بانکداری ایرانی - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: مقایسه قیمت خودرو، آپارتمان و سکه بهار آزادی در سال های گذشته حاکی از کاهشی بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نکته ای که همواره از سوی عموم جامعه در نظر گرفته نمی شود.
به گزارش ایرنا، «محمدرضا سروش» امروز (چهارشنبه) در دیدار با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ساختمان این خبرگزاری افزود: قیمت پراید در سال 1373، 2 میلیون و 300 هزار تومان بود؛ در حالی که قیمت سکه بهار آزادی در آن زمان 30 هزار تومان (معادل 76 سکه) و هر مترمربع آپارتمان در تهران 50 هزار تومان می شد؛ به عبارتی با پول یک پراید در آن سال قادر به خرید آپارتمان 46 متری در تهران بودیم.
به گفته این مسئول، در سال 1385 قیمت هر سکه بهار آزادی 167 هزار تومان و بهای یک پراید هفت میلیون تومان (معادل 42 سکه) شد و متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران 150 هزار تومان بود؛ به عبارتی با پول پراید قادر به خرید 8.2 مترمربع آپارتمان بودیم.
سروش ادامه داد: دیروز (سه شنبه) یک دستگاه پراید 22 میلیون و 750 هزار تومان به فروش رفت، در حالی که هر سکه بهار آزادی سه میلیون و 825 هزار تومان و متوسط هر مترمربع آپارتمان در تهران هشت میلیون و 500 هزار تومان بود؛ به عبارتی با پول پراید می شد 6 سکه یا 2.7 مترمربع آپارتمان خرید.
به گفته وی، تحلیل ها نشان می دهد قیمت خودرو همواره در سبد خانوارها کاهشی بوده است.
** انتقاد از ایجاد چشم انداز منفی به خودروسازی در برخی رسانه ها
مدیرعامل گروه سایپا یادآوری کرد: متاسفانه این روزها برخی رسانه ها طوری به بیان مسائل میپردازند که انگار خودروسازان مسئول اصلی شرایط کنونی اند؛ در حالی که باید اطلاعاتی به افکار عمومی بدهیم تا با درک متقابل از مرحله سخت تاریخی تحریم ها عبور کنیم.
وی این پرسش را مطرح کرد که چرا به راحتی از کنار افزایش قیمت دیگر کالاها میگذریم اما جامعه را نسبت به صنعت خودرو حساس میکنیم؛ به عبارتی خودروسازان به هدفی برای انتقادها تبدیل شدهاند؟
وی تاکید کرد قدرت خرید و درآمد سرانه جامعه ایرانی کم اما توقع آنان از صنعت خودروسازی زیاد است و نتوانستیم واقعیتهای بازار را به خوبی به مردم منتقل کنیم؛ در حالی که عدهای فرصتطلب بر اذهان جامعه تاثیر میگذارند و طوری القا میکنند که مافیایی در این زمینه وجود دارد.
مدیرعامل سایپا گفت: هرچند پرایدی که امروز تولید می شود با طراحی 30 سال پیش است امکاناتی نظیر کیسه هوا، موتور با استاندارد یورو 4، ترمز ای.بی.اس و کاتالیست در آن تعبیه شده که فقط قیمت کاتالیست آن یک میلیون و 200 هزار تومان است؛ در حالی که یک نوع موتورسیکلت در بازار 125 میلیون تومان قیمت دارد اما از کنار همه مسائل آن براحتی عبور می کنیم.
**مفهوم انتظاری کیفیت
این مسئول درباره کیفیت خودروهای تولیدی این گروه اعلام کرد: پراید محصول اصلی تولیدی سایپا به شمار می رود اما کیفیت خودرو، مفهومی است که مشتری در قبال هزینهای که پرداخت میکند انتظار دارد.
وی ادامه داد: از این منظر، پراید یک محصول چهار هزار و 500 دلاری است و باید با خودروهای در این کلاس قیمتی در جهان مقایسه شود.
«در سال های گذشته با تغییر استاندارد خودروها، پراید نیز از موتور یورو4، کیسه هوا و ترمز اِی.بی.اس برخوردار شد و بر این اساس باید قیمت آن به 6 هزار دلار افزایش می یافت؛ در حالی که تا دیروز قیمت کارخانه ای این خودرو 2 هزار دلار و قیمت بازاری آن سه هزار دلار بود.
سروش بیان داشت: یکی از ارزان ترین خودروها در جهان یکی از محصولات گروه تاتاموتورز هند است که با موتور با حجم 800 سی.سی و بدون آپشن های موجود در پراید سه هزار دلار قیمت دارد اما نتوانسته ایم این مطلب را بخوبی برای جامعه بازگو کنیم.
وی اظهار داشت: بین سالهای 1391 تا 1397 تورم سنواتی قابل توجهی را در کشور شاهد بودیم اما شورای رقابت در این هفت سال قیمت خودروها را فقط 27 درصد افزایش داد که به معنای سرکوب قیمت خودرو است.
این مسئول افزود: در 9 ماهه امسال چهار هزار و 500 میلیارد تومان زیان در گروه سایپا شناسایی شده است و نشان می دهد این گروه محصولات تولیدی خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کرده است.
وی ادامه داد: مشابه چنین زیانی در ایران خودرو نیز شناسایی شده است که بر این اساس حدود یک میلیون سهامدار، 500 هزار تا 600 هزار قطعه ساز، یکصد هزار کارمند و 80 هزار تا 90 هزار نفر از فعالان شبکه خدمات پس از فروش این خودروسازی ها آسیب دیده اند.
** احیای تولید با تامین نقدینگی
این مسوول تاکید کرد «احیای تولید در شرایط فعلی فقط با تامین نقدینگی مورد نیاز میسر است و بویژه در خودروهای پرتیراژ گروه سایپا به دلیل عمق ساخت داخل آنها، نقدینگی محدودیت اصلی برای افزایش تولید است».
سروش یادآوری کرد: مطابق قوانین برنامههای توسعه و سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، هر جا قیمتگذاری دولت به زیان بنگاه منجر شود باید به جبران زیان وارد شده بپردازد اما شاهدیم امروز دولت در شرایط سختی به سر میبرد.
وی گفت: امروز قطعه سازان نیز در تلاشند تولید خودرو متوقف نشود اما آنها نیز درگیر مباحث نقدینگی اند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته، افزایش 2 تا سه برابری قیمت نهادههای تولید را شاهد بودیم اما در مجموع افزایش بهای خودرو با وضع کنونی تناسبی ندارد؛ موضوعی که ضربات سنگینی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی وارد کرده و جبران آن با شرایط دشوار کنونی سخت است.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو با سهم چهار تا پنج درصدی در تولید ناخالص داخلی و سهم 20 درصدی در تولید ناخالص صنعتی کشور، در مقایسه با سایر صنایع وضعیت خوبی دارد اما متاسفانه ضعف های آن به صورت موشکافانه به سخره گرفته شده است؛ موضوعی که نسل جوان را نسبت به باورها و توانمندی های صنعتی کشور بدبین می کند.
** ایرنا آماده کمک به جایگاه فعالان صنعتی
در این دیدار مدیرعامل ایرنا اعلام کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در یک سال گذشته علاوه بر توسعه زیرساخت ها در بخش خبر، به راهاندازی و ارتقای بخش تصویری خود پرداخته است و حتی در نظر دارد از ظرفیت مقوله طنز نیز استفاده کند.
«سیدضیاء هاشمی» یادآوری کرد: طنز در طول تاریخ در جامعه ایرانی جایگاهی مهم و اثرگذار داشته است و وقتی شاهدیم برخی رسانه ها و مردم با این ابزار دستاوردهای خودروسازی را به سخره میگیرند باید به همان ترتیب به پاسخگویی بپردازیم.
وی از توسعه فعالیت ها در بخش شبکه های اجتماعی و ایجاد ظرفیت های جدید در این زمینه خبر داد و گفت: از این ابزارها برای ارتقای جایگاه تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور استفاده می شود.
هاشمی تشکیل کمیته مشترکی بین خبرگزاری جمهوری اسلامی و گروه خودروسازی سایپا برای استفاده دوجانبه از توان 2 طرف را خواستار شد.