کد خبر: ۱۴۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 05 December 2018
روز گذشته هر دلار آمریکا با کاهش ۱۵۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور در دومین روز متوالی نزولی خود، افت ۳/ ۱ درصدی را ثبت کرد.
 روز گذشته هر دلار آمریکا با کاهش ۱۵۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور در دومین روز متوالی نزولی خود، افت ۳/ ۱ درصدی را ثبت کرد.

 عرضه ادامه‌دار دلار توسط بازارساز با قیمت نزدیک به بازار به کم‌نوسانی نرخ دلار انجامیده است. به عقیده بعضی از فعالان بازار، ائتلاف دیروز بازارساز با برخی صرافی‌های منتخب دلیل اصلی کم‌نوسانی بازار ارز محسوب می‌شود که در سایه آن نرخ دلار به سطوح پایین‌تر هدایت شد.

 در برابر این ائتلاف، فعالیت دلالان و تقاضای افراد عادی قرار داشت که از توانایی کافی برای مقاومت در برابر بازارساز بهره‌مند نبودند. برخوردهای امنیتی طی روزهای گذشته منجر به دستگیری تعداد قابل ملاحظه‌ای از دلالان ارزی شد که به نوبه خود به کاهش قابل ملاحظه فعالیت‌های سفته‌بازانه و به تبع آن روند کاهشی ارز انجامید.

اهرم رشد طلای جهانی بر قیمت سکه

ساعت 16 سه‌شنبه هر سکه طرح جدید بدون تغییر نسبت به روز ماقبل به قیمت 3 میلیون و 760 هزار تومان مبادله شد. بر خلاف روند روزهای گذشته نوسان نرخ ارز بر بازار سکه تاثیرگذار نبود. روز گذشته با اینکه نرخ ارز روند کاهشی را پیمود، رشد نزدیک به یک درصدی بهای طلای جهانی به عنوان سدی در برابر کاهش بهای سکه عمل کرد. دیروز بازار سکه از فعالیت خود کاست و سکه‌بازان با این تصور که دلار به کف قیمت خود رسیده است، موقعیت فروش به خود نگرفتند. به عقیده این دسته از فعالان سکه، تغییرات دلار نسبت به روند نوسان اونس در بازار جهانی  بر بازار سکه تاثیرگذار‌تر است. اما زمانی که دیدند دلار به سطوح بالاتر بازنگشت در ساعات پایانی فروش سکه را افزایش دادند. این موضوع می‌تواند قیمت بازگشایی سکه در روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار دهد.

رسیدن طلا به اوج یک و نیم ماهه

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی با رشد 8/ 0 درصدی به قیمت 1239 دلار مبادله شد. رشد چشمگیر نرخ طلا، قیمت این فلز گرانبها را به اوج 6 هفته‌ای رساند. آتش‌بس جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا در نشست گروه ۲۰ و تعیین مدت ۹۰ روزه برای رسیدن به توافق تجاری بین دو کشور طلا را صعودی کرد. پایان جنگ تجاری با کمک به رشد اقتصاد جهانی، از کاهش شاخص دلار حمایت کرد و ارزش این شاخص را به کف هفتگی خود تنزل داد. توافق تجاری به حدی بر شاخص دلار اثر گذاشت که حتی گزارش مثبت شاخص خرید مدیران صنعتی آمریکا در ماه گذشته میلادی نیز نتوانست این شاخص را صعودی کند. با کاهش شاخص دلار بر جذابیت بازار طلای جهانی افزوده می‌شود، به این صورت که افزایش قدرت خرید صاحبان ارزهای غیر‌دلاری به رشد تقاضای فلز زرد می‌انجامد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: