کد خبر: ۱۵۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - 17 April 2019
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان به فروش رفت و افت ۱۵۰ تومانی را نسبت به قیمت پایانی دوشنبه تجربه کرد. دلار روز خود را در حالی آغاز کرد که افزایشی‌های بازار قصد حمله به مرز ۱۴ هزار تومانی را داشتند. اما شاخص ارزی کشور نه تنها به مرز یاد شده نزدیک نشد بلکه در مقاطعی از روز به زیر مرز ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز سقوط کرد. 

سفته‌بازان انتظار داشتند با تکیه بر اخبار پیرامون رسمی شدن تروریستی شناخته شدن سپاه توسط ایالات متحده رشد اخیر نرخ ارز را تداوم بخشند. اما سطح کم تقاضا در بازار نشان داد که اثر این خبر طی معاملات هفته قبل پیش‌خور شده است. بازارساز ارزی نیز با حفظ فاصله کم با نرخ بازار آزاد و کاهش پلکانی نرخ ارز صرافی‌های خود به افت دلار کمک کرد.

هم‌افزایی دو عامل کاهشی در بازار سکه

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز قبل 130 هزار تومان کاهش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 720 هزار تومان مبادله شد. کاهش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا در بازار جهانی اثر خود را بر قیمت سکه تشدید کردند، به‌طوری‌که افت ۱/ ۱ درصدی نرخ ارز و ۲/ ۰ درصدی فلز زرد منجر به ریزش ۷/ ۲ درصدی بهای سکه شد. کاسته شدن از سطح ریسک‌ها و روشن شدن چشم‌انداز رشد اقتصاد در بازار جهانی با افزایش جذابیت بازارهای پرریسک، بهای دارایی‌های امن همچون طلا را تحت فشار قرار داده است. دیروز همچنین نرخ ارز در بازار داخلی به واسطه ضعف تقاضا و مدیریت و عرضه مناسب دلار توسط بازارساز نزولی شد و ۱۵۰ تومان افت قیمت پیدا کرد. در جلسه معاملاتی دیروز همچنین به میزان ۷۵ هزار تومان از ارتفاع حباب سکه کاسته شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: