کد خبر: ۱۵۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - 26 February 2019
رئیس کل بانک مرکزی : فاکتور‌های اقتصادی را توانستیم متعادل کنیم و عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز در شرایط ثبات نسبی قرار دارد
عبدالناصر همتی در جلسه مجمع عمومی این بانک که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد، افزود: شرایط امروز ما خوب است و از نظر ارزی و ذخایر اسکناس یکی از مطلوب‌ترین شرایط را داریم بنابراین نه تنها ذخایر ما از دست نرفته بلکه افزایش یافته است و ذخایر خارج از کشور برای واردات مطلوب است. 

وی افزود:​ جوّ روانی که دشمن ایجاد می‌کند، در بازار اثرات منفی ایجاد می‌کند، اما دوباره بازار به شرایط قبلی باز می‌گردد.

همتی گفت: در این شرایط سخت توانستیم کالا‌های اساسی و دارو را تأمین کنیم با اینکه شرایط انتقال پول سخت بود موفقیت‌های خیلی خوبی داشتیم. 

وی افزود: وظیفه بانک مرکزی و دولت و مجموعه اقتصادی کشور ایجاد بهبود در شرایط زندگی مردم است و در این مقطع چاره‌ای نداشتیم جز اینکه وضع از شرایط فعلی بدتر نشود. 

همتی گفت:​ دشمن می‌خواست وضع را خراب‌تر کند ما جلوی بدتر شدن را گرفتیم و الان شرایطی حاکم شده که بتوانیم به سمت بهتر کردن شرایط اقتصادی حرکت کنیم و مطمئن هستیم براساس اطلاعات و آمار در ماه‌های آینده تصمیم‌های بهتر و مهمتری برای رفاه حال مردم و کم کردن فشار و مشکلات روی اقشار مختلف بگیریم. 

وی افزود: ​دشمن برنامه وسیعی برای نابود کردن اقتصاد کشور چیده بود و با توجه به اینکه مهم‌ترین بخش اقتصاد ما بازار پول و ارز است، تمام تلاش دشمن بر این استوار بود که این دو بازار را بهم بزند و بانک مرکزی نیز به دلیل متولی بودن دو بازار عمود خیمه مجموعه اقتصاد بود و باید در مقابل دشمن از آن‌ها محافظت می‌شد خوشبختانه کار‌های مثبتی در این دو بازار انجام شد. 

وی افزود: قیمت دلار نسبت به ۷ ماه پیش ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان بود که بعد از دو مرحله اجرای شدیدترین تحریم‌ها در خرداد و آبان که سخت‌ترین تحریم‌ها در سطح بین المللی علیه ما اعمال شد با کمک و تدبیر همه دستگاه‌ها نرخ ارز نسبت به ۷ ماه گذشته ۱۰ تا ۱۲ درصد تفاوت دارد. 

همتی گفت:​ شعار ترامپ این بود که پول ملی ایران را نابود می‌کنیم و سیستم اقتصادی ایران را فلج خواهیم کرد. این افتخار بزرگی است که با همه این فشار‌ها توانستیم ثبات نسبی را در بازار بوجود بیاوریم. 

وی افزود: بازار پول ما مهمترین هدف دشمن بود الان روند نقدینگی تفاوتی با ماه‌های گذشته ندارد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز نرخ رشد نقدینگی نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است که همین روند کاهشی نیز امسال ادامه داشته و نشان می‌دهد کوچک‌ترین تأثیری در روند نقدینگی کشور نداشته است. 

همتی گفت: سیستم بانکی منظم‌تر شده، نرخ سود‌ها تعدیل پیدا کرده، قیمت تمام شده برای بانک‌ها کاهش یافته، وضعیت مالی بانک‌ها نسبت به پارسال بهتر شده که این‌ها در شرایط عادی خیلی افتخار نیست، اما در شرایط بسیار سختی که حاکم شده موفقیت مهمی است. 
وی افزود:​ سیستم پولی ما به صورت منظم و دقیق کارش را انجام می‌دهد و رابطه اش با دولت و مجموعه اقتصاد مشخص است و کمک به واحد‌های تولیدی با سرعت و دقت انجام می‌شود.

مجمع عمومی بانک مرکزی امروز برگزار می‌شود

بر اساس قانون، مجمع بانک مرکزی با نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی یا به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و به دعوت وزیر اقتصاد تشکیل می‌شود.

رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به گزارش‌های هیئت نظار، رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه و انتخاب اعضای هیئت نظار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی ازجمله مواردی است که در مجمع عمومی بانک مرکزی بررسی خواهد شد. 

ریاست این مجمع بر عهده رئیس جمهور است و وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دو وزیر به انتخاب هیئت دولت به عنوان عضو این مجمع در­پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی شرکت می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: