کد خبر: ۱۵۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - 14 February 2019
بانکداری ایرانی مدیر مجتمع طلای موته (اصفهان) گفت: آمار تولید 10 ماهه این مجتمع خبر از دستیابی به رقم حدود 346 کیلو گرم شمش دارد که نسبت به برنامه پیش بینی شده افزون بر 49 درصد رشد نشان می دهد.

گزارش  ایرنا، علیرضا طالاری امروز- چهارشنبه- به تارنمای سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد برنامه پیش بینی شده برای 10 ماه امسال تولید 232 کیلوگرم شمش بود.

طالاری ادامه داد: انتظار می رود تا پایان اسفند در مجموع تولید شمش طلای این مجتمع صنعتی به حدود 400 کیلوگرم برسد که اکنون 86.5 درصد این میزان تحقق یافته است.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد مجتمع طلای موته در دوره 6 ماهه امسال، افزون بر 240 کیلوگرم شمش طلا تولید کرد؛ در حالی که در 6 ماهه نخست پارسال تولید شمش این مجتمع 231 کیلوگرم بود.

برپایه آمار نیمه نخست امسال، میزان تولید طلای این شرکت نسبت به برنامه پیش بینی شده (158 کیلوگرم)، رشد 52 درصدی را نشان می دهد.
به گفته مدیر مجتمع طلای موته، بهره برداری از معدن طلای سنجده از جمله طرح های در حال اجرای مجتمع است که اکنون پیمانکار آن انتخاب و قرارداد سه ساله امضا شده است و از ابتدای دیماه عملیات بهره برداری از معدن کلید خورد.

بررسی ها نشان می دهد مجتمع طلای موته با بازنگری روند تولید در سال های گذشته، توانست میزان تولید خود را از ظرفیت حدود 300 به 380 کیلوگرم در سال 95 برساند و این رقم در سال 96 به 602 کیلوگرم ارتقا یافت.
طالاری اضافه کرد: طبق برنامه ریزی ها، ماهانه ٨٥ هزار تن ماده معدنی با عیار حدود 1.5 پی پی ام از معدن سنجده استخراج می شود و نسبت باطله برداری در این معدن نیز حدود ١٣ به یک است.

آمارها نشان می دهد مجتمع طلای موته پارسال 602 کیلوگرم شمش طلا تولید کرد، درحالی که سال 95 بالغ بر 380 کیلوگرم شمش طلا تولید شده بود. 
همچنین میزان تولید مجتمع در سال 96 نسبت به برنامه (258 کیلوگرم) پیش بینی شده، 133 درصد افزایش نشان می دهد.

** طرح مدار آبگیری و استحصال طلا از سد باطله 
مدیر مجتمع طلای موته گفت: پیمانکار طرح مدار آبگیری و استحصال طلا از سد باطله با برگزاری مناقصه به شکل یی.پی.سی (مهندسی، تدارکات، اجرا) انتخاب شده و قرار است طرح در مدت 24 ماه اجرایی شود.

وی یادآوری کرد: اجرای این طرح موجب می شود علاوه بر اهداف زیست محیطی، حدود ٨٥ درصد آب مورد مصرف در کارخانه بازگشت داشته باشد و سالیانه حدود ٤٠ کیلوگرم از سد باطله های قدیمی استحصال شود.

آمارهای منتشر شد، نشان می دهد تولید سالانه طلای ایران به پنج تن رسیده است و انتظار می رود تا پایان برنامه ششم توسعه ( 1400 - 1396) به رقم 10 تن برسد.
اکنون معدن طلای ساریگونی در شهرستان قروه استان کردستان با 18 تن ذخیره برای هفت سال به دست یک شرکت قزاقستانی بهره برداری می شود و در واقع حدود 50 درصد از ذخیره قطعی طلای شناخته شده در کردستان مربوط به شهرستان قروه و معدن طلای داشکسن است.
قروه در 90 کیلومتری شرق سنندج قرار دارد.

همچنین استان آذربایجان غربی را می توان به عنوان استان طلایی کشور معرفی کرد. 
در حقیقت آذربایجان غربی روی کمربند طلازایی جهان قرار دارد که از اروپا آغاز و پس از ترکیه به ایران و سپس پاکستان امتداد پیدا می کند.
ذخایر طلای جهان براساس گزارش های رسانه ای بیش از یکصد هزار تن است که از این رقم 47 هزار تن قطعی است. 

برآورد می شود نیم درصد ذخایر قطعی جهانی این فلز در استان آذربایجان غربی قرار دارد.
مجتمع طلای موته واقع در هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان میمه در استان اصفهان قرار دارد و از دهه 70 بهره برداری از معادن مربوط به آن آغاز شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: