کد خبر: ۱۵۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۷ - 16 January 2019
بانکداری ایرانی - عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، درباره بودجه شرکت های دولتی در حوزه بانکی توضیح داد و ورشکستگی بانک ها را رد کرد.
بانکداری ایرانی - عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، درباره بودجه شرکت های دولتی در حوزه  بانکی توضیح داد و ورشکستگی بانک ها را رد کرد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، مسئولیت بررسی بودجه شرکت های دولتی را بر عهده دارد، درباره افزایش بودجه سایر شرکت های دولتی درلایحه بودجه سال 98 اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که بودجه بانک ها افزایش حدود 10 درصدی را دارد و بودجه سایر شرکت ها 10 تا 18 درصدی افزایش یافته است، بنابراین سرجمع بودجه شرکت های دولتی نسبت به گذشته رشد معمولی خود را دارد.


وی با اشاره به بودجه بانک های دولتی، بیان داشت: در حوزه بانک ها چهار بانک مرکزی، کشاورزی، مسکن و ملی ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم، این بانک ها بالغ از 80 درصد بودجه 9 بانک دولتی را  شامل می شوند.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه در کمیته مذکور بودجه بانک های دولتی به طور اجمالی بررسی شده است، ادامه داد: بیشترین درآمد بانک ها نتیجه پرداخت سود تسهیلات است که از مشتری های خود دریافت می کنند و بالاترین هزینه شان پرداخت سود به سپرده سپرده گذاران است که شاید حدود 75 تا 80 درصد و در برخی بانک ها بیش از 95 درصد هزینه آنها را تشکیل می دهد.

وی تاکید کرد:  آن چیزی که در حوزه شرکت های دولتی نگران کننده است، بازدهی ناچیز دارایی ها به نسبت ارزش آنها است، بنابراین باید میزان سود دهی دارایی ها مورد توجه قرار گیرد تا اینکه بخواهیم چهار تومان حقوق و مزایای شرکت های دولتی را مورد مداقه قرار دهیم، امروز با هزار میلیارد تومان دارایی شرکت های دولتی مواجه هستیم که میزان حاشیه سودی که از آنها به دست می آید رقم بسیار ناچیزی است.

حسینی توضیح داد: وقتی میزان سود برخی بانک ها را با تعداد شعبه هایشان مقایسه می کنیم، مشخص می شود سودآوری بانک ها بسیار کم است، به عبارتی اگر ساختمان شعب بانکی را اجاره می دادیم بیشتر سود حاصل می شد؛ این مسائل مهم است زیرا از این مدل دارایی در کشور زیاد است که باید در راستای افزایش بهره وری و سود آوری اقدام کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه 49 درصد سرمایه بانک ها صرف خرید ملک شده است، گفت: وقتی این میزان سرمایه وجود دارد اما سودآور نیست، نمی توان برای بنگاه شرایط ایده آلی تصور کرد.

وی با بیان اینکه باید 3 هزار میلیارد تومان اموال مازاد با اجازه وزارت اقتصاد و دارایی صورت گیرد، بیان داشت: در رابطه با واگذاری اموال مازاد بانک ها نیاز به مصوبه ای جدا داریم، در حال حاضر تنها چیزی که داریم ماده 16 قانون رفع موانع تولید است که بانک ها از بنگاه داری و خرید سهام منع شده اند، بنابراین قدم اول باید این باشد نه اینکه فروش چهارساختمان، که می تواند مباحث اجتماعی متعددی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات با اشاره به اینکه شایعه هایی مبنی بر ورشکستگی بانک ها وجود دارد، گفت: اقتصاد کشوربانک محور بوده است و یکی از راهکارهای تامین منابع مالی در حوزه تولید را پرداخت تسهیلات با نرخ های متفاوت دیده ایم، با توجه به مشکلات اقتصادی در سطح جامعه ایجاد شده و با افزایش نقدینگی شرایط بانک ها ایده آل نیست اما این طور نیست که بانک ها ورشکسته شده باشند، بانک ها با توجه به صورت های مالی و حجم دارایی ها که دیده شده از اعتباردهی لازم برخوردار هستند ولی برای بهبود و افزایش سرمایه ها باید اقدامات موثرتری انجام دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: