کد خبر: ۱۵۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 16 May 2019
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه به بهای ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رفت که این قیمت ۳۳۰ تومان کمتر از نرخ ارز در آخرین معاملات سه‌شنبه بود. افت ۲/  ۲ درصدی دیروز شاخص ارزی کشور بیشتر مدیون کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای بود. 

با فروکش هیجان شایعات سیاسی دست دلالان ارزی برای افزایش قیمت بسته شد. دیروز خبر از سرگیری همکاری بشردوستانه با بانک چینی کونلون امیدها برای جابه‌جایی مالی را افزایش داد. 

به تبعیت از این اخبار سطح تقاضا در بازار کاهش یافت و بازارساز توانست با کاهش پلکانی نرخ فروش ارز در صرافی‌های معتمد خود به دو رشد متوالی نرخ ارز پایان دهد. سیگنال افت نرخ حواله درهم نیز به کاهش قیمت دلار کمک کرد. دیروز درهم امارات ضمن تجربه افت ۵۵ تومانی به سطح ۴ هزار و ۴۵ تومان رسید.

محک مقاومت 5 میلیونی

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز چهارشنبه 50 هزار تومان کاهش یافت و راس ساعت 16 به بهای 5 میلیون تومان به فروش رفت. افت یک درصدی بهای سکه در حالی رخ داد که اونس طلا در نوسان کم دامنه خود در نهایت یک دلار افزایش یافت، با این حال ریزش ۲/  ۲ درصدی شاخص ارزی کشور و تنزل دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی همچون روزهای اخیر سکه را با خود همراه کرد.

 اظهارات اطمینان بخش رئیس بانک مرکزی درخصوص کفایت ذخایر ارزی کشور، از سرگیری روابط مالی با یک بانک چینی و افت همزمان سطح تنش‌های سیاسی و تقاضای احتیاطی در بازار داخلی از جمله دلایل کاهش نرخ ارز به شمار می‌روند. با نوسان قیمتی روز گذشته حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۸۳ هزار تومان قرار گرفت.

رشد طلا با سیگنال اقتصادی چین

هر اونس طلای جهانی طی معاملات روز قبل یک دلار افزایش یافت و ساعت 16 به بهای 1298 دلار به فروش رفت. طلا معاملات دیروز را منفی آغاز کرد و دلیل آن کاهش ریسک‌ها با صحبت‌های خوش‌بینانه ترامپ در مورد دیدار با رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست گروه 20 بود. با این حال گزارش تولید صنعتی چین در ماه آوریل طلا را به مدار صعود بازگرداند. 

رشد تولید صنایع چین در ماه آوریل تنها ۱/  ۶ درصد بود که کمتر از انتظار ۴/  ۶ درصدی بوده و فاصله معناداری با رشد ۶/  ۸ درصدی ماه مارس داشت. کند شدن شتاب رشد شاخص‌های اقتصاد چین در ماه آوریل (پیش از افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا)، نگرانی فعالان بازار جهانی را افزایش داد و با کاهش روحیه ریسک‌پذیری معامله‌گران منجر به رشد قیمت فلز زرد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: