود. افزایش سرمایه بانک های دولتی هم در بودجه سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

اما مساله مهمتر در مساله تسعیر ارز نرخ محاسبه است تا بتواند مشکلات بانکها را حل کند و آنها را از زیان خارج کند.  در حال حاضر نرخ ارز محاسباتی ، همان نرخ رسمی  یعنی 4200 تومان است و شایعه ای مبنی بر محاسبه نرخ ارز نیمایی  مطرح شده که واکنشی از سوی بانک مرکزی در پی نداشته است.

از این روی یکی از بانک هایی که با تسهیر ارز ، مشکلات زیادی از آن مرتفع می شود بانک صادرات است.

برخی گزارش ها در نیمه نخست سال 97 نشان دهنده ان بود که دارایی ارزی بانک صادرات نزدیک به 500 میلیون دلار است که البته این موجودی صرافی بانک نیست و چنانچه  از محل صرافی بانک  این مساله لحاظ شود رقمی بالغ بر چندصد میلیون دلار افزایش دارایی خواهد داشت.

اما بنابه  گزارش 9 ماهه منتهی به 30 آذر 97 بانک صادرات بانک صادرات اعلام کرده است که بر این اساس حدود 36 هزار میلیارد ریال از محل تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل ارز  بهره خواهد برد . این رقم با نرخ ارز رسمی یعنی 4200 تومانی است حال آنکه با توجه به نرخ روز 107469 ریال این عدد دو نیم برابر رشد خواهد کرد. 

حال با توجه  مبلغ تفاوت تسعیر چنانجه دارایی ارزی بانک ( محاسبه بر اساس داده های قدیمی و مربوط به سال 97 است) حدود 900 میلیون دلار در نظر بگیریم، از رقم 36 هزار میلیارد ریال به مبلغ 96 هزار میلیارد ریال می رسد که نه تنها از زیان بانک را مرتفع می کند بلکه زیان انباشته بانک را بطور کامل پوشش می دهد.

بنابراین بانک مرکزی باید برای برون رفت بانکها از مشکلات روز افزون باید در خصوص تسعیر ارز نگاهی منعطف‌تر داشته و قوانین موجود را کمی تغییر دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: