کد خبر: ۱۴۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 16 December 2018
رییس کانون بانک های خصوصی، گفت: مهم ترین موضوع برای بخش خصوصی این است که نرخ تامین مالی برای تولید بالاست.

کوروش پرویزیان رییس کانون بانک های خصوصی صبح امروز (یکشنبه)  در جلسه هیات نمایندگان که با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، درباره انتظارات بخش خصوصی از اصلاح نظام بانکی، اظهار داشت: در حال حاضر حوزه تامین مالی اصلی ترین مسئله بخش خصوصی و تعاونی است و متولی خاصی هم در کشور ندارد.  

وی افزود: وزیر اقتصاد یکی از اصلی‌ترین متولیان تامین مالی کشور است هر چند که تامین مالی دولت نیز بر عهده اوست و امیدواریم حوزه تامین مالی بخش خصوصی را در نیز سرلوحه اقدامات وزارت اقتصاد قرار دهند.  

مدیرعامل بانک پارسیان، گفت: بیش از یک دهه است که اصلاح نظام بانکی در دستور کار است. رهبر معظم انقلاب دستوری را در این زمینه صادر کرده‌اند و جزو برنامه‌های اصلی وزیر اقتصاد هم عنوان شده است.  

رییس کانون بانک های خصوصی با بیان اینکه باید درک درستی از کارکرد بانک در کشور وجود داشته باشد، افزود: وظیفه بانک‌ها تنها پرداخت تسهیلات نیست بلکه باید بخشی از زنجیره بخش خصوصی باشند. بحث خدمات الکترونیک، خدمات ارزی، تامین مالی و واسطه گری مالی از دیگر فعالیت‌های بانک‌ها است.  

وی اظهار داشت: در سال های گذشته گستره وسیعی از موسسات غیرمجاز  در کشور فعالیت داشتند و ٢٥ درصد از منابع را در اختیار داشتند. بنا به اظهار نظر معاون نظارتی بانک مرکزی، ٧ هزار موسسه و بنا به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیش از ٥ هزار موسسه غیر مجاز در کشور فعالیت می کردند.  

پرویزیان با اشاره به وجود ٢٢ هزار شعبه ٣٦ بانک تجاری و تخصصی و یک بانک قرض الحسنه و مشترک و ٤ دفتر نمایندگی بانک‌های خارجی در کشور، گفت: از سوی دیگر پست بانک ٧ هزار باجه در روستاهای کشور ایجاد کرد که این موضوع باعث بی نظمی‌هایی در این زمینه شد.  

مدیرعامل بانک پارسیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مقررات مختلفی که بانک‌ها با آن روبرو هستند، اشاره کرد و گفت: دستورالعمل مربوط به سرمایه و کفایت سرمایه آنها و ذینفع واحد و نگهداری‌های دارایی‌های ثابت و ... تکانه‌های جدی در حوزه نظام بانکی و برخلاف منافع ملی ایجاد کرده است.  

وی افزود: از سوی دیگر مقررات کمیته بال، IFRS و توصیه‌های FATF و اتاق تسویه بین المللی و اتاق‌های بازرگانی را بانک‌ها باید رعایت کنند. پرویزیان ادامه داد: بانک‌ها مواجه با تحریم هستند که یکی از موانع جدی برای اصلاحات نظام بانکی است.  

رییس کانون بانک‌های خصوصی ادامه داد: مقررات بانکی بین المللی به قدری سخت شده که در دنیا و حتی کشورهای پیشرفته بانکداری در سایه ایجاد شود که یکی از نمونه‌های آن ارزهای دیجیتال هستند.  

وی افزود: مهم ترین موضوع برای بخش خصوصی این است که نرخ تامین مالی برای تولید بالاست. این در حالی است که میانگین نسبت پرداخت سود به سپرده است، طی سال‌های گذشته بالا رفته به نحوی که براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به ٨٩ درصد هزینه بانک‌ها رسیده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: