کد خبر: ۱۵۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۷ - 08 January 2019
بانکداری ایرانی -در چند دهه گذشته یکی از معضلات اقتصاد ایران میزان تورم بالا بوده و هست ،که در این میان بیشترین انتقادها متوجه نظام بانکی است به خاطر پرداخت سود بالا به سپرده های بانکی و همچنین پراخت وام های گران قیمت به متقاضیان است .
بانکداری ایرانی - تورم از جملة مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است که با نرخ‌های دورقمی بر عملکرد اقتصادی کشور در چند دهه گذشته اثرگذار بوده و نظام بانکی به عنوان بخش مهم و اثرگذار در اقتصاد در طول این سال‌ها خود به‌ بسیار متأثر از شرایط تورمی اقتصاد بوده است.

به گزارش بانکداری ایرانی در چند دهه گذشته یکی از معضلا ت اقتصاد ایران میزان تورم بالا بوده و هست ،که در این میان بیشترین انتقادها متوجه نظام بانکی است به خاطر پرداخت سود بالا به سپرده های بانکی و همچنین پراخت وام های گران قیمت به متقاضیان است .

حال این سوال پیش می آید که مقصر اصلی این وضیعت اقتصادی  فقط بانک ها هستند؟ آنچه که مسلم است نظام بانکی و مالی جزی از اقتصاد کشور است نه همه آن ، واین بخش ازاقتصاد متاثر از شرایط اقتصاد کلان کشور است نه این که تعیین کننده همه شرایط اقتصادی ، بیشترین انتقاد که به نظام بانکی می شود مربوط به پرداخت سود به سپرده هاست، بررسی های در یک بازه های زمانی پنج تا ده سال  نشان می دهد که میزان سوده سپرده های بانکی به مراتب پایین تر از نرخ تورم واقعی بوده  است .(البته حساب موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز از نظام بانکی جداست )

تجربه کاهش دستوری میزان سود سپرده های بانکی  و غیر منطبق با شرایط واقعی اقتصادی در سال های گذشته نشان می دهد که نه تنها باعث کاهش میزان تورم نشده بلکه زمینه خروج سپرده ها را از بانک ها فراهم کرده  و با سرازیر شدن این نقدینگی به بازارهای غیر مولد مثل ارز، سکه ، طلا و مسکن شده و باعث تشدید میزان  تورم شده است .

آنچه مسلم است تا شرایط مناسب برای جذب سرمایه ها در بخش های مولد اقتصادی و بازار سرمایه فراهم نشود، که این مستلزم اصلاح وضیعت های همه بخش های اقتصادی است که نظام بانکی هم جزی ان است ، تنها فشاربر این بخش نتیجه ای در بر نخواهد داشت بلکه باعث اشفتگی بیشتر این شرایط خواهد شد.   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: