کد خبر: ۱۴۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۷ - 29 December 2018
اگر در ده سال گذشته تحولات بانکی ، سرمایه گذاری و ارز مجازی را دنبال کرده باشید، به طور حتم به دفعات با واژه "بلاک چین" روبرو شده اید. تکنولوژی نگهداری سوابق که در پس بیت کوین قرار دارد.
 بانکداری ایرانی -  مهرداد امامقلی پور؛  اگر در ده سال گذشته تحولات بانکی ، سرمایه گذاری و ارز مجازی را دنبال کرده باشید، به طور حتم به دفعات با واژه "بلاک چین" روبرو شده اید. تکنولوژی نگهداری سوابق که در پس بیت کوین قرار دارد.  در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون بلاک چین احتمالا با چنین تعریفی روبرو خواهید شد : "بلاک چین یک دفتر توزیع کل غیر متمرکز و عمومیست." خبر خوب اما این است که فهم بلاک چین به مراتب ساده تر از چیزیست که این تعریف نشان می دهد.

اگر این تکنولوژی بسیار پیچیده می باشد پس چرا نام "بلاک چین" را روی آن گذاشته اند؟ در ابتدایی ترین سطح از تعریف این کلمه ، بلاک چین تنها زنجیره ای از بلوک هاست، اما نه با کاربرد معنایی سنتی این کلمات. هنگامی که ما در این مقوله  کلمات "بلوک" و "زنجیره" را به کار می بریم در واقع راجع به اطلاعات دیجیتالی (یا همان بلوک ها)  ذخیره شده در یک پایگاه داده عمومی (زنجیره) صحبت می کنیم.

در بلاک چین، "بلاک" ها از قطعات دیجیتال اطلاعات تشکیل شده اند. این سه بخش دقیقا موارد زیر می باشند :

1.  بلاک ها اطلاعات مربوط به تراکنش ها را ذخیره می کنند. به عنوان مثال هنگامی که از یک فروشگاه اینترنتی خریدی انجام می دهید، تاریخ ، زمان و مقدار خرید شما در این بلاک ها ذخیره می شوند.

2.  بلاک ها همچنین اطلاعات افراد شرکت کننده در تراکنش (یا همان معامله) را نیز ثبت و ضبط می کنند. به عنوان مثال در بلاک مربوط به یک خرید مشخص شما از یک فروشگاه اینترنتی، اطلاعات شما  (البته نه با مشخصات حقیقی بلکه با یک " امضای اینترنتی" که مانند یک نام کاربری می باشد) و همچنین اطلاعات فروشگاه اینترنتی، ثبت می شوند.

3.  اطلاعات ذخیره شده در بلاک ها ، آن ها را از یکدیگر متمایز می کند. همانطور که انسان ها با داشتن نام از یکدیگر متمایز می شوند، هر بلوک  نیز یک کد منحصر به فرد به نام "درهم ساز" دارد که به ما امکان شناسایی آن از سایر بلوک ها را می دهد. به عنوان مثال شما از یک فروشگاه اینترنتی یک بلیط سینما خریداری کرده و در حین انجام تراکنش تصمیم می گیرید یک بلیط دیگر نیز به سبد خریدتان اضافه کنید. علی رغم شباهت بسیار زیاد این دو تراکنش به یکدیگر اما آن ها به واسطه داشتن کدهای منحصر به فرد کاملا مستقل از هم می باشند.

هرچند در مثال بالا ، یک بلاک تنها برای یک خرید اینترنتی استفاده می شود در واقعیت اما حکایت متفاوت است. یک بلوک واحد در بلاک چین می تواند تا سقف 1 مگابایت اطلاعات در خود ذخیره کند. در واقع بسته به حجم تراکنش های ما ، یک بلاک می تواند چندین هزار تراکنش زیر سقف خود داشته باشد.

منبع : https://www.investopedia.com/terms/b/blockchain.asp
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: