کد خبر: ۱۵۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۷ - 04 January 2019
به دنبال توافق چین و پاکستان در سال 2018 میلادی، پکن یک کمک 2 میلیارد دلاری در اختیار اسلام آباد قرار داده است تا به این کشور برای مقابله با بحران اقتصادی مساعدت کند.
بانکداری ایرانی -  به دنبال توافق چین و پاکستان در سال 2018 میلادی، پکن یک کمک 2 میلیارد دلاری در اختیار اسلام آباد قرار داده است تا به این کشور برای مقابله با بحران اقتصادی مساعدت کند.

به گزارش ایرنا شبکه خبری آسیا تایمز روز جمعه اعلام کرد چین در ماه جولای سال قبل به پاکستان قول داد این کشور را برای مهار بحران اقتصادی یاری خواهد کرد و این کمک در همین راستا در اختیار آن کشور قرار گرفته است.

اسلام آباد می گوید به دلیل همین بحران پول ملی این کشور یک پنجم از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است و 2 میلیارد دلار چین به ذخیره ارزی پاکستان اضافه می شود تا این مشکل تا اندازه ای برطرف شود.

پاکستان افزوده است از لحاظ اقتصادی در موقعیت ضعیفی قرار دارد و کمک های چین در چنین شرایطی برای اسلام آباد حیاتی است و می تواند برای مقابله با بحران اقتصادی بسیار سازنده باشد.

به رغم اینکه روپیه ارزش خود را در برابر دلار در پاکستان تا اندازه زیادی از دست داده است اما باز هم اسلام آباد امیدوار است با دریافت کمک های مشابه بر این بحران فایق آید.

'جایو لی جیان' از مسئولان سفارت چین در اسلام آباد می گوید ما رقم دقیقی درباره سرمایه گذاری در کریدور اقتصادی چین و پاکستان نداریم اما می دانیم که کمک ها به توسعه اقتصادی این کشور از سوی چین ادامه خواهد یافت.

عمران خان از ماه اوت سال 2018 نخست وزیر پاکستان شد و از آن زمان تلاش گسترده ای کرده است تا به هر شکل با دریافت وام و کمک های اقتصادی از کشورهای دیگر از جمله چین مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.

عربستان در این میان قول یک کمک 6 میلیارد دلاری را از سال قبل به پاکستان داده است که تا پایان نیمه اول سال 2019 میلادی در اختیار اسلام آباد قرار می گیرد و در همین دوره مشابه امارات نیز 3 میلیارد دلار وام به اسلام آباد می دهد.

از سوی دیگر پاکستان در حال گفت و گو با صندوق بین المللی پول است تا بتواند یک بسته کمکی محرک اقتصادی 7 میلیارد دلاری را از این نهاد دریافت کند.

اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از این بابت ابراز نگرانی کرده است و می گوید که پاکستان احتمالا از این بسته کمکی برای بازپرداخت کمک مالی چین بهره خواهد گرفت.

ذخیره ارزی پاکستان به 7 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است که کفاف هزینه های واردات را نمی دهد و در این شرایط کمک مالی چین می تواند باعث جلب سرمایه گذاران به این کشور شود.
چین و پاکستان همچنین در حال اجرای طرح کریدور اقتصادی به ارزش 62 میلیارد دلار هستند و اسلام آباد می گوید تاکنون با سرمایه گذاری 18 میلیارد و 900 میلیون دلاری چین 22 طرح مرتبط با این کریدور تکمیل شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: