کد خبر: ۱۵۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - 27 February 2019
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۲۰ تومانی نسبت به قیمت روز دوشنبه به بهای ۱۳ هزار و ۵۲۰ تومان فروش رفت. دلار که در آخرین معاملات دوشنبه شب مسیر نزولی را طی می‌کرد با خبر استعفای وزیر امور خارجه بار دیگر افزایشی شد. 

دلالان در ابتدای روز با قیمت‌های کمتر از ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان حاضر به اخذ موقعیت فروش نبودند، اما با شروع کار صرافی‌های عامل بانک مرکزی از نفوذ بازیگران افزایشی بازار کاسته شد و بهای دلار به قیمت‌های دیروز بازگشت. اظهارات رئیس بانک مرکزی در مجمع سالانه این نهاد نیز بر کنترل شاخص ارزی کشور اثرگذار بود.

 همتی اعلام کرد در شرایط تحریم نه تنها منابع ارزی کشور محدود نشده، بلکه افزایش نیز داشته است. پایین بودن سطح تقاضای احتیاطی نیز نسبت به روزهای ابتدایی اسفند از ثبات نسبی بازار ارز حمایت کرد.

افت سکه با اهرم اونس طلا

هر سکه طرح جدید بهار آزادی راس ساعت 16 دیروز 60 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 4 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. ثبات نسبی نرخ ارز در بازار داخلی و کاهش بهای جهانی هر اونس طلا منجر به دومین افت متوالی سکه شد. دیروز دلار به دلیل تمرکز بازار بر حواشی خبر استعفای وزیر امور خارجه کشورمان نتوانست روند نزولی خود را ادامه دهد و در نهایت حتی به میزان ۲۰ تومان افزایش قیمت یافت. 

با این حال سیگنال سیاسی نتوانست منجر به رشد لجام‌گسیخته شاخص ارزی شود. ثبات نسبی بهای دلار عاملی بود که به موجب آن نوسان سکه از تغییرات قیمت جهانی طلا تبعیت کند. به این ترتیب افت ۴/ ۰ درصدی طلای جهانی، کاهش ۳/ ۱ درصدی بهای سکه را رقم زد. با ثبات نرخ دلار و کاهش بهای جهانی طلا ارتفاع حباب سکه در سطح ۸۹ هزار تومان قرار گرفت.

طلا در انتظار فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی راس ساعت 16 روز سه‌شنبه ضمن ثبت افت 4/ 0 درصدی به بهای 1325 دلار معامله شد. طلا که به واسطه اخبار مطلوب از فضای مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و افزایش ریسک‌های اقتصادی در اروپا به ویژه انگلستان (حول مساله برگزیت) به اوج 10 ماهه رسیده بود، با عوض شدن شرایط نزولی شد. 

دیروز پایگاه خبری شینهوآ چین گزارش داد که به‌‌رغم اخبار مساعد حول مذاکرات، موضوع‌های جدید مورد مناقشه در میان گفت‌وگو‌ها پیش آمده است. در انگلستان نیز امید به تعویق مهلت ضرب‌الاجل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا محرک سرمایه‌داران بود و با رونق دادن به بازارهای موازی بخشی از نقدینگی بازار طلا را جذب کرد و با انقباض تقاضا منجر به کاهش بهای این دارایی ارزشمند شد. اظهارات رئیس فدرال رزرو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حول اقتصاد آمریکا بهای طلا را دستخوش تغییرات قرار خواهد داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: