کد خبر: ۱۵۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 05 February 2019
سنای آمریکا با اکثریت قاطع، اصلاحیه‌ای را که از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و افغانستان انتقاد می‌کند، تصویب کرد.
سنای آمریکا دوشنبه با اکثریتی قاطع اصلاحیه‌ای را که از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه و افغانستان انتقاد می‌کند، تصویب کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، تصویب این طرح با اکثریت قاطع نشان دهنده نارضایتی شدید از این راهبرد حتی در بین صفوف جمهوری خواهان است. این اصلاحیه در تناقض مستقیم با اظهارات ترامپ، اعلام می‌کند که احساس سنا این است که آمریکا در حال حاضر با تهدید‌هایی از جانب گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و افغانستان مواجه است و خروج زود هنگام آمریکا می‌تواند پیشرفت‌هایی را که به زحمت به دست آمده است، همچنین امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

اکثریت قاطع سناتور‌ها (۷۰ رأی موافق و ۲۶ رأی مخالف) این اصلاحیه را تصویب کردند. این اصلاحیه درون قانونی گسترده‌تر در مورد امنیت در خاورمیانه گنجانده خواهد شد.

جمهوری خواهان در سنا اکثریت را دارند (۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا) و تنها سه نفر از آنان به این اصلاحیه رأی مخالف دادند.

جالب توجه‌تر این که میچ مک کانل رئیس جمهوری خواه سنا که معمولا از انتقاد علنی از دونالد ترامپ پرهیز می‌کند، این اصلاحیه را ارائه کرده بود.

وی گفت: داعش و القاعده هنوز شکست نخورده اند که این اظهارنظر نیز کاملا خلاف نظر ترامپ است.
دونالد ترامپ ماه دسامبر بی مقدمه و ناگهانی از خروج دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه خبر داد و گفت: تکفیری‌های داعش شکست خورده اند.

ترامپ هرگز قصد خود را برای خروج از افغانستان در سریع‌ترین زمان ممکن، پس از ۱۷ سال مناقشه پنهان نکرده است.

وی ماه دسامبر همچنین از قصد خود برای خارج کردن نیمی از ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان خبر داد.

تصمیم غیر منتظره او در مورد سوریه به برکناری جیمز ماتیس وزیر دفاع منجر شد و ناخرسندی شدید متحدان اروپایی و کُرد آمریکا را به دنبال داشت.

سناتور‌ها از جمله عده‌ای از سناتور‌های برجسته جمهوری خواه، ماه دسامبر نیز در خصوص یک ماجرای دیگر مورد اختلاف یعنی سیاست او در قبال عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد، بدجوری به ترامپ دهن کجی کردند.

اصلاحیه مک کانل، پیش نویس قانون مربوط به امنیت ملی در خاورمیانه را کامل می‌کند که به ویژه تحریم‌هایی جدید علیه سوریه در نظر گرفته است و از مقامات محلی آمریکایی که تصمیم گرفتند با شرکت‌های تحریم کننده اسرائیل کار نکنند، حمایت می‌کند.

این متن قرار است سه شنبه بعد از ظهر به رأی گیری نهایی گذاشته شود و در نهایت قرار است در مجلس نمایندگان که اکثریت آن در دست دموکرات هاست، بررسی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: