کد خبر: ۱۵۰۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۷ - 13 January 2019
اید از طرق مختلفِ فرهنگی بازار سرمایه را به عامه مردم بشناسانیم. همچنین باید از پتانسیل بازار سرمایه در تامین مالی تئاتر و سینما بهره برد.

بانکداری ایرانی -رئیس کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به موضوع فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه و آشنایی عامه مردم با بورس، گفت: باید از طرق مختلفِ فرهنگی بازار سرمایه را به عامه مردم بشناسانیم. همچنین باید از پتانسیل بازار سرمایه در تامین مالی تئاتر و سینما بهره برد.

به گزارش ایسنا سعید اسلامی بیدگلی در نشست خبری که دیروز درباره لزوم فرهنگ سازی بازار سرمایه از طریق هنرهایی همچون تئاتر برگزار شد، گفت: ما می‌خواهیم برای آشنایی بیشتر عامه مردم با بورس از ابزارهای فرهنگی و هنری از جمله تئاتر بهره ببریم این آموزش‌ها در کشورهای پیشرفته رواج دارد و با توجه به هیجان حاضر در بازارهای سرمایه، برای اقتصاد ایران و آشنایی مردم با بورس بسیار مناسب است.

وی درباره شرایط اقتصادِ فرهنگی در ایران، بیان کرد: متاسفانه اقتصاد فرهنگی در ایران شرایط چندان  مناسبی ندارد، بنابراین تامین مالی از سوی بازارهایی مانند بازار سرمایه در حوزه‌های هنری بسیار کم رنگ است.

بیدگلی اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به موضوع فرهنگ سازی از طریق ابزارهای مختلف از جمله هنر تمرکز داشته باشند، افزود: یکی دیگر از چالش‌هایی که مانع از رشد اقتصادِ فرهنگ در کشور می‌شود ضعف اندیشه‌های فرهنگی در نگاه مسئولان و به تبع آن در جامعه است.

وی در ادامه ضمن اشاره به شکل گیری ابزار های جدید مالی در حوزه سینمایی، بیان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوان صندوق های سرمایه گذاری در حوزه تئاتر تعریف کنیم. تاکنون سازمان بورس و اوراق بهادار به علت ذات ریسک گریز خود به سمت تامین مالی در این حوزه قدمی برنداشته است. با این حال امیدواریم شکل گیری تئاتر  "شوبیل" که درباره فرهنگ سازی بازار سرمایه بین عامه مردم است، به عنوان اولین تئاتر حوزه مالی بتواند راه را برای حضور بیشتر بازار سرمایه در زمینه تامین مالی آثار هنری هموار کند.

امین آذریان - عضو هیات مدیره گروه دانش بازار سرمایه و یکی از تهیه کنندگان تئاتر "شوبیل" با اشاره به برگزاری این تئاتر درباره لزوم فرهنگ سازی بازار سرمایه اظهار کرد: اتفاق جدیدی برای فرهنگسازی در بازار سرمایه در حال رخ دادن است که نمونه آن در بازار سرمایه کم دیده شده است امیدواریم بتوانیم با این اتفاق بازار سرمایه را به عامه مردم بشناسانیم.

وی افزود: ما در عرضه های مختلف سعی کردیم بازار سرمایه را به مردم عادی معرفی کنیم دفعه قبل در چهارچوب آکادمی بورس و امروز در راستای تئاتر این کار را انجام می دهیم. امیدوارم این اتفاق افراد زیادی را به سمت بازار سرمایه بیاورد.

آذریان ادامه داد: ما ۱۰ الی ۱۱ میلیون کد بورسی داریم که تعداد زیادی از آن ها فعال نیستند.  علیرغم تمام اطلاع رسانی هایی که انجام شده است ۵۰ میلیون نفری که دارنده سهام عدالت هستند هنوز اطلاعاتی در خصوص سرمایه گذاری در بازار سرمایه ندارند. از این رو در نظر داریم با ایجاد زبان مشترک میان هنر و بازار سرمایه به انتقال فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه متفاوت مخاطبان بپردازیم.

وی افزود: در مدت اخیر ابزار های تامین مالی در حوزه سینمایی در بازار سرمایه شکل گرفته و از رو امیدواریم که در آینده این ابزارها در زمینه تئاتر نیز ایجاد شود.

محمدرضا قلمبر نویسنده و کارگردان تئاتر شوبیل نیز در این نشست خبری اظهار کرد: بسیاری از عامه مردم از نظر اقتصادی در کشور در حالت سردرگمی و تردیدی به سر می برد و در واقع نمایش شوبیل از همین تردید رایج در جامعه الهام گرفت. می‌خواهیم نوع نگاه مردم را با این تئاتر درباره بازار سرمایه حتی در حد یک تلنگر هم که شده تغییر دهیم.

در ادامه این نشست ایوب آقاخانی، مشاور متن و اجرا ضمن اشاره به زمان آغاز اجرای نمایشنامه شوبیل، گفت: یکی از راه‌ها برای گذار از شرایط کنونی فرهنگ این است که بازار سرمایه دوربین خود را به سمت سرمایه گذاری در فرهنگ و هنر برگرداند.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ دولتی متوجه نشده که اصلی ترین راه برای تقویت فرهنگ اقتصادی توجه به حوزه فرهنگ یک جامعه است. برای مثال در بحران های اقتصادی واکنش مردم به شرایط مناسب نبود. اتفاقات اخیر سبب شد که در شرایط نامناسب اقتصادی نقدینگی به سمت بازار های غیر مولد برود.  این در حالی است که اگر فرهنگسازی مناسبی برای مردم انجام شود شاهد چنین حرکت های گروهی در بازارهای غیر مولد همچون ارز و سکه نخواهیم بود.

آقاخوانی درخصوص وظیفه حوزه فرهنگ و هنر در کنار بازار سرمایه در چنین شرایط اقتصادی بیان کرد: وظیفه فرهنگ سازی برای احاد جامعه بر دوش هنرمندان است. تا با آموزش های مناسب تفکر صحیح سرمایه گذاری را برای مردم جا بیاندازند.

وی با انتقاد از کاهش بودجه فرهنگ و هنر در سال آینده، اظهار کرد: دولت برای کنترل شرایط تحریمی بار دیگر بودجه حوزه فرهنگ و هنر را در پیش نویس بودجه کاهش داد این درحالی است که چنین تصمیماتی جامعه هنرمندان را نسبت به آینده فرهنگ در کشور نگران کرده است.

آقا خانی افزود: در چنین  شرایطی فعالان بازار سرمایه مانند امین آذریان و سعید اسلامی بیدگلی با حضور در حوزه فرهنگی و تامین مالی این بخش نقش بزرگی در مرمت بدنه نحیف فرهنگ‌ و هنر جامعه ایفا می کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: