کد خبر: ۱۵۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - 06 January 2019
علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تصریح کرد: «برای من محرز شده دست هایی پشت این برندهای قاچاق (پوشاک) وجود دارد که برخی مسئولان را دور می زنند؛ درحالی که باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم».
بانکداری ایرانی - علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تصریح کرد: «برای من محرز شده دست هایی پشت این برندهای قاچاق (پوشاک) وجود دارد که برخی مسئولان را دور می زنند؛ درحالی که باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم».

به گزارش ایرنا، مویدی روز شنبه در نشست پیشگیری از فعالیت برندهای قاچاق استان تهران که در حضور خبرنگاران برگزار شد افزود: در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا همه ما مرد و مردانه عدول کرده ایم و در بالا بودن تابلوی کالای قاچاق نقش داریم.
وی اضافه کرد: اقتصاد ما به اندازه کافی آسیب دیده و در یک جنگ اقتصادی هستیم؛ به دنبال آن هر روز آسیب های اجتماعی ما رو به افزایش است.
مویدی اظهارداشت: حرف رئیس جمهوری این است که تولید داخل باید تقویت و حمایت شود؛ مسئولانی که همکاری نمی کنند باید پاسخگو باشند، فریاد وی(رئیس جمهوری) به فلک رسیده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه شعار امسال، حمایت از کالای داخلی است گفت: روسای قوا کنار هم جمع شده اند تا بر کالای ایرانی تمرکز داشته باشند و کشور از این وضعیت نجات پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: اهمیت و ضرورت موضوع برای همه ما روشن است، حرف مردم این است که چرا حرف با واقعیت یکی نیست و بناچار رسانه ملی و دیگر رسانه ها نیز ورود کرده اند.
مویدی خطاب به مدیران ادامه داد: اگر بناست مبارزه با قاچاق باشد و بواقع مجری قانون هستید، چرا از تا دو سال قبل این قانون را اجرا نکرده اید؟ چرا فرصت سوزی می کنید و با ادبیات شیرین و بیان کذایی با مردم بازی می کنیم، این چه حرفی است؟
وی با اشاره به مرحله ابتدایی و آزمایشی برخورد با برندهای قاچاق پوشاک در استان تهران اضافه کرد: «یک طرح بدون خونریزی و تنش شروع شده و تابلوی عربده کش و چاقوکش را پایین آورده است؛ این باید باعث افتخار باشد». 
مویدی تاکید کرد: این قاچاق داد تولید داخل را در آورده، این مقابله (با قاچاق) از مطالبات مردم نیز است و باید عکس(خلاف) اعتراض فروشندگان پوشاک برند را هم دید.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه «در عمل داریم سرمایه مردم را فدای چند برند (قاچاق) می کنیم» اظهارداشت: همکاران ما تا 80 درصد مقابله با آنها (برندهای قاچاق پوشاک در استان تهران) را با نهایت آرامش، انجام داده اند.
وی افزود: کار انجام شده را به این بهانه که با مقابله با برندهای قاچاق تعدادی از افراد بیکار می شوند دوباره بر نگردانید.
مویدی یادآورشد: این پوشاکی که به دست تولیدکنندگان داخلی تولید می شود حتی در ترکیه هم نمونه مشابهی ندارد، آن زمان، یک مدیر قانون را معطل می گذارد تا چند آدم گردن کلفت به سود خود برسند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: کار (مقابله با قاچاق پوشاک) تا به امروز بدون کوچکترین سر و صدایی پیش رفته است، بیایید دل در گرو دغدغه های دولت، رهبری و مردم پابرهنه داشته باشیم.
وی اظهارداشت: اصناف، تنها همین هایی نیستند که می گویید، افراد بیچاره و درمانده ای در بازار هستند که نمی توانند درآمد خود را تامین کنند؛ شما نمی گذارید حتی تابلوی برند قاچاق را پایین بکشیم، آن زمان دولت چگونه برود با چای و ادویه قاچاق برخورد کند؟
مویدی خاطرنشان کرد: می گویید بروید مرز را کنترل کنید؛ آنجا با داخل بازار فرق می کند، پس خبرهای مربوط به افرادی که در مرز بر سر همین مبارزه با ورود کالای قاچاق شهید می شوند را نشنیده اید؟
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: محترمانه به صاحبان کالاهای قاچاق می گوییم جمع کنید؛ اگر جمع کردند هیچ، اگر جمع نکردند راهکار قانونی در پیش می گیریم.
وی تصریح کرد: همین حساسیت های بیجا باعث شده شخصی با بالا بردن تابلوی پوشاک برند قاچاق، علنی به مخالفت با نظام برخیزد، مردم به ریش ما می خندند.
مویدی تاکید کرد: فرصت سوزی نکنید و کاری را که شروع شده است، بر نگردانید؛ باور کنید با عقب انداختن زمان اجرا، کار اجرایی نمی شود، این دور باطل را رفته ایم.
بنابر اعلام مسئولان، طرح مقابله با برندهای قاچاق پوشاک از 17 شهریور سال 95 ابلاغ شده و مقرر بوده سه ماه پس از آن اجرایی شود که اینک به شکل آزمایشی در استان تهران کلید خورده است.

**سهم 30 درصدی پوشاک از قاچاق
معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور نیز در این جلسه گفت: از 12 میلیارد و 100 میلیون دلار قاچاقی که در کشور ثبت شده تا حدود سه میلیارد دلار مربوط پوشاک بوده است.
مصطفی پورکاظم شایسته با بیان اینکه پوشاک از بزرگترین گروه های کالایی قاچاق محسوب می شود، اظهارداشت: در مجموع 10 میلیارد دلار ارزش پوشاک مصرفی کل کشور است که حدود 6 میلیارد دلار آن در داخل تولید و 600 میلیون دلار آن هم به صورت قانونی وارد می شود.
شایسته ادامه داد: مابقی پوشاک مصرفی کشور از طریق قاچاق تامین می شود و مبارزه با قاچاق این محصول با سایر کالاها تفاوت دارد زیرا این کالا کد و شناسه مخصوص برای رصد و پیگیری ندارد.
به گفته معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، بیش از 80 درصد از حدود سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق از مبادی ورودی به صورت چمدانی، کوله ای و ملوانی وارد می شود.
وی یادآورشد: تاکنون تنها راهکار مقابله با این محصول قاچاق، جمع آوری پوشاک در سطح عرضه بوده است، اگرچه میزان قاچاق ورودی کاهش یافته اما در سال 97 حجم کشفیات پوشاک بیش از سایر کالاها بوده است.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: در 17 شهریور سال 95، دستورالعمل وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه صدور مجوز فعالیت نمایندگی های برندهای پوشاک ابلاغ و در آن سه ماه فرصت برای آغاز اجرای طرح اعلام شد.
محمدی اضافه کرد: در این دستور تکالیفی هم برای اتاق اصناف مشخص است که 12 مهر همان سال، دستور العمل به آنها هم ابلاغ شد.
وی به همراهی نکردن اتاق اصناف با وجود گذشت هفت ماه از زمان ابلاغ دستورالعمل اشاره و تاکید کرد: جلسه دیگری برگزار و علت همراهی نکردن اتحادیه ها بررسی شد تا با درج اولویت نقاط عرضه کننده پوشاک برند قاچاق اعلام و با آنها مقابله شود.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: در نهایت سازمان تعزیرات جلسه ای تشکیل داد و زمان اجرای طرح را اعلام و تاکید کرد تا با توجه به تبعات اجرای آن، به حتم نماینده نیروی انتظامی هم در طرح های گشت و بازرسی حضور داشته باشد.
به گزارش ایرنا استاندار تهران نیز در این جلسه گفت: مقابله با قاچاق کالا نیازمند سلسله فرآیندهای زنجیره ای و به هم پیوسته ای است که همه ابعاد کار را باید باهم پیش بُرد.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: اجرای قانون و حمایت از کالای تولید داخل نیز مورد تاکید رهبری و دولت است.
وی اظهارداشت: یکی از مشکلات در مدیریت ها این است که در بحث اقدام و عمل، کوتاه می آییم و بعد هم موضوع مشمول زمان می شود. 
استاندار تهران گفت: نظر من همان نظر وزیر کشور است که تاکید کرده موضوع مبارزه با قاچاق، اجرای قانون است و به حتم باید با زمینه سازی مناسب در افکار عمومی و تذکرات لازم به اتحادیه ها و عرضه کنندگان اقدام شود. 
وی خاطرنشان کرد: در زمینه آگاهی بخشی نیز باید تلاش کرد که ساماندهی در اتحادیه ها و با کمک آنها انجام شود.
استاندار تهران گفت: در آگاهی بخشی، ارشاد و اخطار نیز در مواجهه با قاچاق باید فعالیت داشته باشیم و از کمک اتحادیه ها بهره بگیریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: