کد خبر: ۱۵۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 06 January 2019
بانکداری ایرانی - بعد از گذشت شش سال از عمر بیمه سلامت این طرح با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است . تا جایی که به دلیل همین مشکلات وزیر بهداشت با گله‌های فراوان از ادامه وزارت خود منصرف شده و استعفا داد.
بانکداری ایرانی - سازمان بیمه سلامت در اواخر عمر دولت دهم شکل گرفت و بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه در مهر 91 تشکیل شد . اهداف تشکیل آن از سوی سازمان ،  توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت ، دستیابی به پوشش فراگیر خدمات سلامت ، دستیابی به پوشش عادلانه خدمات سلامت ، کاهش سهم مردم (پرداخت از جیب یا o.o.p) ، رفع هم پوشانی بیمه ای و  بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام شد.

اما بعد از گذشت شش سال از عمر بیمه سلامت این طرح با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است . تا جایی که به دلیل همین مشکلات وزیر بهداشت با گله‌های فراوان از ادامه وزارت خود منصرف شده و استعفا داد. 

عمده مشکل بیمه سلامت ، مسائل مالی است.  معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت چندی پیش اعلام کرد: «ما از وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سایر دستگاه‌های دولتی  حدود ۲۸۰۰میلیارد تومان طلبکاریم. طلب ما نیز 13 میلیارد و 600 میلیون تومان است. »

در همین ارتباط ،  دولت برای رفع مشکلات بیمه در یکی دو ماه گذشته مبلغ 500 میلیون یورو به سازمان بیمه سلامت کمک کرد اما مدیر عامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که این مبالغ کلا صرف بدهی های سازمان شد. 

اما مشکل اصلی که منجر به استعفای وزیر بهداشت شد بودجه سال 98 است . 

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ، در گفت‌وگو با ایسنا،  گفت: «سازمان بیمه سلامت برای بودجه سال ۹۸، مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومانی را پیشنهاد داده بود که از منابع عمومی حدود ۲۰هزار میلیارد باید به ما تخصیص داده می‌شد. دفتر بخشیِ سازمان برنامه و بودجه نیز برای بیمه سلامت ۱۷ هزار میلیارد تومان را تایید کرده بود. این درحالیست که ظاهرا برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۹۸ تصویب کرده‌اند که این رقم حتی با گزارش دفترِ بخشی نیز ۵هزارمیلیارد تومان تفاوت دارد.»

بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس ، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت : «سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:بودجه سازمان بیمه سلامت به منظور پرداخت بدهی‌های خود ۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.» ولی ظاهرا مشکلات بیمه سلامت عمیق از این شش هزار میلیارد تومان بوده و وزیر تحمل این  ناهماهنگی‌ها را نکرد. 

اما این همه ماجرا نیست . یکی از طرف‌های درگیر با بیمه سلامت شرکت های بیمه‌گری هستند. شرکت های بیمه در قبال بیمه سلامت با زیان های فراوانی رو به رو  شدند .  اعضای شورای عمومی سندیکا، یکی دو ماه پیش اعلام کردند که زیان شرکت های بیمه از طرح تحول سلامت فقط در سال 96 ، یک هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بانکداری ایرانی مهمترین محل تلاقی بیمه سلامت با شرکت های بیمه‌گری در حوزه  بیمه درمان شرکت های بیمه است. شرکت های بیمه‌گری در حوزه درمان فعالیت زیادی دارند  و در بیشتر مواقع بیمه درمان، دومین رشته پرطرفدار مشتریان شرکت‌های بیمه‌گری است اما این مساله با رشد روزافزون طرح بیمه سلامت برای شرکت های بیمه مشکلاتی را فراهم کرده است .  چرا که شرکت های بیمه  در بیشتر حوزه های درمان اجازه ورودنداشته یا اگه ورود کنند به زیان ان ها منجر خواهد شد لذا شرکت با بیمه طرح تحول سلامت تضاد منافع پیدا کرده و با مشکلاتی روبرو شده‌اند، اما این تضاد منافع به معنی کارشکنی شرکت های بیمه یا بیمه سلامت در کار یکدیگر نیست بلکه نشان دهنده آن است که شارع قانون بیمه سلامت به مساله تضاد منافع فکری نکرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: