کد خبر: ۱۵۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 13 January 2019
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: زمان خلق ثروت از طریق استفاده و از بین بردن منابع زیر زمینی به سر آمده و اکنون سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی خلاق و نوآور جهت خلق ثروت مورد توجه قرار گرفته است.
بانکداری ایرانی - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: زمان خلق ثروت از طریق استفاده و از بین بردن منابع زیر زمینی به سر آمده و اکنون سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی خلاق و نوآور جهت خلق ثروت مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری شنبه شب در سی و ششمین جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در تالار اجتماعات استانداری اصفهان، افزود: صنعت فقط فولاد، پتروشیمی، سیمان و صنایعی از این قبیل نیست بلکه امروزه صنایعی در حال جایگزین شدن هستند که فعالیت آنها آلودگی و از بین بردن منابع زیر زمینی و آب را به همراه ندارد و چند برابر سودآوری دارند. 
وی با اشاره به توسعه استارتاپ ها در کشور در سال های اخیر اظهارداشت : اکنون سرمایه هر یک از این استارتاپ ها بیش از چند هزار میلیارد تومان است در حالی که چهار سال قبل نامی از آنها نبود. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به پیشرفت شرکت های دانش بنیان در بخش های بیوتک، تجهیزات پزشکی، سلول های بنیادین، نانو اشاره و اضافه کرد: هیچیک از این شرکت ها دودکش ندارند که هوا را آلوده کنند و منابع زیر زمینی را از بین نمی برند اما در خلق ثروت و اشتغالزایی نقشی موثر دارند و در کمترین فضا فعالیت های خود را انجام می دهند. 
وی اضافه کرد: در این شرکت ها نسل جدیدی از جوانان زیر 30 سال مشغول فعالیت شده اند و چیزی که می تواند به توسعه فعالیت این شرکت ها کمک کند ایجاد محیطی سالم و به دور از استرس است. 

ستاری با اشاره به اینکه این شرکت ها توسط بخش خصوصی بوجود آمده اند، تصریح کرد : بنابراین باید زمینه فعالیت این شرکت ها را فراهم کنیم و با اعمال قوانین دست و پا گیر و سخت گیرانه مانع فعالیت آنها نشویم. 
وی جلوگیری از کسب و کار جوانان را خیانت به کشور دانست و گفت: باید شرایط اکوسیستم خلاقیت را برای جوانان بوجود آوریم تا آنها بتوانند با ارائه ایده های خلاق خود، نوآوری و برای کشور کارآفرینی و ثروت اندوزی کنند. 
به گفته وی برای ایجاد و توسعه استارتاپ ها نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم و اصفهان با داشتن نیروی انسانی مورد نیاز از ظرفیت های خوبی برای ایجاد این شرکت های نوپا برخوردار است. 

وی به ایجاد شرکت های نوپا فعال در زمینه حمل و نقل و تاکسیرانی در فضای مجازی اشاره و اضافه کرد : هم اکنون 60 شرکت نوپا و فناور با استفاده از فضای مجازی در زمینه تاکسیرانی فعالیت دارند و شرکت های تاکسیرانی در شهرها که بصورت سنتی اداره می شوند چنانچه در گذشته به فکر خلاقیت و نوآوری و استفاده از فضای مجازی بودند، دچار عقب ماندگی نمی شدند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های کشورمان در استارتاپ ها در بخش های مختلف گفت: 50 درصد استارتاپ های خارومیانه ایرانی هستند و باید با همکاری بخش خصوی و دانشگاهها به توسعه این شرکت های فناور و خلاق کمک کنیم.
وی با بیان اینکه باید از نوآوری ها استقبال کنیم نه اینکه به جنگ خلاقیت ها برویم ، اضافه کرد: باید به جوانان خلاق و نوآور اجازه فعالیت دهیم و نباید با تنگ نظری ها و قوانین دست و پاگیر کسب و کار آنها را از بین ببریم. 

ستاری به محدودیت منابع دولتی برای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و اظهارداشت: دولت این قدر توان ندارد که همه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها را مورد حمایت قرار دهد بنابراین باید بخش خصوصی را به این عرصه وارد کنیم و با سرمایه گذاری این بخش مراکز نوآوری و کارخانه های نوآوری ایجاد کنیم. 
وی بیان کرد : در این زمینه بزرگترین کارخانه نوآوری خاورمیانه با سرمایه بخش خصوصی و اشتغال پنج هزار و 300 نفر تا پایان امسال در تهران راه اندازی خواهد شد. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به میزان سرمایه گذاری انجام شده و مدت زمان احداث این کارخانه اشاره ای نکرد. 

وی با اشاره به نقش صادرات فرش دستباف در اقتصاد کشور گفت: به دلیل اینکه خاستگاه این صنعت ایران بویژه اصفهان بوده حتی اعمال تحریم ها نتوانسته است صادرات فرش ایران را به صفر برساند.
ستاری افزود : اصفهان در زمینه فرش و صنایع دستی از ظرفیت های بالایی برخوردار است اما این شهر نتوانسته است از خلاقیت و نوآوری برای استفاده بیش از پیش این صنایع بهره برداری کند و متاسفانه تاکنون دانشگاهها و مراکز علمی برای کمک به این صنایع بی توجه بوده اند.
وی تصریح کرد: اصفهان به رغم داشتن کارخانه های بزرگ صنعتی در زمینه بیکاری جز استان های اول کشور است. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: باید از اکنون برای شهری که از سبقه کاری بالا، مردم خلاق و کارآفرین، جوانان اندیشمند و دانشگاههای مطرح برخوردار است تصمیم گرفت که صنعت این استان باید در آینده بر چه پایه ای استوار باشد. 
وی گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها می تواند به حل معضل بیکاری و محیط زیست اصفهان کمک کند. 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روز شنبه با هدف بازدید از چند مرکز نوآوری و فناوری به اصفهان سفر کرد.

ستاری ابتدا از شهرک سلامت اصفهان و مرکز جامع سرطان و طرح نصب و راه اندازی دستگاه شتاب دهنده خطی در آن بازدید کرد.
وی همچنین از هوانیروز اصفهان، مراکز رشد، کارآفرینی و بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان و مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی این شهر بازدید و بر حمایت از آنها تاکید کرد.
نخستین پارک علم و فناوری سلامت اصفهان با حضور سورنا ستاری افتتاح شد.
این پارک در فضایی به وسعت21 هکتار ایجاد شده و در زمان حاضر دارای10 خوشه فناوری و حدود40 شرکت دانش بنیان است.

اصفهان با حدود170 دانشگاه و موسسه اموزش عالی و حدود 250 هزار دانشجو، دومین استان دانشگاهی کشور است. 
همچنین این استان دارای تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور با 10 مرکز رشد فناوری، 2 پارک علم و فناوری و حدود500 شرکت دانش بنیان مستقر است.
حدود 43 پارک علم و فناوری و پنج هزار شرکت دانش بنیان و واحد فناور در کشور فعال هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: