کد خبر: ۱۵۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 08 January 2019
روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا ۲۴۰ تومان افزایش یافت و به مرز ۱۱ هزار تومان رسید. آخرین بار که دلار بالای کانال ۱۱ هزار تومان نوسان کرد به ۱۸ آذر ماه برمی‌گردد. رشد نرخ ارز در سایه نظارت بازارساز رخ داد.
روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا ۲۴۰ تومان افزایش یافت و به مرز ۱۱ هزار تومان رسید. آخرین بار که دلار بالای کانال ۱۱ هزار تومان نوسان کرد به ۱۸ آذر ماه برمی‌گردد. رشد نرخ ارز در سایه نظارت بازارساز رخ داد.

 دیروز صرافی‌های بانک مرکزی نرخ ارز مندرج بر تابلوی خود را زیاد کردند و پس از آن معاملات دلار با نوسان پایین در حول قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان انجام شد. رشد نرخ درهم نیز در روز گذشته به صعودی شدن دلار کمک کرد و دلار توانست به بالای مرز روانی ۱۱ هزار تومان صعود کند.

 افزایش فصلی تقاضای دلار در دی ماه به رشد نرخ ارز کمک کرد. از طرف دیگر مقاومت دو هفته‌ای در برابر سقوط دلار به زیر مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در رشد قیمت دلار موثر بود.

سکه در اوج 30 روزه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز دوشنبه 70 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 760 هزار تومان مبادله شد. رشد 2/ 2 درصدی دلار به افزایش 9/ 1 درصدی و رسیدن بهای سکه به اوج 30 روزه منجر شد. افزایش قیمت هر اونس طلا در بازگشایی بازارهای جهانی نیز با بالا بردن ارزش ذاتی به صعودی شدن سکه کمک کرد. 

در معاملات دیروز بازار ارز، قیمت دلار بار دیگر به کانال ۱۱ هزار تومانی صعود کرد. افزایش تقاضای فصلی، مقاومت در برابر کاهش بیشتر نرخ ارز و رشد نرخ درهم از جمله عوامل موثر بر رشد شاخص ارزی کشور در روز قبل بود. افزایش ریسک‌های اقتصادی در پی عملکرد نامطلوب تجاری چین، اروپا و آمریکا نیز ریسک‌پذیری سرمایه‌داران را کاهش داد و با تقویت مجرای تقاضا بهای طلا را به عنوان دارایی امن افزایش داد.


بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته 5/ 0 درصد افزایش یافت و به قیمت 1292 دلار معامله شد. با نزدیک شدن به موعد سخنرانی رئیس فدرال رزرو، شاخص دلار بار دیگر تحت فشار قرار گرفت و طلا صعودی شد. رئیس فدرال رزرو در آخرین اظهارات خود اعلام کرده بود که این نهاد درباره سیاست‌های مالی سال جاری میلادی صبورانه‌تر عمل خواهد کرد.

 با اینکه گزارش اشتغال آمریکا در ماه دسامبر از پیش‌بینی‌ها بهتر بود، اما بسیاری از تحلیل‌ها از کم شدن شتاب اقتصاد آمریکا حکایت دارند. به این ترتیب افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو غیر محتمل به‌نظر می‌رسد و به همین دلیل شاخص دلار تحت فشار قرار دارد. با تضعیف شاخص دلار، ارزهای غیردلاری ارزشمندتر شده و قدرت خرید آنها بیشتر می‌شوند. از همین رو تقاضای فلز زرد افزایش یافته و قیمت طلا در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: