کد خبر: ۱۶۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - 13 June 2019
مرور اخبار خودرویی طی هفته جاری نشان می‌دهد «دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت برای ساماندهی بازار خودرو»، «اعلام کیفیت خودروهای داخلی»، «انتشار آمار اشتباه از تولید خودرو» و «خروج کارشناسان رنو از ایران»، مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با حوزه خودرو بوده‌اند.
دنیای اقتصاد : مرور اخبار خودرویی طی هفته جاری نشان می‌دهد «دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت صنعت برای ساماندهی بازار خودرو»، «اعلام کیفیت خودروهای داخلی»، «انتشار آمار اشتباه از تولید خودرو» و «خروج کارشناسان رنو از ایران»، مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با حوزه خودرو بوده‌اند.

یکی از اتفاقات مهم این هفته در حوزه صنعت و بازار خودرو، دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به وزیر صنعت،معدن و تجارت مبنی بر انجام اقدامات لازم برای کاهش التهاب بازار خودرو بود. اسحاق جهانگیری در نامه‌ای از رضا رحمانی خواسته تا اقداماتی  در راستای کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه، حذف رانت و ساماندهی تقاضای واقعی در بازار خودرو انجام دهد. این نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در واقع واکنش به نامه چندی‌پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور به وی بود. در آن نامه، ناصر سراج از جهانگیری خواسته بود مصوبه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار را لغو و شورای رقابت را به عرصه قیمت‌گذاری باز گرداند. از همین رو جهانگیری نیز به وزارت صنعت دستور داده سر و سامانی به بازار خودرو داده و آرامش را به آن بازگرداند. جهانگیری در این نامه با تاکید بر لزوم تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار، از وزیر صمت خواسته تا نسبت به ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو اقدام کند. وی درخصوص التهاب ایجاد شده در بازار خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت محصولات مربوط به دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا) از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار، کاهش قیمت را از طریق حذف رانت برای گروه‌ها و افراد خاص و همچنین افزایش تولید و ساماندهی تقاضای واقعی، دنبال کند.

از آن‌سو اما وزارت صنعت نیز بلافاصله به نامه معاون اول رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد و اعلام کرد اقداماتی برای حذف رانت از بازار خودرو و کاهش قیمت و... در دست اجراست. آن طور که فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت،معدن و تجارت عنوان کرد، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در چارچوب سیاست‌های دولت، در دستور کار قرار گرفته است. وی در تشریح جزئیات دستور کار این وزارتخانه برای حذف رانت از بازار خودرو و ساماندهی آن تاکید کرد در چارچوب سیاست‌های دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار گرفته و پس از طرح در کمیته خودرو در ستاد تنظیم بازار نیز مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمت‌گذاری قرار خواهد گرفت. مقیمی این را هم گفت که متقاضیان خرید خودرو باید در دو سال گذشته خودرویی را درخواست (ثبت‌نام) نکرده باشند. معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین از برنامه دیگر این وزارتخانه برای حذف رانت از بازار خودرو نیز پرده برداشت و تاکید که بانک‌ها باید توجه داشته باشند حتما با شماره حساب فردی که اقدام به ثبت نام می‌کند، پول به حساب خودروساز واریز شود. در نهایت اما ظاهرا قرار است با پیشنهاد وزارت صنعت، فروش خودروهای دریافتی از کارخانه نیز تا یک سال ممنوع شود.

اعلام کیفیت خودروها در اردیبهشت
دیگر خبر خودرویی مهم این هفته، اعلام سطح کیفی خودروهای داخلی در اردیبهشت بود که نشان داد کیفیت کلی در مقایسه با گزارش قبلی تفاوت خاصی نداشته است. طبق این گزارش، تنها یک خودرو در مقایسه با گزارش قبلی ارتقای کیفی یافته و سایر محصولات ثبات داشته‌اند. بر این اساس، دنا پلاس ایران خودرو توانسته به محصولی چهار ستاره در اردیبهشت امسال تبدیل شود، حال آنکه پیش‌تر سه ستاره بود. در گزارش کیفی اردیبهشت، همچنان تنها پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران‌خودرو توانسته پنج ستاره کیفی را به دست آورد و سایر خودروها بین دو تا چهار ستاره کسب کرده‌اند. با توجه به ستاره‌های کسب شده توسط خودروهای ارزیابی شده در دومین ماه امسال، ۱۲ محصول توانسته‌اند چهار ستاره کیفی را به‌دست آورند. همچنین ۱۴ محصول نیز سه ستاره کیفی حاصل کرده‌اند و در نهایت ۱۲ خودرو نیز کماکان دو ستاره باقی مانده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، با مبنا قرار دادن این گزارش می‌توان ادعا کرد تحریم‌ها هنوز نتوانسته تاثیر چندان بزرگی بر سطح کیفی خودروهای داخلی بگذارد، هرچند تضمینی نیست این روند در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

انتشار آمار اشتباه از تولید خودرو
این هفته اما در حالی برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار آمار تولید خودروهای داخلی کردند که ظاهرا این آمار اشتباه بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی دیگر اصلاح شده‌اش را منتشر می‌کند. رسانه‌ها در این آمار که به اردیبهشت امسال مربوط می‌شد، خبر از توقف تولید چند مدل خودرو داده بودند. بر این اساس، تیراژ خودروهای پژو پارس دوگانه سوز و سمند و همچنین تولید  تندر پارس خودرو و تیبا دوگانه سوز نیز به صفر رسیده است.علاوه بر این، آمارها نشان می‌داد تولید سراتو مونتاژی سایپا نیز ۹۱ درصد کاهش یافته و تولید هیوندا i۲۰، لیفان x۶۰ و جک j۵ هم متوقف شده است. انتشار این آمار در حالی بود که پیگیری دنیای اقتصاد از انجمن خودروسازان ایران نشان داد آمار منتشره اشتباه بوده و وزارت صنعت تا چندی دیگر آمار صحیح را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

کارشناسان رنو رفتند
این هفته اما خبر رسید کارشناسان یکی از خودروسازان خارجی، از ایران خارج شده‌اند. بر این اساس، شنیده می‌شود در حالی که هنوز محصولات رنو فرانسه در خطوط تولید خودروسازان داخلی حضور دارند و با تیراژی اندک به تولید می‌رسند، کارشناسان این شرکت از ایران خودرو و پارس خودرو رفته‌اند. رنو سال گذشته پس از تحریم خودروسازی کشور از سوی آمریکا، اعلام قطع همکاری با ایران کرد. این در حالی بود که پیش‌تر کارلوس گوسن مدیرعامل سابق رنو گفته بود این خودروساز فرانسوی با وجود تحریم‌ها در ایران باقی می‌ماند و تنها فعالیت هایش را محدود می‌کند. در نهایت اما رنو مجبور شد ایران را ترک کند و حالا کارشناسان این شرکت نیز از خطوط تولید خودروسازان خارج و به کشورشان بازگشته‌اند. با این روند، احتمالا تولید محصولات رنو در ایران خودرو و پارس خودرو طی چند هفته آتی کاملا متوقف خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: