کد خبر: ۱۵۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 09 May 2019
بانکداری ایرانی- رشد ارزش سهام بانک اقتصاد نوین با نماد «ونوین» در ۲ هفته گذشته و نوسان بیش از ۵۰ درصدی در قیمت پایانی سهام این بانک باعث شد تا شرکت بورس از مدیرعامل بانک اقتصاد نوین بخواهد تا شفاف‌سازی کند.

بانکداری ایرانی - رشد ارزش سهام بانک اقتصاد نوین با نماد «ونوین» در ۲ هفته گذشته و نوسان بیش از ۵۰ درصدی در قیمت پایانی سهام این بانک باعث شد تا شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در اجرای مقاد ماده ۱۷ دستورالعمل اجرایی نحوه معاملات در بورس از مدیرعامل بانک اقتصاد نوین بخواهد تا شفاف‌سازی کند.
 
به گزارش  بانکداری ایرانی؛  علیرضا بلگوری، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین، در پاسخ به شرکت بورس و اوراق بهادار تهران ضمن شفاف‌سازی درباره برخی ابهام‌ها و سوال‌های مطرح شده درباره دلیل افزایش قیمت سهام نخستین بانک خصوصی ایران اعلام کرد: نوسان قیمت سهام بانک در روزهای معاملاتی اخیر فقط متاثر از فرایند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و تحلیل و تصمیم سرمایه‌گذاران است.
 
 
سوال نخست تحلیل‌گران بورس این است که با توجه به خالص منابع ارزی بانک اقتصاد نوین و رشد شدید قیمت ارز، محاسبات صورت گرفته بر اساس نرخ دلار نیمایی برابر ۸۰ هزار ریال، خالی از عایدی ۵۰۰ ریالی ناشی از تسعیر ارز به ازای هر سهم بانک اقتصاد نوین است. لطفا در خصوص محدودیت‌های احتمالی شناسایی سود یادشده و تصمیم‌های انجام شده توضیح دهید؟
 
علیرضا بلگوری مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در پاسخ به صراحت اعلام کرده که در خصوص تسعیر اقلام ارزی بانک‌ها با نرخ نیمایی تاکنون بخشنامه و اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر نشده و این بانک جهت تعیین تکلیف موضوع با بانک مرکزی مکاتباتی داشته است که تا روز ۱۷ اردیبهشت ماه پاسخی از سوی بانک مرکزی ارسال نشده است.
 
وی در عین حال تاکید کرد: همان طور که در بند ۳ گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک اقتصاد نوین برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ هم اشاره شده، شناسایی سود تسعیر ارز برای مطالبات مشکوک‌الوصول و معوق برابر با بخشنامه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ بانک مرکزی ممکن نیست و باید تاثیر آن بر شناسایی سود تسعیر ارز در نظر گرفته شود.
 
سوال دیگری که ذهن تحلیل‌گران بورسی را در ارتباط با بانک اقتصاد نوین درگیر کرده، این است که با توجه به تصویب معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مجلس شورای اسلامی و جذابیت انجام افزایش سرمایه از این محل در صنعت بانکداری، آبا بانک یادشده برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارد؟
 
علیرضا بلگوری پاسخ می‌دهد که اعتبار معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در پایان سال ۱۳۹۷ به اتمام رسیده و پیشنهاد مجلس شورای اسلامی طی ماه ۱۵ پیشنهادی قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی» توسط شورای نگهبان مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی تشخیص داده شده که جهت اصلاح به مجلس برگشت داده شده است. در نتیجه از آنجا که بانک اقتصاد نوین در سال ۱۳۹۲ اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده، بنابراین افزایش مجدد سرمایه از این محل، ارزش افزوده چندانی برای بانک به همراه ندارد و بانک اقتصاد نوین برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل یادشده نخواهد داشت.
 
مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در عین حال به نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتباری مصوب نشست ۱۲۳۳ شورای پول و اعتبار و اصلاحات بعدی آن، انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاثیر چندانی بر نسبت کفایت سرمایه و میزان سرمایه نظارتی بانک‌ها ندارد.
 
سوال مهم دیگر این است که با وجود اینکه ترکیب فعلی سهامداران بانک اقتصاد نوین مورد اعتراض بانک مرکزی بوده و در مجمع سالانه نیز احتمال مذاکره برای تغییرات سهامداری بانک مطرح شده، معاملات روزهای اخیر نماد ونوین نشانی از این مساله ندارد، آیا مدیران بانک برای تغییر ترکیب سهامداری برنامه‌ای در نظر دارند؟
 
مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در پاسخ به بخشنامه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ بانک مرکزی با موضوع ابلاغ قانون اصلاح اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به شبکه بانکی اشاره می‌کند و می‌گوید: این بخشنامه به کلیه سهامداران عمده بانک ابلاغ شده و ایجاد تغییر در ترکیب مالکیت سهام بانک در حیطه اختیارات سهامداران عمده بانک و نهادهای نظارتی قرار دارد. او توضیح می‌دهد که بر اساس نامه ۳۰ بهمن ماه پارسال بانک مرکزی برنامه بلندمدت بهبود سرمایه نظارتی و نسبت کفایت سرمایه بانک اقتصاد نوین با در نظر گرفتن اصلاح ترکیب سهامداران در دست تدوین قرار دارد.
 
تحلیل‌گران بازار سرمایه این سوال را مطرح کرده‌اند که از آنجایی که گروه سرمایه‌گذاری ساختمان ایران نسبت به استرداد سود و جرایم اضافه پرداختی به بانک‌های سینا و کارآفرین بابت تسهیلات دریافتی از بانک‌های یادشده، اقدامات حقوقی انجام داده و حتی حکم دادگاه بدوی را دریافت کرده و از سوی دیگر گروه وساخت از بانک اقتصاد نوین هم تسهیلات گرفته، تاثیر اقدام مشابه بر بانک اقتصاد نوین به چه شکلی خواهد بود؟
 
بلگوری در پاسخ می‌گوید: امهال و تجدیدهای تسهیلات گروه ساختمان ایران که جزء سهامداران بانک اقتصاد نوین به شمار می‌آید، مطابق با الزامات بانک مرکزی و با توافق فی‌مابین صورت پذیرفته و در صورت هرگونه اقامه دعوی، ادله این بانک مستند بر قوانین جاری نظام بانکی خواهد بود. مدیرعامل بانک اقتصاد نوین خاطرنشان می‌سازد: این بانک به منظور جلوگیری از تحمیل هرگونه زیان ناشی از عدم وصول مطالبات غیرجاری، مطابق بخشنامه شناساییی درآمد مورخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ بانک مرکزی، شناسایی درآمد شامل سود و وجه التزام، بر مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول را متوقف کرده که نشان‌دهنده قابلیت اتکای بالای درآمد شناسایی شده تسهیلات بانک است. افزون بر اینکه حکم ارائه شده مربوط به دادگاه بدوی بوده و امکان هرگونه تجدید نظر و تغییر حکم دادگاه، غیرقابل انتظار نیست.
 
این عضو هیات مدیره بانک اقتصاد نوین تاکید می‌کند که این بانک ضمن ارزیابی مستمر تمامی پرونده‌های تسهیلاتی و با در نظر گرفتن ریسک اعتباری مشتریان خود، با تکیه بر پتانسیل همکاران در واحد حقوقی، تمهیدان لازم را در زمینه وصول مطالبات اتخاذ کرده و ضمن اینکه در صورت افزایش احتمال ایجاد هرگونه تغییر عمده در شاخص‌های عملکردی بانک، مطابق با دستورالعمل افشای اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام خواهد کرد.
 
تحلیل‌گران و سهامداران بانک اقتصاد نوین همچنین سوال دارند که با توجه به مالکیت ۷۴ درصدی بانک یادشده در بانک توسعه منطقه‌ای عراق، ضرورت دارد در خصوص رسالت این بانک، ترکیب سهامداری آن و تاثیری که بر عملکرد بانک خواهد گذاشت، شفاف‌سازی شود.
 
علیرضا بلگوری می‌گوید: بانک توسعه منطقه‌ای عراق با همکاری بانک اقتصاد نوین و بانک کشاورزی در سال ۲۰۰۶ میلادی با برقراری ثبات نسبی پس از جنگ در این کشور به منظور تسهیل روابط اقتصادی، تاسیس شده که در طی سال‌های اخیر به دلیل وضعیت سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور عراق نتوانسته به رسالت خود عمل کند.
 
او می‌افزاید: با توجه به تحولات اخیر در کشور عراق و ایجاد ثبات نسبی حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی این کشور و همچنین روابط حسنه بین ایران و عراق، امید می‌رود در شرایطی که کشور در مواجه با توطئه دشمنان به واسطه تحریم‌های ظالمانی قرار دارد، این بانک نقش موثری در تسهیل روابط اقتصادی و بین‌الملی نظارم بانکی ایران ایفا کند. به گفته بلگوری، هم اکنون حدود ۷۴ درصد سهام بانک توسعه منطقه‌ای عراق در اختیار بانک اقتصاد نوین، حدود ۲۵ درصد در اختیار بانک کشاورزی و حدود یک درصد هم در اختیار سایر سهامداران قرار دارد.
 
 
 
معصومه فریادرس
برچسب ها: تسعیر ، ارز بانک‌ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: