کد خبر: ۱۵۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 15 April 2019

بانکداری ایرانی ـ یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است مال‌ها (فروشگاه‌های بزرگ) در بستر اقتصادی هر کشور عملکرد خود را نشان می‌دهند و چگونگی فعالیت آنها منوط به وضعیت رشد اقتصادی و قدرت خرید مردم است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تفکر اصلی موجود برای شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ به چند حوزه اصلی تقسیم می‌شود. در برخی از طرح‌ها این فروشگاه‌ها برای تأمین نیاز مشتریان در فضایی تجمیع شده، به وجود می‌آیند که نمونه آنها را در ایران داشته‌ایم و در برخی موارد هدف آنها ارائه کالاهای برند و در کنار هم قرار دادن محصولات تولیدی در گروه‌های خاص کالایی است.

به گفته وی برای بررسی جایگاه مال‌ها و میزان اثرگذاری‌شان در کشورهای مختلف باید به بررسی نمونه‌ای پرداخت زیرا نمی‌توان با بررسی یک الگوی خاص درباره همه کشورها به نظری نهایی رسید.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به متفاوت بودن بستر شهرهای مختلف برای میزبانی از مال‌ها، تاکید کرد: مال‌ها در شهرهای توریستی یا مناطقی که در آنها خرید کردن برای مسافران یک گزینه جذاب است توانسته‌اند جایی برای خود باز کنند و در برخی از دیگر شهرها ایده تأسیس مال‌ها به شکست منجر شده است. از سوی دیگر این نگاه که مال‌ها برای قشر سرمایه‌دار و ثروتمند تأسیس می‌شوند نیز درست نیست زیرا تنوع این بازارها بسیار بیشتر از یک طبقه خاص بوده است.

به گفته آرگون در ایران نیز نمی‌توان گروه خاص ثروتمند را هدف اصلی مال‌ها دانست زیرا لااقل در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این گروه ثروتمند بسیار محدود و کوچک هستند و با توجه به بالا بودن تعداد مال‌های ساخته شده در ایران نمی‌توان انتظار داشت که این فروشگاه‌ها صرفاً برای طبقه لاکچری ساخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی واقعی چه نگاهی به ساخت و توسعه مال‌ها دارد، تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم، در صورتی که دولت تصدی‌گری خود در امور اقتصادی را به شکل جدی محدود کند، تکلیف بسیاری از ابهام‌های اقتصادی برطرف خواهد شد. زیرا بخش خصوصی و سرمایه‌گذار بر اساس منطق اقتصادی و سنجش شرایط بازار اقدام می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی کشور به سمتی حرکت کند که در چارچوب آن ساخت مال‌ها اقدامی سودمند باشد، احتمال حضور سرمایه‌گذاران وجود دارد و اگر این طور نباشد نمی‌توان انتظار داشت شکوفایی صورت بگیرد اما وقتی ما با ابهام‌های حل نشده مواجهیم همواره باید پاسخ داد که وضعیت بازارهای مختلف چگونه است و چه افرادی با چه هدفی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آرگون با بیان اینکه بازارهای اقتصادی زیرمجموعه‌ای از فضای کلان اقتصادی کشور هستند، خاطرنشان کرد: وضعیت رشد اقتصادی، وضعیت تولیدات داخلی، وضعیت صادرات و واردات و شرایط قدرت خرید مردم نشان می‌دهد که بازارها چه سرنوشتی دارند و در این چارچوب مال‌ها نیز در کنار دیگر بازارهای اقتصادی قرار گرفته و متناسب با اوضاع اقتصاد کلان، آینده خود را پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، براساس آمارهایی که در سال‌های اخیر ارائه شده تعداد فروشگاه‌های بزرگ در دست ساخت در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین تمرکز مال‌ها ارائه محصولات برندهای مختلف به شمار می‌رود، بالا رفتن هزینه کالاهای وارداتی و افزایش نرخ ارز باعث شده تنوع محصولات در این فروشگاه‌ها کاهش پیدا کند.

بالا رفتن نرخ تورم در ماه‌های گذشته قدرت خرید اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را کاهش داده و مال‌ها نیز مانند دیگر بازارهای اقتصادی خطر کاهش مشتری و بازدیدکنندگان را حس می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: