کد خبر: ۱۵۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - 09 March 2019
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه موسسات غیرمجاز دلیل ایجاد نقدینگی در کشور بودند اعلام کرد که دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است.
دنیای اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آخرین روز سفرش به استان گیلان تاکید کرد ما اهل مذاکره‌ایم و از میدان جنگ هم ترسی نداریم. او همچنین خط قرمز خود در مذاکرات هسته‌ای را خارج شدن از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد و لغو همه قطعنامه‌ها توصیف کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه موسسات غیرمجاز دلیل ایجاد نقدینگی در کشور بودند اعلام کرد که دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است.

روحانی با اشاره به تصمیم دولت برای آنکه ۲۵ رقم کالای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومان به دست مردم برساند، از نابسامانی‌ها در این خصوص انتقاد کرد و گفت اگرچه برای غلبه بر مشکلات، قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند، اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم. او گفت که برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را بهم بزند. روحانی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد احزاب قوی در کشور گفت که دولتش حزبی نیست و فراجناحی است.

از بحث حقوقی ترسی نداریم
رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در دومین روز از سفرش به استان گیلان، در جلسه شورای اداری این استان تاکید کرد: ما اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به‌دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم. روحانی افزود: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر آمریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.روحانی با تاکید بر اینکه واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش‌رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نیویورک در سال ۹۶ مقامات دولت آمریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال 97 نیز 5 رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در آنجا اعلام کردم که آمریکا ابتدا باید به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و جبران کند؛ چراکه این‌گونه نیست ما عاشق چشم و ابروی آنها باشیم و شاید آنها این‌گونه و به‌دنبال ما باشند.او با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با حضور در سازمان ملل متحد با منطق و استدلال سخنان و نکات خود را به گوش جهانیان می‌رساند، گفت: باید به اهداف ملی برسیم؛ چراکه ما عاشق چشم و ابروی منافع ملی کشورمان هستیم و بقیه امور تاکتیک است و هدف، حرکت در مسیر منافع ملی است.

کمک به مستمری‌بگیران کافی نیست
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش در جلسه شورای اداری گیلان، با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم. روحانی همچنین گفت: هدف دولت این است که در حد امکان تلاش کند تا دریافتی کسانی که حقوق ثابت دارند، افزایش تابد. ضمن اینکه باید به مستمری‌بگیران هم کمک کنیم و در ۳ سال اخیر آنچه به این قشر پرداخت کرده‌ایم، بیش از ۴ برابر شده است، اما می‌دانیم که کافی نیست.

لزوم ساماندهی بانکی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به گام‌های دولت برای ساماندهی بانک‌ها گفت: در دولت یازدهم، ریشه موسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند.

روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیر‌مجاز را آفریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابان‌ها کشاندند، افزود: در مسیر انحلال موسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به‌طور طبیعی در افزایش نقدینگی تاثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که موسسات غیرمجاز را تاسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت به‌خاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت.

حریف قاچاق نمی‌شویم
رئیس‌جمهور حل و فصل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: در کشورمان میزان مصرف انرژی زیاد است و زمانی که قیمت آن گران می‌شود، زندگی مردم با مشکل مواجه می‌گردد و با قیمت ارزان نیز با مشکل قاچاق مواجه هستیم و بنابراین بهبود چنین وضعیتی نیازمند ایجاد تحول اقتصادی است.همچنین به گزارش «ایرنا» روحانی درادامه سخنان خود با بیان اینکه آب، گاز، نفت، بنزین و گازوئیل در کشورمان نسبت به منطقه و دنیا قیمت ناچیزی دارد، گفت: چنانچه مبلغ سوخت را گران کنیم، به مردم فشار وارد می‌شود و اگر ارزان باشد، مصرف بالا و قاچاق می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: اگر چه برای غلبه بر مشکلات، قوای دیگر و نیروهای مسلح و امنیتی می‌خواهند کمک کنند؛ اما از آنجا که مبنای برنامه‌ریزی‌ها مشکل دارد، حریف قاچاق نمی‌شویم و وقتی به‌طور مثال صادرکنندگان در برخی موارد ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور برنمی‌گردانند باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شاهد این‌گونه مسائل نباشیم.

اصلاح سیستم‌های نظارتی
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در جلسه شورای اداری استان گیلان اضافه کرد: بعضا در سیستم‌های نظارتی و در قوانین و آیین‌نامه‌ها مشکلاتی داریم که باید همه آنها را اصلاح کنیم. امسال ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی پرداخت کرده‌ایم، اما متاسفانه بخش عمده کالاهایی که به‌دست مردم می‌رسد با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست؛ بنابراین باید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات به تاجری داده می‌شود، بتوان تا مرحله توزیع و رسیدن به دست مصرف‌کننده بر آن نظارت داشت. او با تاکید بر ضرورت نظارت بسیار دقیق در تمام امور اظهار کرد: راه مبارزه با فساد جز استفاده از سیستم‌های الکترونیکی نیست و با استفاده از این فناوری باید تولیدکننده به مصرف‌کننده متصل شود ضمن اینکه باید در تمامی مراحل شفاف‌سازی وجود داشته باشد و از توان سایبری به‌طور کامل استفاده شود.

بخش خصوصی ضعیف است
رئیس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: باید بخش خصوصی را وارد میدان کرده و دولت در این زمینه وظیفه دارد حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را انجام دهد. رئیس‌جمهور ضعیف بودن بخش خصوصی را یکی از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیستند که بتوانند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازند لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود.

چک هر روزه ذخایر استراتژیک
روحانی همچنین گفت: امروز از لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ مشکلی در کشور نداریم و تقریبا همه روزه موجودی تمام ذخایر را چک می‌کنم. مشکلی که در این زمینه وجود دارد، عمدتا در سیستم توزیع است که باید در این زمینه به چارچوبی برسیم و آن را با هماهنگی لازم اجرا کنیم تا مردم دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی و ضروری خود نداشته باشند.

اجرای سخت دموکراسی بدون وجود حزب
روحانی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد احزاب قوی در کشور گفت: اگر دو، سه حزب قوی در کشورمان تشکیل شود، می‌تواند در روند امور بسیار موثر باشد، ضمن اینکه اجرای دموکراسی بدون وجود حزب سخت و دشوار است.روحانی افزود: حزب باید به مردم تعهد بسپارد و در ایام دشواری به میدان آمده و نسبت به حل و فصل امور در کنار دولت باشد، اما الان به‌گونه‌ای است که اگر دولت موفقیتی به‌دست می‌آورد، همه خود را صاحب آن موفقیت می‌دانند و در زمان ناکامی‌ها، خود را کنار کشیده و اعلام برائت می‌کنند.

پاسخ به منتقدان کمک به همسایگان
روحانی با بیان اینکه برخی ممکن است بگویند با توجه به شرایط داخلی نباید در عرصه سیاست خارجی، برای کمک به کشورهای همسایه اهمیتی قائل بود، تصریح کرد: این قابل‌قبول نیست؛ چراکه ما در دنیایی به هم پیوسته زندگی می‌کنیم و نمی‌توانیم نسبت به همسایگان بی‌تفاوت باشیم. اگر حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود قطعا بغداد و اقلیم کردستان سقوط می‌کرد و داعش بر منطقه مسلط می‌شد.رئیس‌جمهور ادامه داد: حتی اگر گروه تروریستی داعش به مرزهای کشور نیز نزدیک نمی‌شد، اما سیل آوارگان و مهاجران عراقی به ایران می‌توانست مسائلی برای کشور به‌وجود آورد و ما باید همانند ۴۰ سال گذشته از آنان پذیرایی می‌کردیم؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران همانند اروپایی‌ها که مرزها را روی مهاجران می‌بندد و یا آمریکا که روی آنها سلاح می‌کشد، با آوارگان و مهاجران برخورد نمی‌کند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تلاش و هنر مسوولان کاهش هزینه‌ها باشد، تاکید کرد: مبنای رابطه جمهوری اسلامی ایران با دنیا منفعت مشترک است و قطعا یک رابطه یک‌طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگرنه این مسیر ادامه‌دار نیست.

لزوم حل مشکل پسماند
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان در زمینه پسماند گفت: اولین اولویت من در زمینه محیط زیست، پسماند بوده و از ابتدا تاکیدات لازم را در این خصوص به رئیس سازمان محیط زیست انجام داده‌ام. البته در این زمینه بنا بود که اعتبار بزرگی را از یکی از کشورها دریافت کنیم که متاسفانه با تحریم‌های جدید مواجه شدیم، اما در عین حال مصمم هستیم، برای مقابله با پسماند اقدامات لازم را انجام دهیم؛ چراکه مشکل بزرگی برای محیط زیست، سلامت مردم و آلودگی رودخانه‌ها و دریاهای کشورمان است.

جنایت علیه بشریت
روحانی چهارشنبه‌شب نیز در جلسه توسعه و برگزیدگان استان گیلان تصریح کرد: دولت آمریکا به دروغ ادعا می‌کند که تنها با نظام و حکومت ایران مشکل دارد و این ادعا یک دروغ بی‌شرمانه است. آنان حتی برای ساخت یک مرکز دارویی برای مردم اعمال فشار می‌کنند. روحانی کاری که حکومت آمریکا انجام می‌دهد را جنایت علیه بشریت دانست و گفت: مشکل آنان برجام و مذاکرات هسته‌ای نیست. امروز آنان با همه ملت‌ها مشکل دارند و بر مردم یمن، ونزوئلا و کشورهای مختلف جهان و حتی دوستان خود فشار می‌آورند.

تحلیل‌های دروغ
روحانی هدف اصلی دشمنان را ایجاد یاس و ناامیدی در مردم دانست و گفت: متاسفانه بعضی از حرف‌هایی که در گوش و ذهن مردم دمیده می‌شود، اخبار و تحلیل‌های دروغ است و نباید به آن توجه داشت. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور درعین حال گفت: انتقاد هیچ اشکالی ندارد و دولت کاملا از آن استقبال می‌کند و آن را حق آحاد مردم می‌داند. ممکن است که اشتباه داشته باشیم و خود را عقل کل نمی‌دانیم و نیازمند انتقاد و پیشنهادهای اساسی، فرهیختگان، علما و مردم هستیم.

خط قرمز مذاکرات هسته‌ای
روحانی در ادامه سخنانش گفت: همه تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که با دنیا در چارچوب عزت و مصالح مردم، تعامل برقرار کند و در این راه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است.رئیس‌جمهور اظهار کرد: زمانی که آقای ظریف و همکارانش عازم مذاکره هسته‌ای بودند، آنها را فرا خوانده و اعلام کردم که در روند این مذاکرات یک خط قرمز دارم که اگر مراعات نشود هیچ توافقی را نخواهم پذیرفت و آن خارج شدن از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد و لغو قطعنامه‌ها است و این شرطی بود که روی آن کاملا تاکید داشتم.روحانی اضافه کرد: در تاریخ سازمان ملل نظیری وجود ندارد که کشوری تحت فصل ۷ قرار بگیرد و بدون اینکه آن را اجرا کند، از آن خارج شود و برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران از فصل ۷ خارج شد.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: فصل ۷ به معنای قرار داشتن در مرز جنگ است و کشوری را که تحت فصل ۷ قرار می‌دهند به معنای آن است که هر کاری می‌توانند علیه آن انجام دهند که مرحله آخر آن جنگ است.

روحانی اضافه کرد: در این راستا رئیس‌جمهور فرانسه به‌طور علنی و در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که در سال ۹۱، ۵ کشور متفقا تصمیم به جنگ علیه ایران گرفتیم و وقتی انتخابات سال ۹۲ پیش آمد و شما روی کار آمدید شاهد تغییر شرایط بودیم؛ بنابراین از تصمیم خود دست نگه داشتیم.رئیس‌جمهور تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات ۹۲ و شگفتی‌آفرینی آنها کشور را از جنگ حتمی نجات داد. این تحلیل نیست، بلکه گفته‌های رئیس‌جمهور فرانسه در یک جلسه علنی و مطبوعاتی است.

قطعنامه ۲۲۳۱ یکی از افتخارات دولت
روحانی گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ یکی از افتخارات دولت یازدهم است و کسی به آمریکا اعتماد نکرده است؛ چراکه تضمینی بالاتر از سازمان ملل و شورای امنیت وجود ندارد و کاری که امروز آمریکا علیه ایران انجام می‌دهد در حقیقت علیه سازمان ملل و شورای امنیت است. ما به کسی اعتماد نکردیم و بر مبنای بدبینانه‌ترین شرایط وارد مذاکره شدیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر ایستادگی و حمایت مردم نبود، نمی‌توانستیم در مذاکرات به موفقیت برسیم، گفت: در جریان مذاکرات آمریکایی‌ها به یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده گفته بودند که سفرهای استانی رئیس‌جمهور و حضور مردم در این سفرها را دنبال می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: