کد خبر: ۱۴۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - 08 December 2018
هر دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی در آخرین روز هفته به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و توانست هفته دوم آذر را با بازدهی ۴/ ۰ درصدی به پایان ببرد.
هر دلار آمریکا با افزایش ۱۶۰ تومانی در آخرین روز هفته به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و توانست هفته دوم آذر را با بازدهی ۴/ ۰ درصدی به پایان ببرد. 

دلار طی هفته نخست آذر ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده و به قعر کانال ۱۱ هزار تومان تنزل یافته بود. اگرچه بازارساز با افزایش عرضه، قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرده بود اما قوت‌گرفتن تقاضای سنتی در پایان سال میلادی طی هفته قبل از قیمت‌ها حمایت کرد.

 بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در صورت عبور پایدار بازار از گردنه تقاضا در هفته‌های پیش‌رو، نه تنها انگیزه‌های سفته‌بازانه را تضعیف می‌کند، بلکه با ورود ارزهای خانگی به بازار افت قیمت‌ها تداوم خواهد یافت. ضمن اینکه عملیاتی شدن بستر مالی اروپا و تسهیل جا به جایی پول و فروش نفت می‌تواند کاهش کم‌هزینه قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

صعود سکه 

هر سکه طرح جدید در معاملات آخرین روز هفته با رشد 120 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 860 هزار تومان معامله شد. بهای سکه که مدت‌هاست از حرکت‌های صعودی و نزولی دلار تبعیت می‌کند، در این هفته نوسانات پردامنه‌تری نسبت به شاخص ارزی کشور ثبت کرد و سرانجام در هفته‌ای که دلار به رشد 4/ 0 درصدی بسنده کرد، حدود 3 درصد افزایش یافت. 

به این ترتیب، اگر چه رشد نرخ دلار در آخرین روز هفته از سکه حمایت کرد اما به نظر می‌رسد نوسان مثبت بهای طلای جهانی هم در رشد قیمت سکه اثرگذار بوده است. حرکت طلای جهانی برای فتح قله ۵ ماهه در پی تضعیف شاخص دلار و افزایش تلاطم بازارهای جهانی عاملی است که می‌تواند از سکه حمایت کند. با این حال، همبستگی بالاتر سکه با دلار، قیمت این فلز گرانبها را به سرنوشت دلار پیوند زده است.

نوسان طلای جهانی در اوج 5 ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه با رشد 5 دلاری به قیمت 1241 دلار معامله شد. تضعیف شاخص دلار در دو روز پایانی هفته عامل اصلی حرکت طلا به سمت اوج 5 ماه اخیر شد. دو عامل اصلی دلار را در این هفته تحت فشار قرار دادند. یکی افزایش تردید‌ها در خصوص سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و دیگری آمار بازار کار آمریکا. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که سگینال‌های جدید حاکی از توقف قریب‌الوقوع سیاست‌های انقباض پولی آمریکا در نشست فدرال رزرو در دسامبر است.

 از طرفی، انتشار آمار ضعیف اشتغال آمریکا در روز پنج‌شنبه شاخص دلار را تحت فشار قرار داد. روز جمعه نگاه بازارها به آمارهای ماهانه بازار کار آمریکا بود که انتشار این آمار در شامگاه جمعه می‌تواند شاخص دلار و متعاقبا قیمت طلا را دستخوش نوسانات شدید کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: