کد خبر: ۱۵۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - 05 March 2019
بانکداری ایرانی - هر وقت صحبت از اصلاح سیستم بانکی می شود همه اذهان به سمت ادغام بانک‌ها رفته و تنها نسخه‌ای که تجویز می ‌شود یک کاسه شدن بانک‌های کوچک با یک بانک بزرگ است.
بانکداری ایرانی - هر  وقت صحبت از اصلاح سیستم بانکی می شود همه اذهان به  سمت ادغام بانک‌ها رفته و تنها نسخه‌ای که تجویز می ‌شود یک کاسه شدن بانک‌های کوچک با یک بانک بزرگ است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، این در حالی است که یک نسخه پیچیدن برای هر بیماری نشان از آسیب شناسی نشدن آن بیماری است. اگر این بیماری  اقتصادی و اجتماعی باشد قطعا این درمان برای هر بیماری ممکن است مشکلات بیشمار بیشتری را دامن بزند . 

ادغام بانک‌ها از  ابتدای دهه نخست انقلاب  آغاز شد و بانک‌های زیادی با هم ادغام شده و نهاتیا چند بانک دولتی به مردم خدمات بانکی می دادند اما در همان زمان موسسات اعتباری مجاز و غیرمجاز همانند قارج سر از اقتصاد دراوردند که در نهایت به مشکلات زیادی دامن زدند  و برای برون رفت از این مشکلات، مساله ادغام پیش آمد که در نهایت به موضوع کاسپین انجامید.

در آخرین تحول، موضوع ادغام بانک های  در حال اجرایی شدن بوده و از این هفته این پروژه از سوی بانک مرکزی رسما کلید خورده و چهار ماه به طول خواهد انجامید . 

اما این پایان ماجرانیست . بسیاری برای دیگر بانک‌های بزرگ و کوچکی که مشکلاتی دارند تجویز می کنند که باید ادغام صورت گیرد.

برخی از بانکها با زیان انباشته مواجه‌اند و طبق قانون تجارت باید اعلام ورشکستگی کنند اما نسه ای که بسیاری برای این بانکها می پیچند ادغام است فارغ از اینکه این ادغام می تواند بانک سالم را با دردسرهیا زیادی مواجه می کند.

بر همین اساس، دژسند وزیر اقتصاد در رابطه با  ادغام بانک‌های خصوصی و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی، گفته است: «همه آنها یک نسخه واحد ندارند و ممکن است بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری دیگری نیاز به نسخه دیگری داشته باشند.»

این سخنان گویای آن است که مساله ادغام کاری پیچیده و سختی است اما برخی همچنان مموضوع ادغام را تنها راه حل می دانند هرچند این مساله از سوی دولت مردان نیز مطرح شده است.

در انتخابات دوره دوازم ریاست جهوری، معاون اول رییس جمهوری که آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بودند سخنانی ضمنی از ادغام را مطرح کردند.

اما مخالفان طرح ادغام بانکها در هر صورت، معتقدند فارغ از مضرات آن باید به ذی‌نفعان نیز اندیشید. اینکه تمامی سپرده گذاران ، سهامداران و استفاده کنندگان از تسهیلات بانک باید در این مساله ساماندهی شده و موضوعات پیرامون انها نیز باید در نظر گرفته شود. 

در سال قبل نیز بعد از طرح موضوع ادغام بانک‌ها از سوی ولی ا...سیف در برخی محافل عمومی، خصوصی و شبکه های اجتماعی، مباحثی در ارتباط به خطر افتادن سپرده‌های بانکی مطرح شد و همین نگرانی ها سبب شد تا ادغام با احتیاط بسیار و به آهستگی انجام شود . 

نکته ای که باید به ان توجه کرد این که آیا  در همه کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته هر بانکی مشکل دارد باید با بانکی سالم ادغامش شود؟ یا اینکه به درمان بیماری آن اقدام می کنند؟
بر همین اساس باید تجارب دنیا و داخلی و همچنین با توجه به منافع ذی‌نفعان به این مساله نگریست و بانکهای سالم را به خطر نیانداخت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: