کد خبر: ۱۵۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۷ - 11 January 2019
ساخت و اجرای نیروگاه بادی 50 مگاواتی منطقه میل نادر سیستان روز پنجشنبه در آیینی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، حائری معاون وزیر نیرو، نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استانی و محلی آغاز شد.
 بانکداری ایرانی - ساخت و اجرای نیروگاه بادی 50 مگاواتی منطقه میل نادر سیستان روز پنجشنبه در آیینی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، حائری معاون وزیر نیرو، نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استانی و محلی آغاز شد.

به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، سه منطقه یا زون انرژی های نو و تجدیدپذیر بادی و خورشیدی در گراغه، میل نادر و رامشار این استان مشخص شده است. 

مطالعات نشان داده است که تمام نواحی سیستان و بلوچستان برای استفاده از انرژی خورشیدی و منطقه فلات سیستان برای استفاده از انرژی بادی از ظرفیت و توانمندی قابل توجهی در کشور برخوردار است. 

سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین ظرفیت استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی در مناطق روستایی و باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است. 
با توجه به نیاز هزاران مگاواتی انرژی الکتریکی 2 کشور افغانستان و پاکستان، استان سیستان و بلوچستان می تواند با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی نو به ویژه انرژی باد تامین کننده نیاز این 2 کشور به انرژی باشد. 

بادهای مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزدیکی به شبکه سراسری انتقال برق کشور، وجود جاده دسترسی به منطقه، زمین های بدون معارض و قابل واگذاری، زمین های صاف با زبری زیر سه درصد، همجواری با کشورهای متقاضی برق، زمین های وسیع با قابلیت احداث بیش از 10 هزار‌ مگاوات نیروگاه و وزش تقریبا پیوسته باد در نیمی از فصل بهار و کل فصل تابستان یعنی فصول پر مصرف برق از مهمترین ویژگی های مهم منطقه میل نادر سیستان است. 
به گزارش ایرنا، سیستان بادخیزترین نقطه ایران است و ظرفیت تولید یک سوم نیاز برق کشور را دارد.

**بادهای 120 روزه از گذشته تا حال
باد مشهورترین ویژگی اقلیمی منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان است که در زمان پر آب بودن تالاب هامون و عبور از روی آب در فصل تابستان موجب کاهش دما و ایجاد هوایی مطبوع و خنک می شد اما این روزها به یک تهدید تبدیل شده است.
پژوهشی با عنوان انرژی پتانسیل باد در کشور ایران در سال 1385 انجام شد که بادهای 120 روزه سیستان را معروف‌ترین بادهای محلی ایران معرفی کرد. براساس تعریف این پژوهش این بادها از اواسط ماه می (اوایل خرداد ماه) تا اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) در منطقه وسیعی می وزند.

** تنها یک توربین بادی در سیستان وجود دارد
بررسی‌های علمی محمود اوکاتی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه زابل نشان می‌ دهد که وجود بادهای محلی در زابل امکان نصب نیروگاه بادی با توان تولید 20 هزار مگاوات برق یعنی معادل یک‌سوم نیاز برق کشور را دارد.

همچنین غلامرضا سرگلزایی مجری طرح نیروگاه‌های بادی و خورشیدی سیستان و بلوچستان چندی پیش در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرد که منطقه سیستان دارای پنج ویژگی؛ تداوم وزش باد در تمام طول سال، جهت باد ثابت و بدون تغییرات زیاد، مسطح بودن زمین و توپوگرافی بسیار اندک و همچنین همجواری با کشورهای متقاضی دریافت برق است که در هیچ جای دنیا این پنج ویژگی در کنار هم برای بهره‌ گیری از انرژی باد فراهم نیست.

با وجود چنین شرایط مناسبی تاکنون تنها یک توربین بادی در منطقه وجود داشت و بخشی از انرژی مورد نیاز نیروگاه های برق استان از سایر استان ‌ها تأمین می ‌شود که علاوه بر هزینه ‌بر بودن، مشکلات زیست‌ محیطی زیادی را ایجاد می ‌کنند.
این در حالی است که تولید برق بادی انرژی لازم را طبیعت در اختیار انسان قرار می ‌دهد و هیچگونه آلودگی ایجاد نمی‌ کند و همچنین موجب افزایش امنیت انرژی می ‌شود.

عملیات احداث سه نیروگاه بادی با سرمایه ‌گذاری شرکتی از کشور کره جنوبی در منطقه 'میل نادر' سیستان از ابتدای مهرماه سال گذشته با ظرفیت 150 مگاوات آغاز شد که بنا به گفته مسئولان از لحاظ حجم و گستردگی بزرگترین نیروگاه بادی کشور محسوب می ‌شود.
ماندانا زنگنه مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان چندی پیش گفته بود: مطالعات بادسنجی این طرح انجام شده و بر اساس این نتایج هم اینک در مرحله طراحی چینش توربین ها قرار دارد.

علاوه بر 10 هزار هکتار از اراضی منطقه میل نادر برای اجرای این طرح که در کریدور بادی بسیار قوی قرار دارد، به گفته برخی مسئولان 150 هکتار از اراضی منطقه 'رامشار' در سیستان نیز برای تولید حدود 1500 مگاوات برق از انرژی بادی در نظر گرفته شده اما تاکنون از این فرصت بهره برداری مناسب انجام نشده است.

انرژی باد یک گزینه با دوام برای تولید برق است، با استفاده از این روش می ‌توان برای افراد زیادی به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شغل ایجاد کرد که خود این موضوع می‌ تواند مانع مهاجرت بسیاری از افراد شود. همچنین در بخش صادرات نیز می‌ توان با توجه به هم‌ مرز بودن با کشورهای خواستار برق فعالیت‌ های زیادی انجام داد.

اکثر محققان معتقد هستند که اولین بار سیستانیان از نیروی مکانیکی باد برای آسیاب بادی استفاده می‌ کردند و اینک می توان از نیروی الکتریکی آن در این سرزمین استفاده کرد.
بادخیزترین زمان سال در این منطقه فصل تابستان است و همچنین بیشترین مصرف انرژی الکتریکی نیز برای مقابله با گرما در همین فصل است، بنابراین هدیه باد سیستان فرصتی مغتنم برای بهره گیری از این نعمت الهی است که اینک با همت دولت تدبیر و امید در حال شکل گیری و آغاز حرکتی نو به سمت توسعه و پیشرفت است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: