کد خبر: ۱۵۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 16 May 2019
 بانکداری ایرانی  ـ این روزها صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی حال و روز خوشی ندارد و انبوهی از مشکلات از نبود و گرانی مواد اولیه تا جولان دلالان، هر روز زخم تازه ای بر پیکر فعالان این بخش می زند، اما همین صنعتگران از بازار همسایگان به عنوان کورسوی امید به فردا یاد می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نوزدهمین بازار بزرگ مبلمان در جهان است و در عین حال یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه به شمار می رود که در 9 ماه پارسال 36 میلیون دلار صادرات داشت.
بیشترین صادرات مبلمان به کشورهای عراق، افغانستان و عمان است که مطابق آمارهای 9 ماهه پارسال به ترتیب 241 درصد، 157 درصد و 160 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. 
در یک سال اخیر اما فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی اوضاع آشفته ای را تجربه کردند. مشکلاتی که افزایش نرخ ارز مقدمه ای بر آغاز آن بود و در ادامه با گرانی و کمبود شدید مواد اولیه، بی ثباتی قیمت ها و رکود بازار همراه شد. مشکلات مالیات، بیمه تامین اجتماعی، افزایش نرخ اجاره و دستمزدها و ترخیص نشدن کالاها و مواد اولیه از گمرک نیز همچنان به قوت خود باقی است.
برخی تولیدکنندگان با وجود همه مشکلات یاد شده، از افزایش نرخ ارز به عنوان فرصت جدیدی یاد می کنند که می تواند زمینه ساز حضور کالاهایشان در بازارهای جذاب منطقه باشد. با این وجود، بسیاری از آنان از آموزش کافی برای حضور در این بازارها برخوردار نیستند و زمینه سازی برای حضور در این بازارها را از دولتمردان مطالبه می کنند.
چهارمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی که روز چهارشنبه (25 اردیبهشت ماه) با مشارکت 150 شرکت و کارگاه تولیدی از مناطق مختلف کشور در محل دائمی نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفت وگو آغاز بکار کرد، فرصتی بود تا از نزدیک پای درد و دل برخی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت بنشینیم.

** صادرات، گزینه ای جذاب برای تولیدکنندگان
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده مبلمان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در شرایط کنونی، تولید ریسک بزرگی در کشور است و شاهدیم سود اصلی را واسطه ها و دلالان می برند، زیرا از استیصال تولیدکنندگان سوء استفاده کرده و محصولاتشان را با قیمت های ناچیز می خرند.
«علیرضا ایران نژاد» به کاهش حاشیه سود در این صنعت اشاره و دلیل آن را افزایش هر روزه قیمت مواد اولیه عنوان کرد.
وی گفت: فقط قیمت فوم مورد استفاده برای ساخت مبلمان از آغاز امسال تاکنون 20 درصد افزایش یافته است، همچنین در یک سال گذشته قیمت چوب راش 300 درصد، اسفنج بیش از 100 درصد و رنگ سه تا چهار برابر شده است.
این تولیدکننده مبلمان افزود: این در حالی است که به دلیل رکود بازار و استقبال نشدن از تولیدات از سوی مردم، قیمت محصولات نهایی را فقط 20 درصد افزایش دادیم و این موضوع فقط سال گذشته هزینه 400 میلیون تومانی را به شرکت تحمیل کرده است.
وی یادآور شد: در گذشته عمده پارچه های مورد استفاده را از ترکیه وارد می کردیم، اما امروز مجبوریم پارچه بی کیفیت چینی را با قیمت پارسال پارچه مرغوب ترک از بازار تهیه کنیم.
ایران نژاد بیان داشت: بیمه، مالیات، انواع و اقسام عوارض، بالا رفتن نرخ اجاره، حقوق و دستمزدها، سایر مشکلاتی است که فعالان این صنعت با آن مواجه اند.
وی که شرکت تولیدی اش در منطقه «چهار دانگه» تهران مستقر است، به ورشکستگی دستکم 50 درصدی یا تعدیل نیروهای گسترده همکاران خود در یک سال گذشته اشاره کرد که متاثر از سختی شرایط یاد شده اتفاق افتاده است.
این مدیر فروش در عین حال به رونق صادرات با افزایش نرخ ارز به عنوان گزینه ای جذاب برای تولیدکنندگان یاد کرد، اما گفت: متاسفانه شرکت های کوچک و متوسط با وجود توانایی ساخت محصولات رقابت پذیر و باکیفیت، از تجربه لازم برای حضور در بازارهای خارجی برخوردار نیستند.

** نبود مواد اولیه در بازار
«مرتضی بهرامی» دیگر تولیدکننده حاضر در این نمایشگاه، با ابراز گلایه از نابسامانی بازار، به نبود اجناس و مواد اولیه و بالا رفتن هر روزه قیمت ها در بازار اشاره کرد و گفت: حتی افزایش ناچیز 30 تا 35 درصدی قیمت محصولات نهایی نیز با اینکه به هیچ عنوان در حد افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه نیست، نتوانسته انگیزه خرید در مشتریان ایجاد کند. 
وی،هدف خود از حضور در نمایشگاه را عرضه مستقیم محصول و امید به رونق در کسب و کار عنوان کرد، اما تاکید کرد: وضعیت به گونه ای شده که اگر دخل و خرج هم یکی شود، قانع هستیم، زیرا در کارگاه هایمان افراد ماهری کار می کنند که خود نان آور خانواده شان هستند.

** مشکل کپی شدن محصولات و جولان کلاهبرداران در فضای مجازی 
مدیر یک گالری مبلمان واقع در شرق تهران نیز به ایرنا گفت: این روزها به ناچار به حداقل سود قناعت کردیم، تا در آشفته بازار کنونی بیشتر دوام بیاوریم.
«اکبر فراهانی» به سه برابر شدن قیمت چوب راش و روس و پنج برابر شدن قیمت پارچه اشاره کرد و افزود: در یک سال گذشته قیمت پارچه های چینی از متری 14 هزار تومان به 75 هزار تومان افزایش یافته، این در حالی است که پارچه ترک کمتر از متری 200 هزار تومان در بازار یافت نمی شود.
وی بیان داشت: بی ثباتی قیمت ها به مشکلی اساسی برای تولیدکنندگان تبدیل شده، بطوری که از روز سفارش محصول توسط مشتری تا زمان تحویل - که بطور معمول یک ماه به طول می انجامد- تفاوت قیمت ها چشمگیر است و در بسیاری موارد منجر به زیان تولیدکننده می شود.
فراهانی اظهار داشت که به دلیل نابسامانی بازار، در یک سال اخیر بسیاری همکارانش ورشکست شده یا از دست طلبکاران فراری اند و بی ثباتی شرایط جرات اجرای فعالیت های جدید را از آنان گرفته است.

** مشکلات صادرات
این عضو اتحادیه صادرکنندگان مبلمان، از تحریم بانک ها و دردسرهای تبادلات پولی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات صادرات یاد و تاکید کرد: با وجود به صرفه شدن صادرات، برای انجام فعالیت های صادراتی ضمانت می خواهیم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون کشورمان پیشرفت های خوبی داشته و محصولاتی رقابتی به بازارها عرضه کرده اند، اما به دلیل نبود تجربه لازم، ریسک حضور در بازارهای بین المللی را بر خود هموار نمی کنند.
این مدیر گالری مبلمان، همچنین از مشکلات گمرکی و زمانبر شدن ترخیص کالاها از گمرک به عنوان عامل اصلی کمبود پارچه و سایر مواد اولیه در بازار یاد کرد.
وی به سفر 2 ماه پیش خود به چین اشاره و اظهار داشت: کُدهای پارچه ای مورد نیاز صنعت مبلمان به وفور در این کشور یافت می شود، اما مشکلات ترخیص، تغییر هر روزه قوانین و تعرفه های بالای ورود کالا سبب شده تا کمبود شدیدی در بازار حاکم باشد، فروشندگان پارچه قیمت های بالایی را از مشتریان مطالبه کنند و عرصه برای سوء استفاده دلالان فراهم شود.

** سوء استفاده دلالان مجازی
فراهانی با انتقاد از اجرایی نشدن قانون کپی رایت در کشور، گفت: در حالی که تولیدکنندگان واقعی با پرداخت مالیات و عوارض به تولید می پردازند، اما عده ای دلال با کپی کردن محصولات و با بازاریابی در فضای مجازی، زحمات چندین ماهه تولیدکنندگان واقعی را بر باد می دهند.
وی با بیان اینکه باید اصالت آگهی و آگهی دهنده اینترنتی مشخص باشد، افزود: کلاهبرداری های زیادی از این طریق انجام می شود که به دلیل مراجعه نکردن مشتری به تولیدکننده و فروشنده واقعی، قابل پیگیری نیست. 
چهارمین نمایشگاه ملی و تخصصی مبلمان و دکوراسیون داخلی تا شنبه (28 اردیبهشت ماه) از ساعت 13 تا 23 آماده بازدید علاقمندان است.

گزارش از : محمد ملک دار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: