کد خبر: ۱۶۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 15 June 2019
اطلاعات عملکرد مالی دو بانک خصوصی شده صادرات و تجارت برای سال ۹۷ در پایان هفته گذشته روی سایت کدال قرار گرفت.
اطلاعات عملکرد مالی دو بانک خصوصی شده صادرات و تجارت برای سال ۹۷ در پایان هفته گذشته روی سایت کدال قرار گرفت.

این اطلاعات نشان می‌دهد این دو بانک بورسی در سال گذشته بر خلاف چند سال اخیر با تغییر ریل از محدوده زیان به سمت نقطه سربه سری با سرعت قابل قبولی در حال حرکت هستند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» انتشار اطلاعات عملکرد مالی بانک صادرات نشان از بهبود عملکرد این بانک در سال یاد شده دارد. کاهش ٨١درصدی بدهی بانک صادرات ایران به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری و افت ٢٣ درصدی بدهی بانک به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در کنار افزایش ٥١ درصدی سپرده‌های دیداری و ارزان‌قیمت حکایت از تلاش شبکه بانک صادرات ایران برای خروج از زیان و تحقق دستیابی به نقطه سر به سر در آینده نزدیک دارد. 

تهاتر بیش از ٩٠ هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک از دولت با بدهی به بانک مرکزی، تاثیر قابل‌توجهی بر بهبود صورت‌های مالی بانک داشته که در کنار افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی اواخر سال ٩٧، خروج کامل بانک از شمولیت ماده ١٤١ قانون تجارت را فراهم آورده است. بنا بر این گزارش در ١٢ماه منتهی به پایان اسفندماه سال ٩٧، افزایش ١٣٧ درصدی سهم بانک از درآمدهای مشاع و افزایش ٣١ درصدی درآمدهای غیرمشاع نیز موجب تقویت چشم‌انداز سودآوری در سال ٩٨ شده است. همچنین با کاهش ٧٩درصدی زیان این بانک در ١٢ ماه منتهی به پایان سال ٩٧ نسبت به سال ٩٦، زیان هر سهم بانک صادرات ایران از ٢٠٥ ریال سال ٩٦ به ٤٤ریال کاهش یافته است.  

زیان عملکردی بانک صادرات ایران از رقم ٣٥ هزار و ٨٧٨ میلیارد ریال در سال ٩٦ به ۷ هزار و ٦٦٥ میلیارد ریال در سال ٩٧ رسیده و به این ترتیب حجم این زیان نسبت به سال قبل به یک‌پنجم سقوط کرده است.  مدیرعامل بانک صادرات ایران پیش از این گفته بود سال ٩٨ سال «جهش بزرگ» برای بانک صادرات ایران است که محوریت آن تسهیل تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با ارائه طرح‌های نوین بانکی و خروج کامل از زیان است.

کاهش ۹۸ درصدی زیان بانک تجارت

گزارش عملکرد۱۲ ماهه سال ۹۷ بانک تجارت هم که در پایان سال گذشته با افزایش سرمایه ۳۹۰درصدی به بزرگ‌ترین شرکت بورسی کشور تبدیل شد نشان از کاهش ۹۸ درصدی زیان این بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن دارد. همچنین این اطلاعات از جهش ۳۲۵ درصدی در سرفصل نتیجه مبادلات ارزی بانک تجارت خبر می‌دهد.  این بانک که با سرمایه اسمی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومانی بزرگ‌ترین شرکت بورسی محسوب می‌شود صورت‌های مالی حسابرسی نشده دوره مالی منتهی به اسفند ۹۷ را منتشر کرده است. بر اساس این سند مالی «و تجارت» در این مدت به ازای هر سهم ۲۳ ریال زیان محقق و افزایش سرمایه ۳۹۰ درصدی رابه ثبت رسانده که با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در زیان هر سهم ۹۸ درصد کاهش داشته است. 

 همچنین مجموع درآمدهای مشاع بانک نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۲۳ درصدی همراه شده و سود پرداختی به سپرده‌گذاران کاهش ۵ درصدی داشته است.  مجموع درآمدهای غیرمشاع این بانک نسبت به سال ۹۶ افزایش ۱۳۵ درصدی را تجربه کرده که عمدتا ناشی از رشد ۳۲۵ درصدی نتیجه مبادلات ارزی بوده است. خالص دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک هم در پایان اسفند ۹۷ بیش از ۷۰۹ میلیون یورو گزارش شده و معادل ریالی آن را نیز ۷. ۲ هزار میلیارد تومان (۹۸۲۷۵ ریال به ازای هر یورو) اعلام کرده که به نظر می‌رسد نرخ‌های نیمایی جهت تسعیر ارز در این گزارش لحاظ شده است. مجموع هزینه‌های بانک تجارت نیز نسبت به سال ۹۶ افزایش ۲۹ درصدی را تجربه کرده که عمدتا ناشی از رشد ۱۶۲ درصدی هزینه‌های مالی بوده است. گزارش عملکرد ۱۲ ماهه سال ۹۷ از مبلغ ۵۱۴. ۴ میلیارد تومان زیان خالص بانک تجارت در سال ۹۷ حکایت دارد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: