کد خبر: ۱۵۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - 08 April 2019
بانکداری ایرانی  ـ نقش حنا یکی از سوغاتی‌های جزیره قشم است که هزینه کشیدن این نقوش بنابر حجم طراحی بین ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان است.

قشم

به گزارش ایسنا، یکی از مقاصد سفرهای نوروزی برای ایرانی‌ها و حتی گردشگران خارجی جزیره قشم است که برای دسترسی به این جزیره باید از هواپیما یا لندینگ کرافت استفاده کرد. عموم مسافران خانم در این جزیره با دیدن نقش و نگار دست بانوان بومی این جزیره وسوسه می‌شوند تا نقش حنا بر دست‌های خود ببینند.

جزیره قشم از شهر قشم و روستاهای مختلفی تشکیل‌شده که عموم مسافران برای اسکان و خرید به منطقه شهر قشم، بازار درگهان و جزیره ناز می‌روند. ازاین‌رو بانوان بومی این جزیره که به کشیدن نقش حنا روی دست مسافران می‌پردازند، در این مناطق حضور دارند.
یکی از بانوان بومی این منطقه به ایسنا، گفت: عموماً در ساعات خنک روز به بازار می‌آییم تا به مشتریان خدمات ارائه کنیم. ما از ساعت ۱۲ بعد ظهر تا ۱۲ شب در مناطق پر رفت‌وآمد قشم که مراکز خرید در آن قرار دارد حضور داریم.

این بانوان که به کشیدن نقش حنا مشغول هستند، مشتری مداری را در دستور کار خود قرار داده‌اند و همچون دیگر صنوف فهرست و کاتالوگ طرح‌ها را تهیه‌ کرده‌اند.
بررسی‌ها نشان از آن دارد که هزینه کشیدن نقش حنا روی دست و پا با توجه به میزان حجم نقوش از ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان متفاوت است و همچون دیگر صنوف تخفیف در این کسب‌وکار نیز وجود دارد و حرف اول را می‌زند.
حنای مصرفی عموم، حنای هندی است که مشکی رنگ با بوی خاصی است که دلیل استفاده از این حنا با وجود آنکه ایرانی‌ها از زمان‌های قدیم حنای نارنجی رنگ استفاده می‌کردند، جذابیت رنگ مشکی برای عموم افراد و ماندگاری بالاتر این نوع حنا است.

یکی از بانوان حناکار گفت: حنای مصرفی دارای کیفیت‌های متفاوت است. حنای هندی با نام خاصی بهترین حنا برای این کار است و متأسفانه حنای تقلبی نیز در بازار وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: قیمت هر بسته حنای هندی باکیفیت که در بازار قشم وجود دارد ۵۰۰۰ تومان است که برخی افراد دارای ذوق و علاقه طراحی، این حنا را از بازار خریداری و در شهر و منزل خود استفاده می‌کنند.

این بانوی حناکار در پاسخ به این سؤال که در ایام سال که مسافر کمتری در قشم وجود دارد برای کسب درآمد به چه فعالیتی روی می‌آورند گفت: بانوان بومی در شهر همواره از نقش حنا استفاده می‌کنند و در زمان مراسم‌های مذهبی و خانوادگی همچون عید قربان، عید فطر و عروسی‌ها استفاده از نقش حنا به شدت افزایش می‌یابد و از سوی دیگر در طول سال جزیره ناز قشم پذیرای مسافران بسیاری است.

وی تأکید کرد: هزینه نقش حنای مراسم‌های مذهبی و خانوادگی بیش از هزینه ایام عید نوروز است، زیرا این نقوش کل یک دست را در بر می‌گیرد و قیمتی در حدود ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان برای هر دست دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: