کد خبر: ۱۴۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 05 December 2018
بانکداری ایرانی - بخش بسیار زیادی از هزینه‌های پرداخت‌های الکترونیک توسط شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود، که بر هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها اثرگذار است و قیمت خدمات بانکی بخصوص نرخ سود علی‌الحساب تسهیلات را بالا می‌برد.
 بانکداری ایرانی - باگسترش پرداخت های الکترونیکی درنظام بانکی دنیا ،نظام بانکی ایران با فراهم اوردن زمینه های مناسب برای کاربران موجب استفاده گسترده و فراگیراز این خدمات شده است.

به گزارش بانکداری ایرانی در کنار مزایای استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک از جمله صرفه جویی در وقت، هزینه، سهولت استفاده و عدم محدودیت مکان و زمان برای کابران؛ شبکه ای بانکی هزینه فراوانی را متحمل می شود .

بخش بسیار زیادی از هزینه‌های پرداخت‌های الکترونیک توسط شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود، که بر هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها اثرگذار است و قیمت خدمات بانکی بخصوص نرخ سود علی‌الحساب تسهیلات را بالا می‌برد.

اما گذشته از اینکه هزینه هر پرداخت آنلاین چقدر است ، آنچه بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد این واقعیت است که بخش بسیار زیادی از این هزینه توسط شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود که قطعا به صورت غیرمستقیم بر هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها تأثیر می‌گذارد و قیمت خدمات بانکی بخصوص نرخ بهره علی‌الحساب تسهیلات را برای دریافت‌کنندگان وام بالا می‌برد.

بانک های کشورهای پیشرفته با دریافت کارمزد از کاربران و همچنین کم کردن تعداد شعب خود،هزینه های ناشی از پرداخت های جبران می کنند و حتی بخشی از درامد های خود را ازهمین روش کسب می کنند .

اما در شبکه بانکی ایران آمارهای سال های اخیر نشان می دهد نتها تعداد شعب بانکی کم نشده بلکه افزایش هم یافته است ازسوی دیگر به علت محدودیت قانونی از طرف نهاد ناظر امکان دریافت کارمزد از کابران وجود ندارد .

به نظرمی رسد باید سازکار درشبکه بانکی فراهم  شود که درکنار کاهش شعب بانک ها  با فراهم کردن امکان استفاده پرداخت های آفلاین در پرداخت های خرد ،کابران را تشویق به استفاده ازاین روش کرد.

کاهش هزینه شبکه بانکی منجربه کاهش بهای پول شده و در کاهش قیمت خدمات بانکی را برای عموم کاربران در پی خواهد داشت.   
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: