کد خبر: ۱۴۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 09 December 2018
گفتگوی اختصاصی؛
بانکداری ایرانی - مديرعامل بيمه البرز، ابراز امیدواری کرد دولت در بودجه 98 نسبت به افزایش بودجه صندوق ویژه تحریم برای کمک به شرکت های بیمه ای برای مدیریت ریسک ها توجه کافی را نشان دهد.
بانکداری ایرانی - مديرعامل بيمه البرز، ابراز امیدواری کرد دولت در بودجه 98 نسبت به افزایش بودجه صندوق ویژه تحریم برای کمک به شرکت های بیمه ای برای مدیریت ریسک ها توجه کافی را نشان دهد. 

سید رسول تاجدار در گفتگو با خبرنگار بانکداری ایرانی  درباره عملکرد بیمه البرز گفت: این شرکت در سال 1397 حدود 13 میلیارد تومان فروش داشته که با یک یک رشد 17 درصدی مواجه بوده و نسبت خسارت نیز یک نسبت معقول 64 درصدی در مقایسه با صنعت است که این نسبت خسارت برای بیمه البرز خوب و معقول است.

وی افزود: توزیع سهم و سبد پرتفو بیمه البرز نیز یک سبد بهینه است با 24 درصد در رشته اتومبیل و 31 درصد در رشته درمان و مابقی رشته ها همچون آتش سوزی، مهندسی و مسئولیت هم علیرغم اینکه سهم بازار بیمه البرز به طور کلی نزدیک به 7 درصد است ولی در رشته هایی مثل مهندسی، مسئولیت، انرژی و باربری تقریبا دو برابر برخی رشته ها از میانگین سهم در بازار است. در کل این رشته ها در حاشیه سود و درآمد بیشتر هستند.

مديرعامل بيمه البرز در پاسخ به سئوال بانکداری ایرانی که آیا حساب های بیمه زندگی از سایر حساب های این شرکت تفکیک شده است یا خیر؟ گفت: این تفکیک چند سالی است که با تاکید نهاد ناظر انجام شده است. در اصل هم باید همین گونه باشد. با توجه به ماهیت بلند مدت بیمه های زندگی که بعضا 30 ساله است قطعا ضرورت داشت که این تفکیک انجام شود. نهاد ناظر هم با درک درستی که از این موضوع داشته به این سمت رفته است که مجوزها تخصصی شود. این تفکیک در دنیا به دو دلیل انجام می شود: اول اینکه این شرکت ها واقعا تخصصی فعالیت کنند. و دوم اینکه برای نهاد ناظر امکان سنجش و اندازه گیری و نظارت بر سرمایه گذاری هایی که از وجوه مردم جمع آوری می شود را داشته باشد. 

وی افزود: به طور مثال این تفکیک سازی با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است و نوسانات زیادی دارد می تواند به بیمه مرکزی کمک کند که کدام شرکت ها در بلند مدت کمترین آسیب ها را دیده اند یا بیشترین سرمایه ها را جمع آوری کرده اند. 

تاجدار تاکید کرد: این موضوع هم در بیمه البرز اجرایی شده و حساب های بیمه زندگی از سایر حساب ها جدا شده است. 

وی در ارتباط با اینکه شنیده شده بیمه های اتکایی به خود اتکایی تبدیل می شوند توضیح داد: بیمه اتکایی به واقع یکی از دستاوردهای بزرگ بشری در صنعت بیمه است. باید درک کنیم که کشور در شرایط عادی نیست و از طرفی کشور با تحریم های ناجوانمردانه و غیر اصولی آمریکا که هیچ یک از کشورها و سازمان ملل آنها را همراهی نمی کند مواجه شده است. بنابراین دولت، مجلس و نهاد حاکمیت باید به فکر می افتاد تا بتواند با اتخاذ راه حل های معقول و مدیریت صحیح، ریسک ها را عملیاتی کند. 

تاجدار ادامه داد: کشور یک تجربه خوب و موفق از تحریم های اول داشت به طوری که دولت با همکاری بیمه مرکزی شرایط خوبی را برای مدیریت این شرایط ایجاد کرد که از جمله ایجاد ظرفیت مشترک و صندوق ویژه تحریم بود. در این صندوق دولت یک میلیارد دلار بودجه گذاشت که حدود 300 میلیون دلار آن تامین شد و مابقی نیز تعهد بود. 

وی افزود: شرکت های بیمه با همان اتکا و روی آوردن به بازارهای نوظهور آسیایی توانست از آن دوران با سربلندی عبور کند. در حال حاضر در شرایط فعلی قطعا وظیفه ما این است که دنبال راه حل باشیم که همانند دوران قبلی تحریم بتوانیم با سربلندی از این شرایط عبور کنیم بنابراین برای مقابله با تحریم ها صندوق ویژه تحریم و ظرفیت مشترک وجود دارد ولی نیازمند بهبودی و بازسازی است. 

مدیرعامل بیمه البرز در ادامه گفتگو با بانکداری ایرانی پیشنهاد کرد: دولت در بودجه 98 نسبت به افزایش ذخیره صندوق ویژه تحریم از یک میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار اقدام کرده تا که اگر به عنوان مثال ناخواسته اتفاقی در ابعاد وسیع در آبهای بین المللی و برای کشتی های ایرانی افتاد شرکت ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. به هرحال مجموعه دولت و بیمه مرکزی تدابیر خاصی را اندیشیده اند که صنعت بیمه از این دوران، بدون شک عبور خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه به هرحال تحریم ها در صنعت بیمه تاثیرگذار است گفت: اعمال تحریم ها قطعا قطعا عواقبی هم برای کشور و هم برای صنعت بیمه دارد. در دوران قبل از تحریم برخی خسارات بزرگ میان شرکت های داخلی و خارجی بر اساس قراردادها تقسیم می شد ولی امروز در دوران تحریم خسارات بزرگ میان شرکت های داخلی تقسیم می شود که قطعا تحریم در این موضوع تاثیرگذار است. 

تاجدار درباره پرداخت خسارت های مربوط به حادثه کشتی سانچی گفت: خسارت کشتی سانچی هنوز کامل پرداخت نشده است. اساسا کشتی هایی که در آب های بین المللی فعالیت می کنند با چند نوع پوشش بیمه ای یا به عبارتی با ریسک هایی از قبیل کادر فعال در کشتی، خسارت مربوط به بدنه کشتی، بار کشتی و مسئولیت کشتی مواجهند.

وی ادامه داد: بدنه کشتی بیمه داخلی نبوده و فرآیندهای پرداخت خسارت آن در حال طی شدن است. اما خسارت بیمه خدمه کشتی بصورت توسط بیمه البرز پرداخت شده و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد. درباره خسارت بار کشتی هم باید گفت که مدیریت اصلی بیمه آن با بیمه ملت بوده که بیمه البرز نیز در آن سهمی 6 میلیون و 200 هزار دلاری داشته است. مشکلی از بابت نقدینگی وجود ندارد و منتظر اعلام بانک های عامل برای تبدیل ریال به دلار آن هستیم که امیدواریم ظرف کمتر از 10 روز آینده خسارت کشتی سانچی به صورت کامل پرداخت شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: