کد خبر: ۱۵۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - 20 February 2019
یک کارشناس فناوری‌های نوین معتقد است ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای تبدیل شدن به قطب پرداخت الکترونیک منطقه برخوردار است. ظرفیت‌های بالقوه‌‌ای که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
یک کارشناس فناوری‌های نوین معتقد است ایران از ظرفیت‌های مناسبی برای تبدیل شدن به قطب پرداخت الکترونیک منطقه برخوردار است. ظرفیت‌های بالقوه‌‌ای که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فابا (فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک) در گفت‌وگو با ایرناپلاس از ظرفیت‌های ایران در حوزه پرداخت الکترونیک می‌گوید: ایران چند مزیت بزرگ در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا دارد که امکان ویژه‌ای برای تبدیل شدن به قطب پرداخت الکترونیک به آن می‌دهد. اگر ما تاکنون در این رابطه خصوصاً در حوزه فناوری‌های جدید که مبتنی بر روند روز جهانی است، تبدیل به قطب منطقه نشده‌ایم، به‌ این علت نیست که امکانات و ظرفیت‌های بالقوه‌ای نداریم، بلکه ناشی از این است که از آن‌ها به‌نحو مطلوب استفاده نکرده‌ایم.

بیات در ادامه می‌افزاید: یکی از آن‌ها موقعیت ژئوپولوتیک ایران است. مورد دیگر تعداد زیاد متخصصان ایرانی است که با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست. هم شرکت‌های بزرگ داخلی و هم کمپانی‌های بزرگ فناوری‌های جهان مملو از متخصصان ایرانی است که روی لبه فناوری حرکت می‌کنند و دنیا را نیز به جلو می‌برند.

وی مورد سوم را بازار بزرگ ایران می‌داند و در این رابطه اظهار می‌کند: کشورمان بازاری 80 میلیون نفری دارد، همچنین 35 بانک و مؤسسه مالی و 20 هزار شعبه بانکی دارد، بیش از دو میلیارد تراکنش مجازی و غیرفیزیکی به‌صورت ماهانه در بستر فناوری‌های جدید انجام می‌شود، نزدیک به 30 بیمه داریم، یک‌هزار شهر داریم که همگی روند هوشمندسازی را در پیش گرفته‌اند یا باید در این مسیر قرار گیرند، بیش از 6 میلیون پایانه فروشگاهی در بازار ایران نصب شده و همچنین ظرفیت‌هایی دیگری که در کشور وجود دارد.

بیات در این رابطه اضافه می‌کند: افزون بر این‌ها، ایران کریدور و دالان دسترسی به بازارهای بزرگ منطقه و کشورهای حاشیه خود نیز هست و تقریباً یک بازار 500 میلیون نفری را نیز در اطراف خود دارد. این موقعیت نشان می‌دهد که حق طبیعی و ذاتی ایران است که به‌عنوان قطب منطقه به‌ویژه در حوزه فناوری‌ها و به‌طور خاص، فناوری‌های مالی و بانکی مطرح شود.

**پیشتاز تراکنش‌های منطقه

وی در رابطه با نقاط قوت صنعت پرداخت کشور می‌گوید: از نظر میزان پرداخت و تراکنش‌های پرداختی، ایران در منطقه بی‌همتا است. از نظر اختیارات و راهکارهایی که در حوزه پرداخت به کار گرفتیم و مردم دارند از آن استفاده می‌کنند، نه‌تنها عقب نیستیم، بلکه در برخی موارد جلوتر از سایرین هم قرار داریم. از نظر کمپانی‌ها و شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند در زنجیره تأمین خدمات پرداختی ایران فعالیت کنند، از کشورهای منطقه عقب‌تر نیستیم. در حوزه دانش فنی و همچنین متخصصانی که در حوزه پرداخت کاملاً روزآمد و کارآمد هستند نیز می‌توانیم جزو سرآمدان منطقه باشیم.

بیات معتقد است: آنچه ما را زمین‌گیر کرده، بسترهای فعالی است که باید شکل دهیم تا تمام بذرهای مستعدی که گفتم در آن بستر مناسب به یک رویش طبیعی برسند. این مشکل ما است و اگر در قالب نمایشگاهی که هدفش ارج دادن و بها دادن به بخش خصوصی در تعامل با دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است بتوانیم این بستر را فراهم کنیم، زمینه برای قطب شدن ایران در منطقه‌ بیش از هر کشور دیگری فراهم است.

وی در رابطه با نمایشگاه تراکنش ایران(ITE) می‌گوید: چشم‌انداز و راهبردی که برای این نمایشگاه تعریف شده این است که مرکز ثقل فناوران صنایع مالی، بانکی و پرداخت منطقه باشد. حتی رویدادهایی که در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه برگزار می‌شود، عمده مشتریانشان و همچنین بخش قابل‌توجهی از بازدیدکنندگان آن ایرانی هستند. بهتر است که ما این ظرفیت را در کشور خودمان به‌نحو مطلوب فراهم کنیم و خوشبختانه در طول چهار سال گذشته که این نمایشگاه برگزار شده، این ظرفیت ایجاد شده است.

**استقبال شرکت‌های خارجی از همکاری با ایران

مدیرعامل مرکز فابا درباره میزان استقبال کشورهای خارجی از نمایشگاه تراکنش ایران می‌گوید: تا قبل از تحریم‌های اخیر آمریکا که خیلی از شرکت‌ها به علت جرایم رعایت نکردن تحریم‌های آمریکا جرئت نکردند شرکت کنند، در سال‌های قبل شرکت‌های معتبر بین 15 تا 20 شرکت خارجی در نمایشگاه حضور داشتند و این در حالی است که این رویداد تازه داشت به جهان معرفی می‌شد. ضمن اینکه هیئت‌های مختلف خارجی نیز در قالب بازدید کننده در این رویداد حضور داشتند. این هیئت‌ها از اروپا، خاورمیانه، جنوب شرق آسیا و روسیه بودند.

بیات با تأکید بر اینکه باید بتوانیم در حوزه پرداخت الکترونیک قطب منطقه شویم، از فواید این موضوع می‌گوید: مهم‌ترین مزیتش ارزآوری برای کشور است. موضوع دوم حرکت کشور روی لبه تکنولوژی است. مورد دیگر این است که می‌توانیم از عنصر مقوم توسعه در دنیای امروز که همان فناوری‌ها هستند، بهره بیشتری ببریم.

وی در این رابطه اضافه می‌کند: مورد دیگر ایجاد یک بازار حتی برای صادرات برخی از راهکارهایی است که شرکت‌های داخلی ارائه کرده‌اند و می‌توانند به شرکت‌هایی که هم‌سطح یا ضعیف‌تر از ما هستند، صادر کنند. ما اکنون نرم‌افزارها و راهکارهای مختلفی داریم که می‌توانیم به کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، عراق و... صادر کنیم و این قابلیت در کشور ما وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: