کد خبر: ۱۵۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۷ - 15 January 2019
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن از اتمام کل منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داد وگفت: از این پس قرار است از محل اقساطی برگشتی مسکن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسکن یکم استفاده کنیم.
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن از اتمام کل منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داد وگفت: از این پس قرار است از محل اقساطی برگشتی مسکن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسکن یکم استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست خبری نخستین نمایشگاه «مسکن، شهرسازی و بازآفرینی» با بیان اینکه در ۴۰ سال پس از انقلاب ۸ میلیون خانوار معادل یک سوم خانوارهای شهری با تسهیلات بانک عامل بخش مسکن، خانه‌دار شده‌اند، اظهار داشت: دهک‌های ۳ تا ۷ جامعه، گروه‌های هدف این بانک هستند.

وی افزود: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به ۳۶۳ هزار واحد مسکونی تسهیلات داده‌ایم که رقم آن ۱۳۳ هزار میلیارد ریال می‌شود و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد واحد، ۴۱ درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت ۱۱۵ هزار واحد مسکونی را فروش اقساطی کرده‌ایم که رقم آن ۴۱ هزار میلیارد ریال شده و از نظر تعداد، ۲ درصد کاهش و از نظر رقم ۷ درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

به گفته رحیمی انارکی، مجموعاً در طول سال جاری برای خرید یا ساخت ۴۸۰ هزار واحد، با رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن درباره تسهیلات این بانک به مسکن مهر گفت: تعداد قراردادهای منعقده در طرح مسکن مهر ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار واحد بوده که دریافت تسهیلات ۴۴۳ هزار واحد آن باقی مانده است. همچنین ۲۰۳ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت و ۲۴۰ هزار واحد نیز به دلیل وجود مشکلات، غیرفعال‌ هستند. برای ۴۱ هزار و ۳۰۰ واحد نیز به دلیل اجرای انشعابات، پروژه غیرفعال مانده است. همچنین ۳۸ هزار واحد نیز خانوار ساکن شده اما هنوز برای دریافت دفترچه اقساط تسهیلات اقدام نکرده‌اند. پرونده تسهیلات ۱۵ هزار واحد مسکن مهر نیز تکمیل شده اما متقاضی خرید ندارد.

این مقام مسئول در شبکه بانکی در خصوص صندوق پس‌انداز مسکن یکم اظهار داشت: ۵۵۴ هزار فقره سپرده صندوق یکم در این بانک افتتاح شده که ۳۷۰ هزار فقره آن حساب سپرده زنده محسوب می‌شود. در مجموع نیز ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، مانده سپرده‌های مردم در این صندوق برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: از محل منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای خرید ۹۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات داده‌ایم که رقم پرداختی ۶۸ هزار میلیارد ریال بوده است. ۳۲ هزار واحد خریداری شده از محل منابع این صندوق، از سوی زوجین خریداری شده است.

رحیمی انارکی با تأکید بر اینکه کل منابع صندوق مسکن یکم مصرف شده است، یادآور شد: از این پس با توجه به استمهال ۷ ساله خط اعتباری مسکن مهر در سال ۹۴، قرار است از محل اقساطی برگشتی مسکن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسکن یکم استفاده کنیم؛ این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه می‌یابد و تا آن زمان پرتفوی صندوق مسکن یکم به حدی بزرگ شده که این صندوق می‌تواند از محل منابع اقساط وصولی خود، تأمین اعتبار شود.

وی با تأکید بر اینکه از کمک صندوق توسعه ملی به صندوق مسکن یکم خبری نیست، اظهار داشت: بدون تأمین منابع صندوق توسعه ملی، امکان افزایش سقف تسهیلات مسکن یکم وجود ندارد.

رحیمی انارکی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی و تبدیل شدن این بانک به بدهکارترین بانک دولتی تصریح کرد: بانک عامل بخش مسکن از سال ۸۶ درگیر طرح مسکن مهر بوده است که بخشی از منابع اجرای این طرح را بانک مرکزی به شکل خط اعتباری و بخشی دیگر را به شکل اضافه برداشت، به بانک عامل بخش مسکن پرداخت کرد. مجموع این پرداختی‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد ریال شد که در آخر سال ۹۲ با مصوبه شورای پول و اعتبار، کل اضافه برداشت‌های بانک عامل بخش مسکن از بانک مرکزی، تبدیل به خط اعتباری طرح مسکن مهر شد و تا سال ۱۴۱۵ مهلت بازپرداخت آن را داریم.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک عامل بخش مسکن از محل تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۹۵ و محاسبه آن به عنوان بدهی این بانک به بانک مرکزی افزود: از سال ۱۴۰۵ به بعد، سود تسهیلات مسکن مهر نیز به این خط اعتباری اضافه شده و ۱۱۰ هزار میلیارد ریال به بدهی‌های بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی افزوده می‌شود، اما ما تا سال ۱۴۱۵ مهلت داریم تا این بدهی را به بانک مرکزی بازپرداخت کنیم.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن تأکید کرد: بدهکاری بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی کاملاً قانونی بوده و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار است؛ این بدهی ناشی از عدم انضباط مالی این بانک دولتی نیست. اگر مابقی بدهی بانک عامل بخش مسکن به بانک مرکزی به افزایش سرمایه این بانک تبدیل نشود، موظفیم از سال ۱۴۰۲ به بعد روند بازپرداخت این بدهی به بانک مرکزی را آغاز کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: