کد خبر: ۱۵۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - 16 February 2019
بانکداری ایرانی - میزان سرمایه و سطح توانگری شرکت‌های بیمه همواره از مهمترین مسائل صنعت بیمه بوده و کاستی‌ها در این زمینه دغدغه اصلی بیمه مرکزی بوده است.
 بانکداری ایرانی - میزان سرمایه و سطح توانگری شرکت‌های بیمه همواره از مهمترین مسائل صنعت بیمه بوده و کاستی‌ها در این زمینه دغدغه اصلی بیمه مرکزی بوده است.

به گزارش  بانکداری ایرانی، بر همین اساس، سال گذشته شرکت های بیمه موظف شده بودند تا پایان سال 96 سرمایه خود را تا میزان مشخصی افزایش دهند. 

از این روی، حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس موسسه بیمه مستقیم مبلغ 1000 میلیارد ریال اعلام شده  و در این تصویب نامه سرمایه مورد نیاز برای صدور پروانه فعالیت موسسه بیمه مستقیم در رشته بیمه‌های غیر زندگی 300 میلیارد ریال، بیمه‌های زندگی و مستمری 200 میلیارد ریال و بیمه های مختلط 500 میلیارد ریال تعیین شده بود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و شروع به فعالیت موسسات بیمه اتکایی نیز 2500 میلیارد ریال مصوب شده بود.

اما شرکت ها با وجود این مصوبه هنوز به شرایط مطلوب نرسیده و به همین دلیل ، رییس کل بیمه مرکزی چندی پیش تاکیده کرده بود:«قبولی ریسک باید متناسب با میزان سرمایه باشد و شرکت‌های بیمه با توجه به تورم و افزایش ضریب خسارات در کشور باید برای افزایش سرمایه خود تمهیدات کافی را بیاندیشند.» 

این هشدار رییس کل بیمه مرکزی در حالی مطرح شده است که شرکت های بیمه هنوز نتوانستند به حد نصاب از بابت سرمایه برسند و هنوز به لحاظ کفایت سرمایه و سطح توانگری شرایط مطلوبی ندارند . 

بر اساس آخرین گزارش توانگری شرکت های بیمه به شرح زیر بوده و بوجود اینکه اغلب شرکت ها نسبت به سال 96 وضعیتی به مراتب بهتری داشتند اما هنوز شرایط به حد مطلوب نرسیده است و باید شرکت ها اقدام به تغییر شرایط خود کنند . 

هنوز بسیاری از شرکت ها با نداشتن سرمایه لازم رنج می برند و شرکت های  بزرگی مانند ایران هنوز در سطح  چهار توانگری قرار دارند بنابراین این سخنان رییس کل بیمه مرکزی نشان از مشکلاتی عمیق در صنعت بیمه دارد که با توجه به رشد قیمت ارز، افزایش دارایی و امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و حتی تسعیر امکان بهبود شرایط در سال جاری یا نیمه نخست سال آینده وجود دارد.  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: