کد خبر: ۱۵۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - 08 March 2019
بانکداری ایرانی - صنایع دستی به عنوان ظرفیتی گسترده و دارای قابلیت آموزش و توسعه، با اندک سرمایه نقش مهمی در کمک و ایجاد اشتغال پایدار بویژه در مناطق روستایی دارد.

به گزارش ایرنا، صنایع دستی و هنرهای سنتی بخش ارزشمندی از میراث فرهنگی گذشتگان ما است و در شرایط فعلی جامعه که مساله بیکاری و ایجاد اشتغال مهم ترین دغدغه مسئولان به حساب می آید می تواند نقش موثری در اشتغال و توسعه فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی داشته باشد.

در شرایطی که خشکسالی های چندین ساله مهاجرت روستائیان را بر اثر بیکاری و کاهش سطح درآمد در پی داشته است، رونق صنایع ‌دستی با حداقل سرمایه نه ‌تنها موجب اشتغال در روستاها می‌شود بلکه منبع درآمد مهمی نیز برای خانوارهای روستایی ایجاد می‌کند، به عنوان نمونه صنعت توبافی روستای «خراشاد » بیرجند با تنوع و کیفیت بالایی که دارد مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته استو این مساله باعث شد تا در سالجاری این روستا به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی یا حوله بافی» به ثبت جهانی برسد و اشتغالزایی و درآمد خوبی برای مردمان منطقه ایجاد کند.

سالجاری چهار میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران خراسان جنوبی پرداخت شده که باید در کنار آن، آموزش های صنایع دستی نیز به صنعتگران ارائه شود تا محصولات کیفی و متناسب با نیاز بازار تولید شود.
یکی از مشکلات صنعتگران خراسان جنوبی، نبود بازاریابی محصولات تولیدی آنان است که اگر خرید تضمینی این محصولات توسط دولت انجام شود، صنعتگران دغدغه ای برای فروش تولیدات خود نخواهند داشت. 
هم اکنون 80 رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی شناسایی شده که از این تعداد 40 رشته در استان فعال است و تاکنون از این ظرفیت بسیار بزرگ در راستای اشتغالزایی به خوبی استفاده نشده است.

**صنعت توبافی خراشاد را جهانی کرد
دهیار روستای جهانی توبافی خراشاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در زمان حاضر در روستای خراشاد 2 شرکت تعاونی زنان در زمینه صنایع دستی فعال است.
فاطمه صادقی افزود: هم اکنون 400 نفر در روستای خراشاد در زمینه تولید حوله دستباف فعالیت دارند و رونق این صنعت دستی نقش مهمی در اشتغال مردم و به خصوص زنان این روستا داشته است.
وی عنوان کرد: در این شرایط کم آبی حاکم بر منطقه رونق صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال روستائیان دارد، در زمان حاضر 170 کارگاه توبافی در روستای خراشاد فعال است.
صادقی اظهار داشت: در آذرماه امسال روستای خراشاد به عنوان روستای هدف هنر دستی « توبافی» به ثبت جهانی رسید این اقدام باعث شده تا تعداد کارگاه های حوله بافی در این روستا افزایش یابد.
وی گفت: به دلیل کیفیت خوب دستباف های روستای خراشاد مشکلی در زمینه بازاریابی و فروش محصولات خود نداریم و حتی سفارش خارج از کشور نیز داریم.
دهیار روستای جهانی خراشاد افزود: تمام حوله های دستباف تولید شده در روستای خراشاد از صفر تا 100 به صورت طبیعی تولید می شود که اشتغال های جانبی خوبی در زمینه پرورش کرم ابریشم، ریسندگی، رنگ ریزی، برپا کردن دار توبافی و فروش ملزومات صنعت توبافی ایجاد شده است.
صادقی عنوان کرد: رونق صنایع دستی در روستاها نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و باید برای بازاریابی و فروش، صنایع دستی با مواد طبیعی و با کیفیت بالا تولید شود.

**صنایع دستی پتانسیل خوبی برای اشتغال
مدیر یکی از شرکت های تولید جاجیم در روستای «روم قاینات» نیز گفت: در زمان حاضر در روستای روم این شهرستان 73 نفر در زمینه تولید جاجیم بافی فعالیت دارند که با اجرای طرح توسعه جاجیم بافی اشتغال این روستا به 107نفر افزایش خواهد یافت.
رضا رضاپور افزود: حدود 40 درصد مردم روستای روم در زمینه تولید جاجیم بافی فعالیت دارند که با رونق آن اشتغال خوبی در این روستا ایجاد شده است.
وی بیان کرد: به صورت متوسط در سال گذشته هر نفر در روستای روم ماهانه 825 هزار تومان در زمینه تولید جاجیم بافی درآمدزایی داشته است.
رضاپور اظهار داشت: به دلیل کیفیت خوب جاجیم تولیدی، مشکلی در زمینه فروش نداریم و سالیانه 70 هزار مترمربع جاجیم در این روستا تولید و به 200 هزار قلم کالا تبدیل و به فروش می رسد.
وی عنوان کرد: در سال جاری تولید و فروش جاجیم در روستای روم 50 درصد رشد داشته است و تمام محصولات تولیدی این شرکت تعاونی به فروش رسیده است.
این کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه صنایع دستی یکی از بخش‌های اشتغالزا و موثر جامعه است، اضافه کرد: صنایع دستی یکی از بهترین ظرفیت های استان برای ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و تولید ثروت است.

** فعالیت 6 هزار صنعتگر در خراسان جنوبی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: 80 رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که از این تعداد 40 رشته فعال است.
حسین عباس زاده افزود: در استان بیش از 6 هزار صنعتگر فعالیت دارند که جاجیم بافی، سفالگری، برک بافی، ترکه بافی، سفره بافی، پارچه بافی سنتی، بافته های قالی و گلیم بافی از جمله رشته های صنایع دستی پر رونق هستند.
وی ادامه داد: صنعتگران استان در کنار هنرهای سنتی در رشته های ملی صنایع دستی از جمله کار روی شیشه، صنایع فلز، صنایع چوب و سنگ های قیمتی نیز فعالیت دارند.
عباس زاده اظهار داشت: صنایع دستی زمینه مطلوبی برای اشتغالزایی دارد به طوری که می توان گفت فعالیت در زمینه صنایع دستی عامل موثری بر افزایش درآمد خانوار محسوب می شود.
وی عنوان کرد: فعالیت زنان روستایی در زمینه صنایع دستی به عنوان مکمل اقتصاد کشاورزی و دامداری، مانع از مهاجرت های دائمی یا فصلی روستائیان می شود و منبع درآمد مکملی برای این خانواده ها است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: با ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی و کارگاه های صنایع دستی در استان می توان زمینه جذب گردشگر، معرفی بیشتر و بهتر استان به دیگر مناطق و همچنین ایجاد زمینه های اشتغال را فراهم کرد.
عباس زاده، پرداخت تسهیلات به صنعتگران را از راه های ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنایع دستی دانست و اظهار داشت: با این اقدام می توان آنها را در راستای تولید بیشتر و بهتر صنایع دستی و ورود به بازار دیگر استان ها حمایت کرد.

**اشتغال ارزان در صنایع دستی
وی افزود: با توجه به 19 سال خشکسالی در خراسان جنوبی، صنایع دستی به دلیل نداشتن نیاز به منابع آبی می تواند جایگزین خوبی برای افزایش معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی باشد.
عباس زاه عنوان کرد: در سال جاری بیش از چهار میلیارد ریال فروش انواع صنایع دستی در استان را داشته ایم که فروش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: اشتغال ایجاد شده در بخش صنایع دستی بسیار ارزان تر از سایر بخش ها است چرا که با حداقل سرمایه و مکان می توان شغل پایدار و کمک اشتغال ایجاد کنیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بازاریابی صنایع دستی استان نسبت به چند سال گذشته بسیار خوب است، بازاریابی صنایع دستی بر عهده خود صنعتگران است و اداره کل میراث فرهنگی استان فروش صنایع دستی را با ایجاد نمایشگاه و یا معرفی صنعتگران به نمایشگاه های منطقه ای و بین المللی تسهیل می کند.
عباس زاده حضور در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی را برای معرفی و راه یابی صنایع دستی کشورمان به بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: طی چند سال گذشته هنرمندان صنایع دستی با حضور در نمایشگاه های بین المللی توانسته اند محصولات خود را به جهانیان عرضه کنند.

**لزوم آموزش و بازاریابی صنایع دستی
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی ناشی از آن در خراسان جنوبی باید ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی مورد توجه جدی قرار گیرد.
حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی افزود: خراسان جنوبی صنایع دستی منحصر به فردی دارد که می توان از آن برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی تولیدکنندگان بهره گرفت.
وی با تاکید براینکه سرمایه گذاری بر روی صنایع دستی یکی از راه های ارزان و مناسب برای اشتغالزایی است، اضافه کرد: هزینه اشتغال در بخش های دیگر اقتصادی بالاست در بخش صنایع دستی می توان با هزینه های کم اشتغالزایی کرد.
عبادی یادآور شد: صنایع دستی ظرفیتی بزرگ برای اشتغال زایی در این بحران کم آبی دارد، اگر چه گام های خوبی در زمینه رونق صنایع دستی برداشته شده اما هنوز نتوانسته ایم از همه ظرفیت های آن برای اشتغال زایی در استان استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: می توان با توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی و ترویج صنایع دستی در روستاها علاوه بر اشتغال و سود آوری زمینه را برای مهاجرت معکوس فراهم کرد، همچنین صنعت دستی کمک اشتغالی خوبی برای ایام بیکاری خانواده های روستایی است.
نماینده مردم شهرستان های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید آموزش صنایع دستی براساس نیازهای روز بازار و با هدف افزایش کیفیت محصولات به روستائیان ارائه شود، افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی و بازارپسند شدن این تولیدات نیازمند آموزش های مختلف است.
عبادی با تاکید براینکه بازار فروش به عنوان آخرین حلقه این زنجیره به دست فراموشی سپرده شده است، گفت: باید زمینه فروش صنایع دستی برای صنعتگران تسهیل شود.
وی ادامه داد: همچنین خرید تضمینی محصولات صنایع دستی مهمترین و بهترین راهکار برای حمایت از صنعتگران توسط دولت است با این اقدام صنعتگران دغدغه فروش محصولات خود را نخواهند داشت. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: