کد خبر: ۱۵۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 14 January 2019
دبیر کل اوپک نگران است که درگیری تجاری چین و آمریکا رشد بازارهای آسیا را مختل کند. این بازارها واردکننده بیشترین سهم نفت خام جهان هستند.
بانکداری ایرانی - دبیر کل اوپک نگران است که درگیری تجاری چین و آمریکا رشد بازارهای آسیا را مختل کند. این بازارها واردکننده بیشترین سهم نفت خام جهان هستند.

به گزارش تسنیم به نقل از سی ان بی سی، محمد بارکیندو دبیرکل اوپک به شدت در مورد رسیدن به تعادل در بازار نفت 2019 خوش‌بین است ولی یک چیزی او را نگران می کند و آن هم درگیری تجاری آمریکا و چین است که می تواند رشد بازارهای آسیا را مختل کند. این بازارها وارد کننده بیشترین سهم نفت خام جهان هستند .

بارکیندو گفت:« ما نگران طولانی شدن درگیری های تجاری هستیم. رشدی که از زمان آخرین رکود مالی شاهد آن بودیم تا حد زیادی به خاطر رشد تجارت جهانی بود» .
« هر اقدامی که بر تجارت تأثیر بگذارد یا آن را محدود کند، بر رشد اقتصادی و تقاضای انرژی هم تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر خارج از آمریکا ، چین و هند بزرگترین متقاضیان انرژی هستند پس باید متوجه نگرانی ما از طولانی شدن این مذاکرات باشید» .  
چین بزرگترین واردکننده نفت خام دنیاست و خرید آن 18.6 درصد کل واردات در 2018 را تشکیل می داد .
اقتصاد رو به رشد هند به عنوان بزرگترین متقاضی نفت تا 2024 جای چین را خواهد گرفت ولی اگر یک جنگ تجاری به شدت به چین ضربه بزند، موج آن به سایر بخش‌های آسیا هم می‌رسد و منابع حیاتی درآمد تولیدکنندگان اوپک را تهدید می کند .
فشار عوارض آمریکا و کاهش تقاضای داخلی تا حالا هم تاثیر خود را در پیش بینی های اقتصادی چین نشان داده است. این کشور قصد دارد یک رشد پایین تر 6 تا 6.5 درصدی را برای 2019 در نظر بگیرد. هدف رشد اقتصادی سال گذشته چین حدود 6.5 درصد بود .
سه روز مذاکرات تجاری بین مقامات دولت ترامپ و همتایان چینی آنها در پکن هفته گذشته به پایان رسید و نتیجه آن افزایش امید برای رسیدن به یک توافق بود. درگیری‌ها بین این دو اقتصاد بزرگ جهان سال گذشته شدت گرفت و بازارهای جهانی سهام را در لبه پرتگاه قرار داد. آمریکا 250 میلیارد دلار بر کالا های چین عوارض وضع کرد و چین هم پاسخ آن را با وضع عوارض از طرف خود داد .
در پایان سال گذشته، بانک توسعه آسیا گفت که آسیای در حال توسعه به پیش‌بینی‌های خود برای 2019 می‌رسد ولی در مورد ریسک پایین آمدن این پیش بینی ها به خاطر جنگ تجاری هشدار داد. علیرغم این نگرانی‌ها، بارکیندو خوشبین است .
او گفت:« ما خوشبین هستیم که چین و آمریکا می توانند برخی از اختلاف هایشان را حل کنند چون هر دوی آنها خواستار حل و فصل شدن این مناقشه هستند» .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: