کد خبر: ۱۵۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - 10 February 2019
گفتگوی اختصاصی
بانکداری ایرانی ـ ضروری است قبل از اجرای فناوری های جدید همچون بلاک چین در سیستم بانکداری کشور، تمامی مزیت ها و زوایای این فناوری توسط بانک ها شناخته شود تا بتوان بیشترین بهره گیری و ارزش افزوده را از آن استخراج کرد.
بانکداری ایرانی ـ مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: ضروری است قبل از اجرای فناوری های جدید همچون بلاک چین در سیستم بانکداری کشور، تمامی مزیت ها و زوایای این فناوری توسط بانک ها شناخته شود تا بتوان بیشترین بهره گیری و ارزش افزوده را از آن استخراج کرد. 

مرتضی ترک تبریزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بانکداری ایرانی  در پاسخ به این سئوال که وقتی زیرساخت های اجرای بلاک چین در کشور فراهم نیست برگزاری این همایش چه ضرورتی دارد گفت: نمی توان گفت زیرساخت ها فراهم نشده است. زیرساخت ها عمدتا معنای عمومی دارد. هر تکنولوژی که وارد می شود باید به سمت آن رفت. ورود به برخی تکنولوژی ها دشوارتر از بقیه است و زمان بیشتری را برای شناختن صرف می کند. خیلی مهم است که بدانیم این تکنولوژی می تواند در کدام نقطه، سیستم یا ماژول از نظام پرداخت بانکی کار کند و سازگاری داشته باشد و به تبع این سازگاری سهولت و راحتی در کاربردها را ایجاد کند. 

ابتدا باید کاربردهای بلاک چین را بشناسیم

مرتضی ترک تبریزی ادامه داد: در تکنولوژی هایی همانند بلاک چین به دلیل پیچیدگی هایی که دارد شناخت کاربردهای آن و بازیگرانی که روی این موضوع در حال کار هستند بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر نمی توان گفت زیرساخت بلاک چین در کشور وجود ندارد و شرکت هایی از طریق اپلیکیشن های ساخته شده بر روی این سیستم کار می کنند.

وی افزود: اینکه کدام محصول در بلاک چین کاربردی تر است تا به سمت آن برویم و آن را بسازیم مهم تر است. ضروری است در این میان هر بانک یا نهاد در این راستا تنها نقش خود را ایفا کند تا از هزینه های مضاعف جلوگیری شود و ارزش افزوده بزرگتری هم ایجاد شود.

ترک تبریزی درباره روند ورود سیستم بلاک چین به بانک ملت گفت: حدود دو سال این پروژه در بانک ملت آغاز شده و بیشتر به دنبال تعیین نقشه راه بوده ایم که بانک ملت می تواند در چه حوزه ای از فناوری بلاک چین بهره ببرد. از متخصصین و افرادی که در این حوزه چه در داخل و چه در خارج از کشور استفاده کرده ایم. به افرادی که در این حوزه کار کرده اند وقت و امکانات می دهیم که با توجه به محصولی که نیازمند تولید آن هستیم را بر اساس این فناوری در بانک ملت بسازیم. 

وی ادامه داد: مهم ترین بحث هایی که می توان با فناوری بلاک چین می توان دنبال کرد موضوعاتی همچون: KYC، قراردادهای هوشمند، token و ... است که بانک ملت در حال حاضر بر روی آن متمرکز شده است. 

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت از رونمایی سیستم کنسرسیوم ژتون الکترونیکی با همکاری سه بانک کشور خبر داد و گفت: بهره گیری و استفاده از ارزش افزوده خلق شده توسط بانک های کشور با هزینه کمتر، امکان رسیدن و تولید نهایی محصول بر روی این بستر را فراهم می کند. 

وی در پاسخ به این سئوال که چالش اصلی نظام پرداخت در نظام بانکی چیست؟ گفت: چالش اصلی این موضوع، اصلا فنی نیست. تحریم ها ممکن است در ورود سخت افزار و گران شدن آن تاثیر داشته باشد اما باید گفت جدی ترین موضوع به کارمزدها برمی گردد که روی هه ارکان از قبیل فین تک ها، PSP و توسعه تاثیر می گذارد. 

ارائه سرویس مجانی کیفیت را پایین آورده و همه به واسطه مجانی بودن به کندی آن عادت کنند در حالیکه اگر از این سرویس ها بتوان درآمد داشت مدام در حال کیفی سازی و خلق محصولات جدید خواهیم بود. این کار علاوه بر افزایش درآمد باعث می شود مردم و مشتریان هم سرویس بهتری از بانک ها بگیرند.
 
وی ادامه داد: این مدل کارمزد رایگان کاری کرده که همه بازیگران در سیستم بر علیه یکدیگر کار کنند و این موضوع میان فعالان بانکی نگرانی ایجاد می کند. 

همکاری نهادهای مسئول و همکار؛ بانکداری الکترونیک و دیجیتال را توسعه می دهد
 
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت اظهار داشت: بانکداری الکترونیکی و دیجیتال با وجود فراوانی ماژول ها، نیازمند نهادینه شدن فرهنگ دیجیتال، بلوغ کسب و کار، همکاری سازمان ها و دستگاه ها و دولت الکترونیک است تا همه به سمت تولید یک فناوری روز آمد در این حوزه حرکت کنیم. 

ترک تبریزی ادامه داد: بانکداری دیجیتال را نمی‌توان چندروزه یا چند ماهه ایجاد کرد یا خرید. در حوزه فرهنگسازی کارهای زیادی باید انجام شود که مستلزم زمان است. خوشبختانه همه بانک‌ ها در این مسیر حرکت می کنند که روند حرکتی برخی تند و برخی کند است. 

وی افزود: امروزه بانک ‌ها در حوزه محصولات خیلی شبیه به هم هستند، اما می‌توان با یک تصمیم استراتژیک در حوزه بسترها، تفاوت ها را ایجاد و سرویس‌ های دقیق‌ تری را به مشتری ارائه کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: