کد خبر: ۱۵۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 15 April 2019
بانکداری ایرانی - مدیران بانکی باید برنامه ریزی خود را به سمت کسب درآمد از کامزد های بانکی ببرند تا بتواند از زیان بانک ها جلوگیری کنند و همراه با سیاست های بانک مرکزی به کاهش نرخ تورم و رونق تولید کمک کنند .

بانکداری ایرانی - سود سپرده های بانکی در سال های اخیر یکی از مهمترین موضاعات نظام بانکی است که تلاش های زیادی صورت پذیرفت تا کاهش یابد به تبعه آن  بسیاری از بانک ها از زیان خارج شوند و همچنین سرمایه ها به سمت تولید هدایت شود و از فشار تورم هم کاسته شود.
 
به گزارش بانکداری ایرانی ، بانک‌ها در دنیا از دو طریق درآمد کسب می‌کنند، درآمد عملیاتی و درآمد حاصل از کارمزدها. درآمد عملیاتی‌ از ما به‌ التفاوت نرخ سود پرداختی به سپرده‌گذاران و نرخ سود دریافتی از پرداخت تسهیلات به‌دست می‌آید که این نوع درآمد از فعالیت اصلی و اساسی بانک که همان واسطه‌گری مالی است، نشأت می‌گیرد ، درآمد دیگر بانک‌ها، درآمد حاصل از کارمزد است. در دنیا بیش از 50 درصد درآمد بانک‌ها از محل کارمزدهاست اما در ایران این گونه نیست و افرادی که در بانک‌ها تصمیم گیرنده هستند عمدتا تخصص اعتباری دارند.
 
رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هفته قبل با خبرنگاران  اعلام کرد: «هدف ما تغییر ترکیب کل‌های نقدینگی است. هم‌اکنون عمده دلیل رشد نقدینگی سود سپرده‌ها و ضریب فزاینده است و باید آن را (این دو متغیر را) کاهش دهیم و پایه پولی را زیاد کنیم، چون پول در دست مردم کم است. اگر بتوانیم این تغییر را بدهیم، می‌توانیم برای رونق تولید از آن استفاده کنیم. بنابراین یک برنامه خوبی داریم.»
 
به نظر می رسد با توجه به سیاست کاهش سود سپرده های بانکی در بانک مرکزی و تاکید درباره همتی بر کنترل رشد نقدینگی از طریق سود سپرده های بانکی ، مدیران بانکی باید برنامه ریزی خود را به سمت کسب درآمد از کامزد های بانکی ببرند تا بتواند از زیان بانک ها جلوگیری کنند و همراه با سیاست های بانک مرکزی به کاهش نرخ تورم و رونق تولید کمک کنند .
 
این منبع درآمدی  در صورتی که به‌طور مناسبی تعیین شود، نه تنها می‌تواند بخش قابل توجهی از هزینه‌های بانک را پوشش دهد بلکه سودآوری مناسبی هم به همراه دارد. همان‌گونه که اغلب بانک‌های مطرح بین‌المللی نیز، مبنای درآمدشان را براساس دریافت کارمزد خدمات قرار داده و بخش عمده سودآوری خود را مدیون این کارمزدهای دریافتی هستند. در حالی که بانک‌های ایرانی بابت بسیاری از امور و خدمات بانکی یا کارمزدی دریافت نمی‌کنند یا مبلغی بسیار اندک از این بابت دریافت می‌کنند.
 
اگر تصمیمات صحیحی در این خصوص گرفته شود و با تغییر رویکرد، درآمد بانک‌ها از بخش خدمات به‌خصوص خدمات روی درگاه‌های الکترونیکی بهبود یابد، بانک‌ها به شیوه مناسب تری از بانکداری رو خواهند آورد و در این مسیر، رقابت بانک‌ها از تلاش برای جذب سپرده و اعطای تسهیلات به سمت ارائه خدمات بهتر و متنوع‌تر سوق پیدا می‌کند. 
نگار کریمی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: