کد خبر: ۱۵۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 04 February 2019
هر دلار آمریکا ساعت 16 روز یکشنبه 230 تومان افزایش یافت و به قیمت 11 هزار و 500 تومان معامله شد. کاهش نرخ حواله درهم و افت نرخ دلار در شهر مرزی هرات به نزدیکی مرز 11 هزار تومانی روز کاهشی دیگری را برای دلار تدارک می‌دید.

 صرافی‌های بازارساز نیز نرخ ابتدایی مندرج بر تابلوی خود را در سطح 11 هزار تومان قرار داده بودند. با این حال دلار انتظارات را برآورده نکرد و حوالی ساعت ۱۵ تا قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز پیش رفت. به عقیده برخی از فعالان بازار مقاومت نوسان‌گیران در قیمت‌های پایین باعث تغییر مسیر شاخص ارزی کشور پس از تجربه سه افت متوالی شد. عده‌ای نیز بر این باورند که تصویب یک فوریت طرح مالیات خرید و فروش ارز بر انتظارات معامله‌گران تاثیر گذاشته است.

بیشترین رشد روزانه در بازه ۳۰ روزه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی راس ساعت ۱۶ روز قبل ۹۰ هزار تومان نسبت به شنبه افزایش قیمت یافت و به بهای ۴ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود و اونس طلا  نوسان خاصی را تجربه نکرد، رشد ۲ درصدی نرخ ارز، بهای سکه را ۲ درصد افزایش داد تا شاهد همبستگی شدید نوسانات این دو دارایی ارزشمند باشیم. دیروز فعالان بازار انتظار داشتند که دلار زیر نظارت بازارساز به مرز ۱۱ هزار تومانی حمله کرده و نرخ ارز به کانال ۱۰ هزار تومانی ورود کند. دلار ۱۱ هزاری در هرات افغانستان، کاهش نرخ حواله درهم و سه افت متوالی شاخص ارزی کشور شرایط را برای این مهم فراهم کرده بود. با این حال مقاومت نوسان‌گیران، ارز را در مدار صعودی قرار داد و سکه نیز به تبعیت از مرز ۴ میلیون تومانی فاصله گرفت.

رالی طلایی

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل بیش از 1/ 1 درصد رشد کرد و به قیمت 6/ 1317 دلار به فروش رفت. افزایش ریسک‌های اقتصادی طلا را در مسیر صعودی قرار داد. درگیری حقوقی چین و آمریکا بر سر مسوولان‌ شرکت هوآوی پیش از مذاکرات تجاری بین سران دو کشور، احتمال تداوم جنگ تعرفه‌ای را افزایش داد و نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی، بازار دارایی‌های امن از جمله طلا را داغ کرد. از سمت دیگر فدرال‌رزرو تصمیم گرفت که به موضع محتاطانه خود ادامه دهد و رشد نرخ بهره دلار را تا اطلاع‌ثانوی متوقف کند. این تصمیم با تحت‌فشار قرار دادن شاخص دلار به افزایش بیشتر تقاضا و قیمت فلز زرد انجامید. در نظرسنجی جمعه شب سایت کیتکو ۶۳ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۶۴ درصد از فعالان بازار مسیر صعودی را برای طلا در هفته پیش‌رو متصور شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: