کد خبر: ۱۴۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - 21 December 2018
رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیوند ثروت و قدرت منفعت پرست را آفت اقتصاد ایران دانست و گفت: همین آفت است که باعث شده خروجی جلسات اتاق اصناف با دولت به جای تعدیل، افزایش قیمت باشد.
 بانکداری ایرانی - رئیس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیوند ثروت و قدرت منفعت پرست را آفت اقتصاد ایران دانست و گفت: همین آفت است که باعث شده خروجی جلسات اتاق اصناف با دولت به جای تعدیل، افزایش قیمت باشد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران پویا،‌ برخی از کارشناسان نقصهایی که در بخشهایی از اقتصاد کشور مشاهده می شود را نشئت گرفته از سیستم مدیریتی می‌دانند و نقش ناچیزی برای  تحریمها  در برخی نابه سامانی‌های اقتصادی قائل هستند از جمله این کارشناسان دکتر فدا حسین مالکی،‌ رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که معتقد است جمهوری اسلامی چهل سال گذشته با انواع تحریم‌ها دست و پنجه نرم کرده و سر پا مانده، آنچه باعث پررنگ شدن نقش تحریم‌ها براقتصاد کشور شده خالی شدن عرصه سیاست و اقتصاد از مدیران جهادی است. در این رابطه با رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت و گو کردیم؛

وی با ابراز اینکه اقتصاد هر کشوری در دنیا  با توجه به ظرفیتهای داخلی، موقعیت آن کشور نسبت به کشورهای همسایه و در نهایت تعاملات بین المللی شکل می گیرد گفت: راهکار  کشورهای توسعه یافته برای رونق و رشد تکیه به روی منابع داخلی است بنابراین برای توسعه یافتگی اساسی‌ترین مسأله توجه به ظرفیتهای داخلی است.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ابراز اینکه منظور از منابع داخلی ظرفیتهای بالقوه کشور از نیروی انسانی گرفته تا منابع و معادن است گفت:  خوشبختانه کشورمان جز کشورهایی استثنائی است که به لحاظ ظرفیتهای بالقوه مستغنی است؛ زیرا کمتر کشوری در دنیا یافت می شود که دارای منابع مختلف ازنفت گرفته تا  صنعت، معدن، انرژی و نیروی کار باشد.  

فدا حسین مالکی با انتقاد از عدم بهره‌مندی و استفاده مناسب از این ظرفیت عظیمی که در کشور است گفت:‌ اقتصاد مقاومتی در یک جمله یعنی استفاده از این ظرفیتهای بی نظیری که در کشور وجود دارد. بایستی  این ظرفیتهای بالقوه را در کشور  بالفعل کنیم که متأسفانه بالعکس آنها را کمرنگ جلوه دادیم  و از آن استفاده  نکردیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی گفت:‌ اقتصادی مقاومتی در برگیرنده همه این موارد است یعنی با  تکیه بر تولید داخلی می‌توان  ظرفیتهای داخلی را بالفعل کرد و با استفاده از نیرو با انگیزه و خلاق تولیدات با کیفتی را به بازار ارائه کرد.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور ایران گفت:‌ کشور ایران یگانه کشوری در دنیا است که همه مرزهای اطرافش شرایط ترانزیتی دارند و به همین جهت می‌تواند یک کریدوری برای جابه‌جایی و ارتباط کشورهای مختلف در شرق و غرب جهان شود  و به این لحاظ هیچ کشوری در دنیا چنین شرایطی را ندارد.

فدا حسین مالکی افزود: آرزوی چین،‌ روسیه و هند است که بندری همچون چابهار داشته باشند که به اقیانوسها و آبهای آزاد دسترسی داشته باشند اما ما هیچ برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت عظیم نداریم.



بیشتر بخوانید
معاون سازمان خصوصی سازی: به ازای هر واگذاری 70 توصیه نامه دریافت می‌کنیم

سفیر پیشین ایران در افغانستان با بیان اینکه در سال 1389 یک اجلاسی در کابل با حضور 120 کشور برگزار شد گفت: دراین اجلاس با توجه به نیازی که این کشورها داشتند بندر بین‌المللی چابهار علی رغم مخالفتهای آمریکائی‌ها و پاکستانی‌ها به عنوان مهمترین معبر اقتصادی مصوب شد  که کشورهای چین، روسیه،‌ هند و حتی برخی کشورهای اروپائی نیز به شدت از این طرح استقبال کردند اما متأسفانه از آن زمان تا کنون برای اجرایی شدن این طرح اقدامات زیر ساختی مناسب صورت نگرفت.

وی با انتقاد از رویه دولت فعلی و سابق  در مواجه با اقتصاد مقاومتی گفت: متأسفانه نه این دولت و نه دولت سابق اراده‌ای برای پیاده‌سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی ندارند.

* دولتها یا اقتصاد مقاومتی را نفهمیدند یا به آن اعتقاد ندارند

فدا حسین مالکی افزود: دولتها یا اقتصاد مقاومتی را خوب نفهمیدند یا اگر مفهوم اقتصاد مقاومتی را فهمیدند اعتقادی به آن ندارند که بخواهند آن را پیاده کنند.

وی با تصریح به اینکه اقتصاد مقاومتی مهترین سند اقتصادی کشور برای توسعه کشور است گفت:  یعنی هر آنچه باید در آن برای رشد و توسعه کشور باشد وجود دارد.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اظهار تأسف از عدم اهتمام دولتهای مختلف به اقتصاد مقاومتی گفت:  اگر اقتصاد مقاومتی به درستی در کشور اجرایی می‌شد شاهد کم‌ترین عارضه فساد در اقتصاد کشور بودیم اما متأسفانه اجرایی نشد.

وی با انتقاد از نحوه اجرائی شدن اقتصاد مقاومتی به وسیله دولت گفت:‌ اگر در برخی بخشها ادعای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی وجود دارد فعالیتهایی به اسم اقتصاد مقاومتی برای پوشش مفاسد اقتصادی بوده است که نمونه آ ن بحث واگذاری شرکتهای تولیدی دولتی به بخش خصوصی است؛ شبهات فراوانی در این زمینه وجود دارد. این واگذاری ها معمولا به یک جریاناتی و افراد خاص بوده است.

مالکی در پاسخ به اینکه چگونه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به کاهش مفاسد اقتصادی کمک می‌کند گفت: اگر اقتصاد مقاومتی اجرایی شود دیگر راه گریزی برای وجود فساد نیست و اگر راهی نیز باشد دستگاه‌های نظارتی راحترمی‌توانند آن را کنترل کنند چراکه مهترین فاسد اقتصادی که باعث نابودی اقتصاد یک کشور می‌شود قاچاق است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند منظور از مبارزه با قاچاق مبارزه با کوله برانی که در شهرهای مرزی هستند نیست گفت: منظور از مبارزه با قاچاق آن دانه درشتها هستند که بدون توجه به نیازها و تولیدات کشور حواله ها و مجوزها صادر می شود.



* بزرگترین مفسده اقتصادی؛ مسئول مجوز دهنده واردات با اغراض شخصی و گروهی

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه معمولا فساد از درون دولتها است و فرقی نمی کند که کدام دولت در رأس باشد گفت: بزرگترین مفسد اقتصادی مسئولی است که بی توجه به نیازها و تولیدات داخلی صرفا به جهت منافع اقتصادی، سیاسی خود یا حزب و گروه خود اجازه ترخیص کالایی را از مبادی رسمی و غیر رسمی به داخل کشور می‌دهد و با لابی با گمرک و سایر بخشهای مرتبط اجازه ورود کالاهای غیر ضروری به کشور را می‌گیرد.

مالکی با هشدار به آفتی که مثل خوره اقتصاد کشور را به سمت فلجی و نابودی پیش می برد گفت: پیوند قدرتی که فکر مقاصد شخصی و حزبی خود است و ثروتی که فقط به فکر منافع مادی خود است و همین آفت است که باعث شده است در مواردی خروجی جلسات اتاق اصناف با دولت به جای تعدیل قیمت شاهد افزایش قمیت باشیم.

معاون اسبق رئیس جمهور  با اشاره به اینکه پیوند این دو جریان بسیار خطرناک است گفت:‌ این جریان به دنبال کنار زدن و زدودن چهره مدیران جهادی از عرصه خدمتگزاری است و خواستار وضعیتی است که نهایت آن حذف طبقه متوسط در جامعه و  جامعه طبقاتی را به وجود می آورد.

وی افزود: علت چیست که اجناس با افزایش قیمت دلار سه برابر شد اما با وجود پائین آمدن قیمت دلار ریالی کاهش پیدا نکرد. با افزایش قیمت دلار محصولی مثل رب گوجه فرنگی سه برابر شد اما با وجود کاهش حدود هشت هزار تومانی دلار ریالی کاهش قیمت ندارد.

رئیس اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اقتصاد کشور امروز نیاز به جراحی دارد گفت:‌ این جراحی نیاز به عزم ملی در کشور دارد که در این صورت کشور خواهد توانست با استفاده از منابع عظیمی که دارد راه توسعه و رشد خود را ادامه دهد.

مالکی افزود:‌ اکنون در کشور یک سند بسیار وزین اقتصاد مقاومتی وجود دارد که همه دیدگاه‌های اقتصادی چپ، راست و... در آن است و همه کارشناسان جناجهای مختلف به کامل بودن آن اذعان دارند اکنون سؤال این است چرا دولتها به فکر اجرای کامل آن نیستند و آن را به فرهنگ در جامعه تبدیل نمی‌کنند.

وی در مورد راهکاری که باعث تبدیل شدن  اقتصاد مقاومتی به فرهنگ می‌شود گفت: پر رنگ کردن نقش مردم در اقتصاد کشور است که باعث درگیر شدن آنها  با این موضوع می شود که این درگیری فرهنگ را به وجود می‌آورد نه اینکه واگذاری بنگاه‌های تولیدی دولتی ما حصل توافق شبانه پدیده شوم ثروت و قدرت منفعت پرست باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: