کد خبر: ۱۵۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - 25 January 2019
به گفته عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته، میزان عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد افزایش یافت، اما این مبلغ که تاکنون به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌شد، در حال حاضر به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌رود که این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای توسعه تجدیدپذیرها به وجود آورد.
به گفته عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، با پیگیری‌های انجام شده از سال گذشته، میزان عوارض برق از هشت به ۱۰ درصد افزایش یافت، اما این مبلغ که تاکنون به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌شد، در حال حاضر به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌رود که این مساله می‌تواند مشکلاتی را برای توسعه تجدیدپذیرها به وجود آورد.

سید محمدجواد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که سرمایه تجدیدپذیرها از محل عوارض برق به دست می‌آید، ادامه داد: متاسفانه ۵۰ درصد این سرمایه صرف توسعه روستایی می‌شود و با توجه به این‌که نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز اکثرا در روستاها ایجاد می‌شوند، لازم است میزان درصد تخصیص تغییر یابد.

به گفته وی، علی‌رغم پیگیری‌ها در سال‌های اخیر، متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع نشده و اکنون سهم تجدیدپذیرها از عوارض برق، تنها ۵۰ درصد است. این در حالی است که تقاضای ما این است که این درصد ۷۰ به ۳۰ تغییر یابد.

وی، با اشاره به جداسازی درآمد اختصاصی در حوزه تجدیدپذیرها اظهار کرد: تقاضای ما این است که عوارض برق به‌صورت مستقیم به حساب ساتبا واریز شود، اما تاکنون این سرمایه به سازمان برنامه و بودجه منتقل می‌شد و اکنون نیز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود که قطعا ما در وصول آن نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، با بیان این‌که برخی سیاست‌گذاری‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود، گفت: در بخش‌های مختلف تجدیدپذیر، انجمن پیگیر دریافت مطالبات است، چراکه اگر خودمان نتوانیم حقوق‌مان را وصول کنیم، کسی پیش‌قدم نخواهد شد و در این بین لازم می‌دانیم مصوبات قبل از ورود به مجلس شورای اسلامی، در میزگردی مورد مشورت بخش خصوصی قرار بگیرند که بتوان منطقی‌ترین تصمیم را اجرایی کرد.

باوجود این‌که براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به موجب قانون، باید ۱۰۰ درصد آن صرفا در این دو حوزه هزینه شود، اما سازمان برنامه و بودجه تا چند ماه پیش اجرای کامل آن را محقق نکرده بود و بخشی از این مبلغ را بابت هزینه‌های جاری دولت هزینه می‌کرد که این مساله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیرها و انتقادهایی در این حوزه شده بود.

خردادماه امسال بود که رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در پاسخ به این سوال که سرنوشت گلایه متولیان انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به این‌که عوارض درج شده در قبوض برق، به توسعه این انرژی تعلق نمی‌گیرد و از سوی سازمان برنامه و بودجه، صرف اموری مانند پرداخت یارانه می‌شود به کجا رسید؟ به ایسنا گفته بود: درحال حاضر مطابق چیزی که قانون وضع کرده است، اجرا می‌شود؛ درحال حاضر سازمان برنامه و بودجه، همکاری لازم را داشته و درحال همکاری در این زمینه هستند و مشکلاتی که مطرح می‌شد، برطرف شده است.

اظهارات اردکانیان درحالی مطرح می‌شود که پیش‌تر این نگرانی مطرح شده بود که مبلغ مقرر شده برای انرژی‌های تجدیدپذیر که از سمت عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده، به این دو بخش تعلق نگیرد و در مباحث دیگر هزینه شود.

هم‌چنین، صادق‌زاده - رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) - گفته بود که مجلس مقرر کرده مبلغی برای عوارض برق به منظور توسعه برق روستایی و توسعه تجدیدپذیرها دریافت شود که میزان مبلغ پیش‌بینی شده ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان آن از مردم دریافت شده است، اما آنچه موجب نگرانی ما شده، این است که این منابع به‌جای استفاده در این دو موضوع، از مسیر خود منحرف و در جای دیگری هزینه شود.

وی ضمن امیدواری از این‌که سازمان برنامه و بودجه، نسبت به تاخیر پیش آمده در این موضوع اقدام کند، گفته بود تاکنون تنها ۳۴ میلیارد تومان از طرف خزانه پرداخت شده که در قیاس با ۵۰۰ میلیارد تومانی که از مردم اخذ شده است، مبلغ بسیار کمی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: