کد خبر: ۱۵۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۷ - 20 January 2019
دو حوزه ای که بانک تجارت در آن پیشرو است
بانکداری ایرانی - بانک تجارت در سال‌های اخیر در چند حوزه به کار پرداخت . مبارزه با پولشویی و مسئولیت اجتماعی دو حوزه ای بودند که بانک تجارت تمرکز اصلی خود را در سال های اخیر بر آن گماشته است.
بانکداری ایرانی -  بانک تجارت در سال‌های اخیر در چند حوزه به کار پرداخت . مبارزه با پولشویی  و مسئولیت اجتماعی دو حوزه ای بودند که بانک تجارت تمرکز اصلی خود را در سال های اخیر بر آن گماشته است. 

به گزارش بانکداری ایرانی ، مبارزه پولشویی و مسئولیت اجتماعی دو حوزه ای است که در فضای کسب و کار امروز جایگاه خاص خود را دارند. پولشویی به عنوان ابزاری برای خلاف‌کاران است تا بتوانند در سیستمی ناسالم به سوداگری و کسب روزی غیر حلال بپردازند و بانک‌های ایران  در این زمینه فعالیت جدی دارند تا هرگونه پولشویی را در سیستم بانکداری ایرانی مانع شوند.  مسئولیت اجتماعی نیز بر نگاه مدیران شرکتها و بنگاه های اقتصادی در  خصوص جامعه تمرکز دارد و  بر اساس این مسئولیت فقرزدایی و محرومیت زدایی مورد توجه قرار گرفته است. 

مبارزه با پولشویی در  بانک تجارت 

اداره مبارزه با پولشویی در مهر ماه 91 شکل گرفت. نگارش دستورالعمل ها ، تنظیم ساختار سازمانی  و آماده سازی سامانه های متعدد برای برقراری ارتباط با مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی (FIU) ، تهیه سیستم برای نظارت و پاسخگویی اداره مبارزه با پولشویی و ... تا سال 92 به طول انجامید. در همین سال وزارت اقتصاد مجددا با صدور بخشنامه بانکها را ملزم به داشتن یک سامانه جامع مبارزه با پولشویی کرد که این سامانه به AML معروف است. و بانک تجارت نیز در این حوزه به طور فعال مشارکت کرد. 

در همین رابطه ، رییس اداره مبارزه با پولشویی بانک تجارت یکی دیگر از اقدامات این اداره را ایجاد واحد بازرسی تخصصی برای مبارزه با پولشویی عنوان کرد و افزود: نقل و انتقال وجوه در همه جای کشور وجود دارد ولی برخی مناطق همچون مناطق مرزی و آزاد در این زمینه به مناطق پرخطر معروف هستند که باید نظارت بیشتری روی آن داشت. 

واحد بازرسی تخصصی نظارت ویژه ای در این خصوص دارد و طی این مدت همکاری نزدیکی را با مدیریت های امور بازرسی و حراست بانک داشته ایم. بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی هم همه ساله در چند نوبت و حسابرس مستقل بانک نیز حداقل یکبار در سال فعالیت های بانک در این بخش را بررسی می کنند که عملکرد ما در ابعاد نظارتی و کنترلی مورد تایید بوده است و امیدوار هستیم با تسریع فرآیندهای مبارزه با پولشویی دیگر شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه در شعبه کرمان اتفاق افتاد نباشیم. 

 وی بانک تجارت را بانکی پیشرو در زمینه مبارزه با پولشویی دانست و یادآور شد: یکی از اقدامات منحصر به فرد بانک تجارت در این حوزه راه اندازی سامانه اندازه گیری ریسک عام مشتریان است. این سیستم در راستای اجرای دستورالعمل مبارزه با تامین مالی تروریسم و با هدف انطباق با مقررات نهاد های ناظر تهیه شده است .این سامانه سطح ریسک عام مشتریان بانک را با انجام رتبه بندی آنها در زمان افتتاح حساب و بعد از آن اندازه گیری و پایش کرده و بر این اساس یک سری توصیه و هشدار به رییس شعبه مربوطه پیرامون این مشتری اعلام می کند که باید در تعاملات آتی با وی در بخش های مختلف مد نظر خود قرار گیرد. 

مسئولیت اجتماعی بانک تجارت در دو سال گذشته 

 حوزه دیگری که بانک تجارت در آن فعالیت جدی داشته مسئولیت اجتماعی است. 

مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که امروزه در دنیای کسب و کار کاربرد فراوانی دارد و هدف نهایی آن توجه به مسئولیتهای شرکت و پایداری کسب و کار آن است. شهروندی شرکتی، عمدتا به فعالیت های بشر دوستانه و توسعه جوامع اشاره دارد؛ در حالی که مسئولیت اجتماعی شرکتها فعالیت هایی فراتر از الزامات قانونی شرکت است و به منظور یکپارچه کردن اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شرکت در راستای استراتژی سازمان ها انجام شده و به مثابه یک سیستم عمل می کند. بانک تجارت طی سالهای اخیر کوشیده است تا ضمن رعایت اصول اخلاق حرفه ای، به مسئولیت های اجتماعی و ملی خود نیز عمل کند. این بانک با تطبیق مسئولیت‌های اجتماعی خود با آرمان‌های جهانی توسعه پایدار ، گامی نو در راستای توسعه پایدار بومی برداشته است .

اقدامات سال سال 96 

برخی از اقدامات این بانک در حوزه مسئولیت اجتماعی در سال 96 که به دلیل حجم بالای آن بصورت تیتر وار به آنها اشاره می‌شود: 

1-ساخت مدرسه در استان سیستان و بلوچستان در مورخه 29 فروردین 96

2-حضور فعال بانک تجارت در سی امین همایش گلریزان ستاد دیه در 10 خرداد 96

3-حمایت از  جشنواره کتابخوانی رضوی  در مورخه 8 تیر ماه 96

4-همکاری مستمر با بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان در 23 مرداد 96

5-بازسازی یک روستای آسیب دیده  در زلزله کرمانشاه تا حداکثر 100 خانوار با برآورد هزینه 40 میلیارد ریالی شامل احداث منازل مسکونی، دو واحد آموزشی و دو واحد درمانی  در مورخه 29 ابان 96

6-تعهد به ساخت یک مدرسه ابتدایی 9 کلاسه در سر پل ذهاب، 20 واحد کانکس آموزشی یک کلاسه و دوکلاسه مجهز به سرویس بهداشتی  در 21 اذر 96 

7-برگزاری جشنواره فرشتگان تجارت و دعوت از کارکنان این بانک که دارای فرزند معلول هستند در اذر 96

8-برگزاری مراسم چهارمین جایزه ملی و مردمی "یحیی" ویژه محیط بانان سراسر کشور  برای حمایت از محیط زیست

اقدامات سال 97 
در سال 97 نیز این رویه ادامه یافت و در 10 ماهه نخست سال جاری، برخی از اقدامات بانک تجارت در حوزه مسئولیت اجتماعی به شرح زیر است. 

27 آذر 97 
کمک 10 میلیارد ریالی بانک تجارت برای آزادی زندانیان غیرعمد ؛ مدیرعامل بانک تجارت از کمک بلاعوض 10 میلیارد ریالی این بانک از محل منابع 5 درصد از 2 درصد حساب های قرض الحسنه برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد به ستاد مردمی دیه خبر داد.

12آذر 97
بانک تجارت حامی صنعتگران استان زنجان؛  بانک تجارت استان زنجان در شش ماهه نخست امسال رتبه نخست بانکها را در پرداخت تسهیلات به صنعتگران این استان کسب کرده است.

28 آبان 97
بانک تجارت به 4600 زوج گلستانی تسهیلات قرض الحسنه اعطا کرد؛  بانک تجارت در استان گلستان طی سال 96 و شش ماهه اول امسال به 4.623 نفر از زوجهای جوان بالغ بر 539 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است.

24آبان 97
بهار 98 ، افتتاح مدرسه اهدایی کارکنان بانک تجارت در سر پل ذهاب؛  همزمان با سالروز وقوع زلزله استان کرمانشاه ، قائم مقام مدیر عامل بانک تجارت گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست انجام این بانک در شهرستانهای آسیب دیده از زلزله را تشریح کرد.

6آبان 1397
تقدیر کانون هموفیلی ایران از مدیر عامل بانک تجارت؛  اقدامات بانک تجارت در حمایت از فعالیت های انسان دوستانه، از سوی کانون هموفیلی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

24مهر 97
مرور کارنامه بانک تجارت در روز جهانی غذا؛ کمک فنی به تامین حداقل‌های جیره غذایی برای انسان‌های نیازمند در ایران با همکاری آژانس برنامه جهانی غذا (WFP) گوشه‌ای از خدمات بانک تجارت در بخش غذا است.

12مهر97
گسترش همکاری‌های بانک تجارت و موسسه خیریه بهنام دهش پور ؛ احمدی‌آذر رئیس اداره روابط عمومی بانک تجارت ضمن بازدید از بخش‌های موسسه خیریه بهنام دهش‌پور با رئیس هیات مدیره این موسسه دیدار کرد.

7 مهر 97 
بانک تجارت در مناطق کمتر بهره‌مند 17 مدرسه می‌سازد؛  بانک تجارت در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی و به منظور فراهم آوردن شرایط تحصیل برابر برای فرزندان ایران زمین ، در مناطق کمتر بهره مند کشور 17 مدرسه احداث می کند.

3 مهر 97 
تقدیر رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ازعملکرد بانک تجارت لرستان؛  عملکرد همکاران مدیریت شعب استان لرستان در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی به مددجویان تحت پوشش، مورد تقدیر مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)قرار گرفت.

9 خرداد 97 
پیشرفت 30درصدی پروژه احداث مدرسه بانک تجارت در بجنورد؛  بانک تجارت در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود و توسعه فضاهای آموزشی اقدام به ساخت مدرسه 4 کلاسه در روستای ارکان از توابع شهرستان بجنورد کرده است .

29 اردیبهشت 97
آغاز ساخت مدرسه جدید بانک تجارت در استان هرمزگان؛  بانک تجارت در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، احداث مدرسه روستای "کور و بن حصار" از توابع شهرستان بشاگرد استان هرمزگان را آغازکرد.

17 رادیبهشت 97 
امضای تفاهم نامه همکاری بانک تجارت با یونیسف؛ بانک تجارت و صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) در زمینه ارائه راهبرد های نوآورانه برای ارائه خدمات به کودکان مناطق کمتر بهره مند ایران تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: