کد خبر: ۱۴۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - 12 December 2018
‌معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد ‌گفت: به‌زودی طرح کارت گردشگری مناطق آزاد یا "کاما" با هدف بهبود وضعیت گردشگری و ایجاد انگیزه سفر به مناطق آزاد، اجرایی خواهد شد. ‌
به گزارش ایسنا، محمدرضا رستمی، یکشنبه 18 آذر در جمع خبرنگاران گفت: با اجرای طرح "کاما" گردشگران با آرامش خاطر به مناطق آزاد سفر کرده و از جاذبه‌های تفریحی، تاریخی، فرهنگی به ویژه موقعیت تجاری بهره‌مند می‌شوند.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تاکید کرد: دارندگان این کارت امکان دریافت تسهیلات تا میزان 200 میلیون ریال با کارمزد 4 درصد و باز پرداخت یک ساله تا 18 ماهه را خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد که در فاز نخست این طرح برای 3  میلیون نفرازکارمندان دولت اجرایی شده و در فاز بعدی سایر اقشار جامعه امکان بهره مندی از این طرح را خواهند یافت.‌

رستمی گفت: با تخصیص  تسهیلات کارت گردشگری، جامعه هدف می‌توانند به تمامی مناطق آزاد سفر کرده واز مزایای واحدهای اقامتی، مراکز خرید، رستوران ها و نیز دیگر بسترهای رفاهی به صورت زنجیره کسب و کارتنها در مناطق آزاد استفاده بهینه کنند.

وی یادآور شد: با اجرای طرح کارت گردشگری به ازای هر 27 گردشگر داخلی یک شغل جدید ایجاد خواهد شد و اگر 3 میلیون نفر از این کارت بهره‌مند شوند زمینه اشتغالزایی 100 هزار نفر در مناطق آزاد فراهم می‌شود.

رستمی همچنین در رابطه با حمایت از گردشگران داخلی نیز گفت: حمایت از گردشگران داخلی به معنای این نیست که دولت و یا حاکمیت  منابع مالی جدیدی را به این حوزه تزریق کند بلکه باید از منابع موجود به نفع گردشگر داخلی بخوبی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه مناطق گردشگری کشور حتی به ایرانیان خوب معرفی نشده و درون جامعه محلی محصور مانده است، گفت: یکی از اهداف اصلی معاونت فرهنگی و گردشگری سازمان مناطق آزاد کشور، شناسایی جاذبه‌های گردشگری و تبدیل آن به مقاصد گردشگری به ویژه برای عموم جامعه ایرانی به عنوان یک محور اولویت دار امسال است که در این راستا به صورت سازمان یافته دنبال شده ‌است‌.

وی با تاکید براینکه اجرای طرح تدوین برنامه راهبردی برند سازی مناطق آزاد نیازمند شناسایی مزیت‌های رقابتی در هرمنطقه است، افزود: مزیت‌های رقابتی باید برای گروه‌های هدف تبدیل به مقاصد سرمایه‌گذاری، تجارت  و جذب صنعت گردشگری شود تا اثرات مثبت آن بیش از گذشته  نمایان شود.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: از درون برنامه  برند سازی مناطق آزاد، برای هرمنطقه‌ 5 مقصد در حال شناسایی است که دو منطقه آزاد باکو و ارس تاپایان سال جاری  بعنوان اولین مناطق این طرح معرفی خواهند شد.

رستمی در ادامه به طرح جامع استاندارد سازی مراکزآموزشی مستقر در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: طرح جامع استاندارد سازی برای مراکز آموزشی به ویژه موضوعات آموزشی به عنوان اکو سیستم کسب و کار، الزاماتی را برای کسب و کارها، صنایع و نیز فعالیت در مناطق آزاد ایجاد  کرده است تا باعث ارتقای کیفی فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی، تجاری در مناطق آزاد را که نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی با مدرک معتبر هستند، در این منطقه به وجود ‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی نخستین نمایشگاه ملی صنایع آموزشی در بهار سال آینده در یکی از مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: با اجرای مستمراین نمایشگاه در سال‌های آینده و تبدیل آن به رویداد بین المللی در مناطق آزاد بعنوان یک نیازدر مناطق آزاد کشور باید مورد حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.

رستمی در ارتباط با این موضوع که این نمایشگاه سال آینده در کنارنمایشگاه بین المللی کیتکس( فناوری اطلاعات و ارتباطات) درجزیره کیش بصورت همزمان برگزار خواهد شد، افزود: بخشی از این نمایشگاه مرتبط با نمایشگاه کیتکس است و بخش دیگر به عنوان صنعت مجزای گردشگری به آن نگاه ویژه می‌شود و در صورتی توسط کارشناسان مربوطه به جمع بندی نهایی برسد؛ اجرایی می‌گردد.

وی همچنین به تغییرات آموزشی دردانشگاه‌های مستقر و فعال در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: این نیاز جدی احساس می شود که باید در نحوه فعالیت آموزشی در مناطق آزاد تغییرات اساسی صورت بگیرد و مجموعه مراکز آموزشی در مناطق آزاد باید با توجه به نیازهای این مناطق خدمات هدفمندی را درحوزه‌های آموزشی ارائه کنند تا منجر به ایجاد بازاربزرگی را در منطقه شود.

رستمی افزود: در حوزه صنایع خلاق وفرهنگی نیز به مجموعه صنایع زیست بوم کمتر توجه شده‌ است که دراین مورد برای برون رفت از این معضل، باید مناطق آزاد با برنامه‌ها و رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری در قالب تدوین طرح زیست بوم فعالیت نمایند.

وی همچنین گفت: در اجرای این طرح هریک از مناطق آزاد با توجه به مزیت‌ها و قابلیت‌ها در رقابت با دیگر کشورهای منطقه و جهان حضوری جدی وتاثیرگذارخواهند داشت.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تاکید کرد: در حوزه گردشگری خارجی نیز بر اساس شرایطی که کشور برای گردشگران فراهم کرده است با توجه به ظرفیت‌های و پتانسیل‌های منطقه آزاد و همچنین پایین بودن هزینه برای گردشگران جامعه هدف خارجی، زمینه گسترش این صنعت و حضور بیشتر گردشگران خارجی را افزایش می‌دهد.

رستمی افزود: شورای گردشگری خارجی و مناطق آزاد با مشارکت 85 درصد اعضا توسط بخش خصوصی تشکیل و مقرر شد موضوعات مرتبط با هر منطقه به صورت مجزا مطرح و برای توسعه اقتصادی هرمنطقه، نسخه  ویژه‌ای درنظر گرفته شود.

وی با یادآوی این مطلب که برای تسریع در ورود گردشگران خارجی به مناطق آزاد نیاز به روادید نیست، گفت: در فاز نخست این طرح ابتدا 15 کشور همسایه به عنوان بازار جذب گردشگر مورد توجه قرارگرفته است و در این مورد برای اقامت گردشگر خارجی حداقل یک شب اقامت رسمی در نظر گرفته شود.

رستمی همچنین ازتدوین تقویم برنامه رویدادها و برپایی نمایشگاه‌ها در سال آینده  در مناطق آزاد کشور خبر داد که ازدیگر رویکردهای سازمان منطقه گردشگری مناطق آزاد در کشور است و افزود: رویدادهای سالیانه برپایی نمایشگاه در قالب تدوین تقویم برنامه‌های دردست اجرابه مجریان نمایشگاه‌ها و بهره برداران ارائه خواهد شد.
برچسب ها: گردشگری ، مناطق آزاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: