کد خبر: ۱۴۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - 16 December 2018
بانکداری ایرانی - بانک تجارت این روزها دارای شرایط مناسبی نیست و این شرایط بد، عاملی شده است تا انتقاداتی بدون تحلیل عمیق و کارشناسانه، در مورد شرایط بانک وارد کرده و اقدام به تهیه گزارش‌های غیر واقع کنند.
بانکداری ایرانی -  بانک تجارت این روزها دارای شرایط مناسبی نیست و این شرایط بد،  عاملی شده است تا انتقاداتی بدون تحلیل عمیق و کارشناسانه، در مورد شرایط بانک  وارد کرده و اقدام به تهیه گزارش‌های غیر واقع کننده و عمده مسایلی که این گزارش ها به آن تکیه دارد زیان انباشته و ماده 141 قانون تجارت است .

حال آنکه در حالی پتک ماده 141 برای کوبیدن بر سر بانک تجارت مورد استفاده قرار می گیرد که راه رهایی از این ماده بسیار ساده بوده و بانک تجارت به راحتی توانایی رهایی از این دارم را دارد.

کارشناسان  سه راه برای بانک تجارت متصور هستند که عبارتنداز تجدید ارزیابی دارایی، تسعیر ارز و فروش املاک که هر کدام از این عوامل در حال حاضر در حال بررسی است . 

بر اساس این گزارش، در ترازنامه بانک تجارت آمده است که این بانک 77 هزار و 235 میلیارد ریال اعلام شده است و  براساس این میزان موجودی ارزی تفاوت تسعیر ناشی از تبدیل به واحد پول گزارشگری اعلای حدود 4 هزار و 508 میلیارد ریال اعلام شده است.

دارایی قابل تجدید ارزیابی بانک تجارت بیش از 62 هزار میلیارد ریال است که با احتساب ارزش دفتری این رقم می تواند بخش زیادی از مشکلات بانک را پوشش دهد هرچند این بانک با توجه به زیان انباشته 112 هزار میلیارد ریالی و سرمایه 45 هزار میلیارد ریالی باید حدود 116 هزار و 500 میلیارد ریال آورده داشته باشد تا بتواند از زیان خارج شود اما نکته ای که بساری از تحلیل گران به آن  توجه ندارند این است که بانک نیاز  نیست در یک اقدام آنی از زیان به طور کامل خارج شود بلکه می تواند در حال حاضر از دام ماده 141 قانون تجارت خارج شده و در آینده نزدیک بر اساس فعالیت بیشتر در بخش درامد های غیرمشاع از دام زیان نیز خلاص پیدا کند بر این اساس بانک با توجه به ارزش ارایی 62 هزار میلیارد ریالی و تفاوت تسعیر 45 هزار میلیاردری می تواند از دام ماده 141 خارج شود .  بانک تجارت آخرین بار در سال 83 اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد.

شایان ذکر است که این رخدادها در حالی اتفاق می افتد که وضعیت بانک تجارت در حوه دارایی ها از بانکهای دیگر شرایط بهتری دارد و همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، فاصله ساختار دارایی‌های این بانک از مابقی بانکها در شرایط بهتری دارد.




 منبع: آنسیم

راه دیگری که بانک تجارت در نظر دارد خود را از دام مشکلات نجات دهد فروش اموال مازاد و حذف شعب زیانده است . در واقع بانک تجارت در نظر دارد تا با ادغام شعب غیر سود ده و زیانده ، فروش اموال مازاد را سرعت بخشد. 

به گفته قائم‌مقام مدیرعامل بانک تجارت،  بهینه‌سازی شبکه شعب، کاهش شعب غیرضرور و اصلاح ساختار سازمانی از برنامه‌های بانک تجارت است . وی چندی پیش گفته بود که  بر اساس راهبردهای تعیین شده ادامه روند کاهش شعب زیان ده و فروش آن در  غالب ادغام شعب کلیده خورده و در قالب یک برنامه سه ساله (از سال ۹۷ تا ۹۹) اجرایی می‌شود. بر همین اساس در گذشته این رویه انجام شده و در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۴ شعبه بانک تجارت در دیگر شعب ادغام شدند و در سال ۱۳۹۷ نیز قرار است ۲۰۵ شعبه دیگر ادغام شود که از این تعداد تا زمان انتشار این مصاحبه ۱۳۸ شعبه این بانک در سراسر کشور ادغام شده است.

بر اساس این رخ دادها نه تنها بانک تجارت می تواند از زیان خراج شود بلکه به سوددهی نیز برسد اما این پروسه تبدیل زیان به سوددهی یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین تاکید بسیاری از منتقدان مبنی بر فاجعه بار بودن شرایط بانک تجارت از تحلیل های اشتباه بوده و بسیاری از آن واقعیت های موجود در ترازنامه بانک را نادیده می گیرند و تنها به تحلیل های سطحی بسنده می‌کنند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: