کد خبر: ۱۵۰۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۷ - 02 January 2019
هر دلار آمریکا 200 تومان کاهش یافت و به قیمت 10 هزار و 700 تومان معامله شد. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در سطح قیمتی پایین‌تری از روز ماقبل شروع کرد، موضوعی که مطابق انتظار معامله‌گران ارزی نبود.
هر دلار آمریکا 200 تومان کاهش یافت و به قیمت 10 هزار و 700 تومان معامله شد. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در سطح قیمتی پایین‌تری از روز ماقبل شروع کرد، موضوعی که مطابق انتظار معامله‌گران ارزی نبود. 

کاهش پلکانی و ادامه‌دار قیمت دلار مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بانک مرکزی طی روز باعث مایوس شدن امید به سوددهی خریداران خرد شد و تقاضای احتیاطی از بازار ارز را حذف کرد. 

برخی فعالان بازار ارز نیز معتقدند علاوه بر استراتژی بازارساز، موضع‌گیری دلالان نیز به روند کاهشی دلار کمک کرد. این عده عنوان کردند که نوسان‌گیران طی چند مرحله نتوانستند دلار را از مرز ۱۱ هزار تومانی عبور دهند، به همین دلیل موقعیت فروش به خود گرفته‌اند تا با افت قیمت‌ها خود را با قدرت بیشتری برای نوسان بعدی آماده کنند.
 

افت همگام سکه و دلار

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 روز سه‌شنبه 60 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 3 میلیون و 640 هزار تومان رسید. مطابق روزهای گذشته بازهم نوسان بازار ارز بر قیمت سکه به صورت مستقیم اثر گذاشت و افت ۸/ ۱ درصدی نرخ ارز به کاهش ۶/ ۱ درصدی سکه انجامید. بازار ارز تحت نظارت هوشمندانه بازارساز روز کم نوسانی را سپری کرد و در نهایت شاهد افت نرخ ارز بود. صرافی‌های بانک مرکزی به سرگروهی صرافی ملی طی روز قیمت تابلوی خود را چند مرتبه کاهش دادند. دلالان هم که از صعود قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر ناامید بودند دوباره موقعیت فروش به خود گرفتند تا با کاهش نرخ ارز تقاضای دلار را در روزهای آینده زیاد کنند و با استفاده از این حربه بتوانند قیمت دلار را صعودی کنند. طی معاملات دیروز حباب سکه برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

الاکلنگ سالانه طلا و شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی طی سال 2018 میلادی ضمن ثبت بازده سالانه منفی 3 درصدی به قیمت 1280 دلار رسید. فلز زرد سال میلادی را صعودی آغاز کرد و در ماه اول موفق به ثبت اوج 1358 دلاری شد. در نیمه اول سال با شروع جنگ تجاری و سودآوری بازارهای پر ریسک، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. شاخص دلار نیز طی سال رشد کرد و با اعمال فشار بر خریداران غیردلاری فلز زرد به افت بیشتر طلا کمک کرد. با این حال این روند ادامه نیافت و جنگ اقتصادی باعث ایجاد نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال آتی میلادی شد. امری که به موجب آن ریسک‌ سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی افزایش یافت و طلا بار دیگر به عنوان پناهگاه مطمئن حفظ سرمایه مورد استقبال خریداران قرار گرفت و با افزایش قیمت بخشی از افت ابتدای سال را جبران کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: