کد خبر: ۱۵۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۷ - 10 January 2019
روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۱۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار تومان رسید. استراتژی قیمت‌گذاری صرافی‌های عامل بانک مرکزی بیشترین نقش را در ثبات قیمت و کم ‌نوسانی شاخص ارزی کشور طی روزهای اخیر ایفا کرده‌است. در روزهای اخیر بازارساز عموما تلاش کرد تا نرخ فروش دلار خود را به قیمت‌های کف بازار نزدیک کند. 

در همین راستا نوسان‌گیران نتوانستند با ایجاد هیجان تقاضای احتیاطی دلار را در بازار زیاد کنند و دلار را به کانال‌های قیمتی بالاتر ببرند. کم نوسانی نرخ ارز امکان فعالیت سفته‌بازانه را نیز از دلالان سلب کرده است. 

همه ساله تقاضای دلار در روزهای ابتدایی زمستان افزایش می‌یابد و امسال نیز از این روند مستثنی نیست. اگر بازارساز بتواند بزنگاه دی ماه را به سلامت سپری کند، بازار ارزی می‌تواند تا پایان سال ثبات نسبی را تجربه کند.

بی ‌اعتنایی سکه به اونس طلا

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز چهارشنبه 40 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 790 هزار تومان مبادله شد. رشد یک درصدی بهای سکه در روز افزایش نامحسوس 1/ 0 درصدی دلار و تنزل قیمت طلا رخ داد. روز گذشته سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا از جذابیت طلا به عنوان دارایی امن کاست و بهای طلا کاهش یافت. اما بازار سکه توجهی به کاهش جهانی اونس طلا  نداشت و همگام با صعود دلار افزایشی شد. چند روزی است که دلار به واسطه سیاست بازارساز نوسان کم‌ دامنه‌ای را تجربه می‌کند و همین روند در بازار سکه نیز مشاهده می‌شود. دیروز نیز دلار معاملات خود را صعودی آغاز کرد، اما نبود تقاضای کافی باعث اصلاح قیمت‌ها در مرز ۱۱ هزار تومانی شد. به واسطه کاهش بهای جهانی طلا به ارتفاع حباب سکه افزوده شد.

مذاکرات تجاری طلا را نزولی کرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه 2 دلار افت کرد و به قیمت 1281 دلار مبادله شد. افزایش خبرهای مساعد از مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. به نظر می‌رسد اشتیاق مقامات دو طرف مذاکره به حل مناقشات تجاری به بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد، امری که به واسطه آن دورنمای تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش خواهد یافت. در همین راستا ریسک‌پذیری اقتصادی زیاد شده و جریان نقدینگی در حال خروج از بازار فلز زرد به سوی بازارهای پرریسک موازی است. از طرف دیگر با رشد کالاهای اساسی قیمت ارزهای کالامحور همچون دلار کانادا و استرالیا روندی صعودی را در برابر دلار تجربه کردند. به این ترتیب شاخص دلار بازهم تضعیف شد و از کاهش بیشتر ارزش طلا جلوگیری کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: