کد خبر: ۱۵۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - 07 January 2019
نوسان‌گیران یکشنبه نیز همچون روزهای قبل نتوانستند دلار را به بالای مرز ۱۱ هزار تومان ببرند و با مقاومت بازارساز روبه‌رو‌ شدند. صرافیَ‌های بانک مرکزی که قیمت مندرج بر تابلوی خود را نسبت به روز قبل کاهش داده بودند بازهم از رشد دلار جلوگیری کردند.
روز گذشته هر دلار آمریکا با ثبت افزایش 40 تومانی به قیمت 10 هزار و 760 تومان معامله شد. 

نوسان‌گیران یکشنبه نیز همچون روزهای قبل نتوانستند دلار را به بالای مرز ۱۱ هزار تومان ببرند و با مقاومت بازارساز روبه‌رو‌ شدند. صرافیَ‌های بانک مرکزی که قیمت مندرج بر تابلوی خود را نسبت به روز قبل کاهش داده بودند بازهم از رشد دلار جلوگیری کردند. 

اما نکته جالب معاملات دیروز بازار ارز ایستادگی دلالان در برابر سقوط نرخ ارز به قیمت‌های پایین‌تر بود. همین موضوع باعث شد تا دامنه نوسان قیمت دلار محدود شود و دلار برای دوازدهمین روز پیاپی در کانال ۱۰ هزار تومانی نوسان کند. استراتژی مناسب بازارساز ضمن عرضه مناسب دلار باعث حذف تقاضای احتیاطی ارز شده و آرامش را بر بازار حاکم کرده است. به‌طور سنتی هر سال تقاضای دلار در دی افزایش می‌یابد و دلار صعودی می‌شود.

 
رشد دوباره حباب سکه

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 روز یکشنبه 30 هزار تومان گران شد و به قیمت 3 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. بازهم سکه همگام با دلار رشد کرد و افزایش 4/ 0 درصدی بهای دلار به رشد 8/ 0 درصدی سکه منجر شد. با تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمت جهانی طلا، نرخ ارز تنها عامل موثر بر قیمت سکه محسوب می‌شود. در دی ماه به‌دلیل همزمانی با سال نو میلادی، تقاضا برای دلار زیاد می‌شود. 

سفرهای خارجی، موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی شرکت‌های تجاری و رشد تقاضای ارز دانشجویی از جمله عوامل این امر هستند. حال با سیاست ارزی بازارساز شاهد کنترل قیمت دلار و نوسان کم ارزی هستیم. به‌طوری‌که طی ۱۲ روز گذشته، سکه نتوانسته است تا از مرز ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عبور کند. در معاملات دیروز ۳۰ هزار تومان به ارتفاع حباب سکه اضافه شد.

خیز طلا برای مرز 1300 دلار

ارزش هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل 3/ 0 درصد رشد کرد و به قیمت 8/ 1284 دلار رسید. از ابتدای هفته طلا به‌دلیل عملکرد نامناسب اقتصادی چین و آمریکا صعودی شد و در روز جمعه حتی سقف 1298 دلاری را لمس کرد.

 گزارش ضعیف‌تر از انتظار شاخص مدیران خرید تولیدی چین و افزایش نرخ سالانه بیکاری آمریکا باعث افزایش ریسک‌های اقتصادی شد. 

تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا نیز فشار را بر شاخص دلار بیشتر کرد تا از بهای طلا در بازار جهانی حمایت شود. اما رئیس فدرال رزرو روز جمعه از بازنگری در سیاست کاهش ترازنامه این نهاد خبر داد و به واسطه آن شاخص دلار رشد کرد و قیمت طلا اندکی عقب‌نشینی کرد. در نظرسنجی سایت کیتکو در روز جمعه ۵۵ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۷۷ درصد از سرمایه‌داران هفته مثبتی را برای معاملات فلز زرد در هفته جاری پیش‌بینی کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: