کد خبر: ۱۵۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 18 February 2019
هر دلار آمریکا ساعت 16 روز یکشنبه نسبت به روز ماقبل 210 تومان افزایش یافت و به قیمت 12 هزار و 450 تومان به فروش رفت. دیروز نوسان‌گیران توانستند با تکیه بر شایعات پیرامون اخبار سیاسی حول جمع‌آوری امضا توسط یکی از نمایندگان تندرو مجلس به منظور استیضاح رئیس‌جمهور و اظهارات یکی از مقامات سیاسی در مورد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و امکان بروز درگیری، سمت تقاضا را برای شاخص ارزی کشور تقویت کنند و نرخ ارز را به بیشترین مقدار خود از سوم آذر ماه برسانند. با نزدیک شدن به عید نوروز تقاضای ارز مسافرتی افزایش خواهد یافت و همین امر می‌تواند صعود نرخ ارز را تشدید کند، با این حال رئیس بانک مرکزی از ورود بازارساز و افزایش عرضه برای حفظ آرامش بازار سخن گفته است. فروش ارز توسط شرکت‌های تجاری به منظور پرداخت تعهدات ریالی، عرضه دلار را تقویت خواهد کرد.

سبقت دلار از سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد ۲۵ هزار تومانی به قیمت ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بهای اونس طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود، رشد ۷/ ۱ درصدی نرخ ارز به افزایش ۶/ ۰ درصدی بهای سکه منجر شد. دیروز دلالان توانستند با استفاده از شایعات پیرامون استیضاح و احتمال ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، بهای دلار را به اوج زمستانی خود برسانند. سکه نیز همچون ماه‌های اخیر به رشد دلار واکنش نشان داد و صعودی شد. اگر بازارساز بتواند با استفاده از مشوق‌های صادراتی باعث فروش دلارهای شرکت‌های صادراتی شود و عرضه دلار را افزایش دهد، رشد نرخ ارز متوقف شده و می‌توان به عقبگرد بهای سکه امیدوار بود. در عین حال افزایش سنتی تقاضای سکه در عید نوروز مانعی بر سر این موضوع است.

بازگشت طلا به مدار صعود؟

هر اونس طلا در بازار جهانی طی هفته قبل بیش از 5/ 0 درصد رشد کرد و در سطح 1321 دلار قرار گرفت. در نیمه ابتدایی هفته قبل شاخص دلار به بالای مرز 97 واحدی ارتقا یافت و با محدود کردن قدرت خرید سرمایه‌داران غیر دلاری، تقاضای جهانی برای فلز زرد را تضعیف کرد. از طرفی پایان یافتن دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا امیدواری به تداوم رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد و شاخص دلار را نزولی کرد. با افت شاخص دلار به کانال ۹۶ واحدی، طلا بار دیگر مورد توجه خریداران قرار گرفت و بهای آن به اوج خود در سه هفته اخیر رسید. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو در خصوص پیش‌نگر قیمت طلا در هفته جاری ۷۶ درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۴ درصد از فعالان بازار طلا، روند افزایشی را برای فلز زرد متصور شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: