کد خبر: ۱۴۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - 17 December 2018
بانکداری ایرانی - نماد بانک ملت با قیمت 2230 ریالی و ارزش بازار کل سهام 112 هزار میلیارد ریالی در بورس ایران، عنوان گران‌ترین نماد بانکی فعال و با ارزش‌ترین سهام صنعت بانکداری ایرن را به خود اختصاص داده‌است.
بانکداری ایرانی -  نماد بانک ملت با قیمت 2230 ریالی و ارزش بازار کل سهام  112 هزار میلیارد ریالی در بورس ایران، عنوان گران‌ترین نماد بانکی فعال و با ارزش‌ترین سهام صنعت بانکداری ایرن را به خود اختصاص داده‌است.

به گزارش بانکداری ایرانی ،شاخص کل در یک سال گذشته بیش از 78 درصد بازدهی برای فعالان بازار سرمایه داشته است. این افزایش بازدهی شاخص، به واسطه افزایش کمی صنایع بورسی رخ‌ د اده‌است . 

یکی از صنایعی که در بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای دارد، صنعت بانکداری است که 16 نماد فعال دارد اما این صنعت  تاثیرگذارترین صنعت در یکال گذشته نبوده است چرا که در یکسال گذشته (منتهی به 21 آذر97) حدود 37 درصد  بازدهی داشته است، یعنی تقریبا نصف بازدهی شاخص چرا که برخی از نمادهای بانکی با مشکلاتی روبرو بوده و  وضعیت کل شاخص صنعت بانکداری را با چالش مواجه کردند. 

بر اساس این گزارش، در حال حاضر تنها 9 نماد بانکی یعنی نماد بانک ملت ، تجارت ، صادرات، دی ، سینا، پارسیان، اقتصاد نوین ، پست بانک و کارآفرین  در بازار سرمایه فعال هستند و  نماد بانک‌های خاورمیانه ، پاسارگاد، گردشگری، انصار ، حکمت ، موسسه کوثر  و موسسه ملل متوقف هستند. 

علت اصلی پایین بودن تاثیر نمادهای بانکی بر شاخص کل به توقف بیش از حد نمادهای بانکی در بورس است مثلا نماد بانکی مانند دی ، تجارت  و پارسیان و غیره به مدت چندین ماه متوقف بوده در پایان سال 96 یا حتی  نماد بانکی مانند دی ماه بعد از توقف در سال 95 در تیر 97 بازگشایی شد. 


نکته قابل ذکر در تحلیل وضعیت صنعت بانکداری اینکه قیمت و حجم معاملات از جمله عوامل تاثیر گذار یک نماد بر شاخص کل است در حال حاضر گران ترین نماد بانکی فعال در بورس نماد بانک ملت است که با قیمت 2230 ریال روی هر سهم معامله می‌شود که بالاترین قیمت روی سهام بانکی است که در ماه های اخیر معامله شده‌است.

در ابتدای دوره یکساله مورد بررسی این گزارش یعنی 21 آذر 96 ، قیمت سهام بانک ملت 1000 ریال بوده  وبعد از یکسال یکی از بلاترین رشد را در بین سهام بورسی تجربه کرده  و در 19 آبان در آستانه 3000 ریال قرار گرفت که بر اساس روند کلی بازار قیمت آن  به مبلغ 2230 ریال رسید. 

بر اساس این قیمت سهم بانک ملت، ارزش بازار سهام این بانک ، بالغ بر 112 هزار و 700میلیارد ریال شده که با ارزش ترین نماد بانکی بورس ایران است. فاصله باارزش ترین بانک بعدی، حدود 60 هزار میلیارد ریال است یعنی تقریبا نصف ارزش بانک ملت هستند. 

علت برتر بودن نماد بانک ملت در بین دیگر نمادهای بانکی به تحلیل بنیادی بانک مرتبط است. چرا که بانک ملت دارای وضعیت بنیادی مناسبی نسبت به دیگر بانکها بوده و سرمایه‌گذاران بورسی به این موضوع واقف هستند. 

بر اساس این گزارش ، بانک ملت چندی پیش اعلام کرده بود که به دلیل داشتن دارایی ارزی، می تواند از قانون تسعیر ارزی بهره ببرد. چرا که در شش ماهه نخست سال جاری ، بانک ملت بالغ بر دو  هزار و 329 میلیارد ریال از  محل تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل به واحد پول گزارشگری ( تبدیل ارزهایی مانند دلار و یورو به ریال ) کسب کرده است . 

علاوه بر این ، مطالبات بانک ملت در شش ماهه نخست سال جاری 405 هزار میلیارد ریال و بدهی  بانک 566 هزار میلیارد ریال است.

از طرف دیگر، سود خالص بانک ملت در شش ماهه نخست سال جاری به مبلغ چهار هزار و 69 میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با رقم یک هزار و 827 میلیارد ریال افزون بر 123 درصد رشد داشته است .  بر اساس این رخداد سود خالص، به هریک از 50 میلیارد سهم بانک 81 ریال سود تخصیص داده شده است . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: